پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: به گزارش خبرگزاری مهر کتاب مجموعه داستان‌ها و سؤال‌های قابل انتشار مطالعات پرلز در سال‌های 2001، 2006 و 2011 به همراه چکیده نتایج ملی و جهانی پرلز 2011، چارچوب و حیطه‌های سواد خواندن در پرلز 2011 و کلید و راهنمای تصحیح و نمره‌گذاری سؤالات پاسخ‌باز به کوشش انتشارات مدرسه منتشر شد.

مؤسسه فرهنگی مدرسه برهان(وابسته به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی) چاپ اول این کتاب را سال 1393 در شمارگان 1000 نسخه منتشر کرد. دکتر عبدالعظیم کریمی(مدیر مرکز ملی مطالعات جهانی تیمز و پرلز) با هم‌کاری شهرناز بخش‌علی‌زاده و زهرا اسماعیل‌پور تدوین این اثر را بر عهده داشته‌است.

بخش اول کتاب به معرفی مطالعات پرلز و چکیده نتایج این آزمون می‌پردازد و شامل پرلز(PIRIS) چیست؟، سؤالات اصلی مطالعه پرلز، تعریف سواد خواندن، ابعاد سواد خواندن، ابزار جمع‌آوری اطلاعات، چکیدۀ نتایج پرلز، نگاهی به مهم‌ترین نتایج ملی پرلز 2011، روند عملکرد دانش‌آموزان ایران در خواندن و تغییرات در عملکرد دانش‌آموزان ایران می‌شود.

بخش دوم کتاب با عنوان «چارچوب ارزیابی سواد خواندن در پرلز 2011» تدوین شده و شامل فصل‌های زیر می‌شود: چگونگی ارزیابی مفهوم سواد خواندن، تعریف سواد خواندن، مروری بر جنبه‌های سواد خواندن دانش‌آموزان، انواع رفتارها و نگرش‌ها نسبت به موضوع «سواد خواندن»، اهداف خواندن پرلز و فرایندهای درک مطلب، فرایندهای درک مطلب، تمرکز و بازیابی اطلاعاتی که به‌صراحت در متن بیان می‌شود، استنباط مستقیم، تفسیر و تلفیق ایده‌ها و اطلاعات، بررسی و ارزیابی محتوا و زبان و عناصر متنی، اهداف خواندن، خواندن به منظور کسب تجربۀ ادبی و خواندن برای کسب اطلاعات و به‌کارگیری آن.

«نمونه آزمون‌های ادبی و اطلاعات قابل انتشار پرلز 2001، 2006 و 2011 آخرین بخش این کتاب است که در دو بخش تدوین شده است. بخش اول این فصل نمونه آزمون‌های قابل انتشار پرلز 2001 را به همراه درصد پاسخ صحیح دانش‌آموزان ایران و جهان را در بر می‌گیرد و بخش دوم فصل سوم، نمونه آزمون‌های قابل انتشار پرلز 2006 را به همراه درصد پاسخ صحیح دانش‌آموزان ایران و جهان شامل می‌شود.

مخاطب اصلی این مجموعه، معلمان دورۀ ابتدایی و به‌ویژه معلمان درس «خواندن» پایۀ چهارم هستند که نقش مهم و عمده‌ای در تقویت و پرورش سواد خواندن دانش‌آموزان به عهده دارند.

یکی از دغدغه‌های اصلی و فراگیر معلمان در دورۀ ابتدایی، برخورد با دانش‌آموزانی است که با وجود برخورداری از هوش، انگیزۀ و منابع درسی از نظر توانایی درک مطلب و مهارت ترکیب و تلفیق عبارت‌ها و مفاهیم در لایه‌های عمیق‌تر یادگیری، دچار مشکل می‌شوند و این مشکل نه تنها در درس زبان فارسی که سایر دروس مانند ریاضی و علوم را نیز متأثر می‌کند.

انگیزۀ انتشار این گزارش نیز به همین بهانه و به قصد آشناساختن معلمان با معتبرترین آزمون‌های مهارت خواندن در سطح جهانی و ضرورت گسترش و تعمیم آن به نظام آموزشی کشور است.

نگاه به نتایج مطالعات پرلز و مقایسه عملکرد کشورهای برتر در سواد خواندن نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین عوامل این برتری، توانایی‌ها و مهارت‌های حرفه‌ای معلمان در آموزش «خواندن» به دانش‌آموزان می‌باشد. با توجه به این که سیاست مرکز جهانی مطالعات تیمز و پرلز در انتشار نمونه سوالات این آزمون‌ها، آشنایی معلمان و دانش‌آموزان با سوالات این مطالعات است، به نظر می‌رسد مطالعۀ آثاری از این دست، بر ارزیابی و افزایش مهارت‌های معلمان در آموزش خواندن مفید باشد. 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی