پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب؛
پوشش خبرهای علوم تربیتی
Rabcenter.ir/News
info@Rabcenter.ir

«پایگاه خبری رب» پایگاهی خبری، مجازی و غیردولتی‌ است که به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. گفتنی است این پایگاه خبری، وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزله‌ی نهاد خبری این تارنما تلقی شده و فعالیت می‌کند.


«پایگاه خبری رب» بنا به چه ضرورتی راه‌اندازی شد؟

از اولویت‌های نرم‌افزاری انقلاب اسلامی در دوران کنونی، تحول و ارتقای علوم انسانی و حرکت به‌سوی علوم انسانی اسلامی است. خواسته‌ای ضروری که سالیانی است به‌صورت توأمان از درون بدنه‌ی نخبگان علوم انسانی و ره‌بری و رأس نظام جوشیده است و اینک به‌نحوی اصالت و اهمیت یافته که بقای انقلاب اسلامی، نهادپردازی‌ها و نظام‌سازی‌های اسلامی در گروی پی‌گیری و به‌ثمر نشستن این رسالت است.

پیدایش و مرکزیت‌یابی گفتمان «علم دینی» در عرصه‌ی علوم انسانی، همانند هر گفتمان دیگری نیاز به لوازمی دارد. امروزه یکی از بارزترین لوازم گفتمان‌سازی، «رسانه» است؛ زیرا ما دورانی را می‌گذرانیم که رسانهای‌شدن(Mediatization) از وجوه بارز این دوران است. رسانهای‌شدن پدیده‌ای است که جهان امروز و حیات فردی و اجتماعی ما را  فراگرفته و این واقعیت را نمی‌شود کتمان کرد که رسانهها به مؤلفه‌ای ساختاری در زندگی فردی و جمعی انسان امروز تبدیل شده‌اند.

روزبه‌روز با تولید فن‌آوری‌های جدیدتر بر دامنهی نفوذ اشکال گوناگون رسانهها، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بر زندگی فردی و جمعی انسان معاصر افزوده شده است. به همین دلیل باید گفت رسانه‌ها یک فرایند انباشتی و نفوذ فزایندهای را در زندگی ما داشته و دارند. نفوذی که تمام حوزه‌های و ابعاد زندگی ما را دربرمیگیرد؛ و علوم انسانی نیز در این میان تافته جدابافته‌ای نبوده و اینک به‌شدت با فرآورده‌های رسانه و مفهوم و فرایند رسانهای‌شدن گره خورده است. این درهم‌تافته‌گی به نحوی است که گویا رشد و نفوذ علوم انسانی در گروی رسانهای‌شدن است.  

یکی از ویژگیهای دوران رسانهای‌شدن این است که ما را از دوره‌ی کم‌یابی اطلاعات به دوره‌ی وفور اطلاعات انتقال داده است. در واقع همهی افراد در هر صنفی و با هر سطح ادراکی، به‌نحو شگفتانگیزی، ذهن و زبان‌شان انباشته از داده‌های پراکنده و اطلاعات شتابان شده است. با این‌که در دوران کنونی، علوم انسانی به سوی مرززدایی و مطالعات میان‌رشته‌گی(Interdisciplinarity) در حرکت است ولی اقتضای تفکر علمی، مقوله‌بندی(Categorization) و سازمان‌دهی است و چنان‌چه گونه‌ای از مرزبندی رخ ندهد، با یک رخ‌داد و درون‌داد بیش‌تر رو‌به‌رو نیستیم: آگاهی‌های پریشان!

در میان این همه پراکنده‌گی و شتاب‌زده‌گی، اخبار فنی، صنفی و ویژه‌ی «علوم تربیتی» در ایران در مواردی یا به هیچ نحو منتشر نمی‌شود یا با نسق کافی منتشر نمی‌شود و چنین وضعیتی باعث شده‌است، امکانات و فرصت‌های علوم تربیتی در ایران  به‌درستی شناسایی، پویا و بارور نشود.

 

حوزه‌های کاری «پایگاه خبری رب» چیست؟

به‌طور کلی در «پایگاه خبری رب» اخبار روی‌دادها و فعالیت‌های «آموزشی» و «پژوهشی» علوم تربیتی منتشر می‌شود. گفتنی است در نگاه این پایگاه، «علوم تربیتی» به مثابه‌ی یک حوزه‌ی میان‌رشته‌ای نگاه شده و تمام ابعاد علوم تربیتی را شامل می‌شود. گرایش‌های علوم تربیتی در فضای رسمی دانشگاه‌های ایران عبارتند از: فلسفه آموزش‌وپرورش، تاریخ آموزش‌وپرورش، فقه تربیتی، اقتصاد آموزش‌وپرورش، جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش، برنامه‌ریزی آموزشی، برنامه‌ریزی درسی، مدیریت آموزشی، تکنولوژی آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش عالی، آموزش بزرگ‌سالان، آموزش‌وپرورش پیش‌دبستانی، آموزش‌وپرورش دبستانی، آموزش‌وپرورش تطبیقی، روان‌شناسی تربیتی.

گفتنی است بر اساس سیاست‌های «پایگاه خبری رب»، در گزینش و پوشش خبری فعالیت‌هایی که در رشته علوم تربیتی سامان می‌گیرد و انجام می‌شود، اخبار آن دسته از فعالیت‌هایی که با رویکرد تحول‌گرایانه(تحول و ارتقای علوم انسانی) و به‌قصد تکوین و تکامل علوم تربیتی اسلامی دنبال می‌شود، اولویت دارد؛ بدیهی است که این سیاست به‌معنای پوشش‌ندادن دیگر رویکردها نبوده و تنها بر «اولویت» دلالت دارد.

این نکته را نیز نباید ناگفته گذاشت که کارویژه‌ی «پایگاه خبری رب» تولید و انتشار «خبر» است؛ از این باب ما در پایگاه «خبری» رب به سایر کارکردهای رسانه در علوم انسانی که در مواردی همانند «بایگانی داده»، «دانش‌افزایی»، «ادبیات‌سازی»، «هم‌اندیشی»، «شبکه‌سازی» نمودار می‌شود، نمی‌پردازیم و این امور، به دیگر ارکان و نهادهای «تارنمای علوم تربیتی رب» واگذار شده‌است.


«پایگاه خبری رب» چه اصولی را در خبرنویسی رعایت می‌کند؟

ما در «پایگاه خبری رب» اعتقاد داریم باید به فکر جبران کمبودها و پرکردن شکاف‌ها بود. بی‌گمان وضع کنونی ما در حوزه‌ی روزنامه‌نگاری «علم»ی وضع موجهی نبوده و با وضع آرمانی، فاصله‌ی قابل توجهی دارد. از سویی بر اساس سند چشم‌انداز 1404 باید با تأکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم، به جایگاه اول علمی و فناوری در سطح منطقه‌ی آسیای جنوب غربی دست یابیم ولی در نهایت تأسف، در مهیاکردن لوازم این هدف، هنوز کوتاهی‌های فراوانی به‌چشم می‌خورد.

ما دورانی را سپری می‌کنیم که در فضای رسانه‌ای کشور  روزنامه‌نگاری «ورزش»ی به مراتب بیش از روزنامه‌نگاری «علم»ی سرمایه‌گذار، کنش‌گر و مشتری دارد! نشریه‌های پرشماری را می‌توان فهرست کرد که به حاشیه‌های دون‌پایه و بی‌فایده‌ای در ورزش حرفه‌ای می‌پردازند، ولی انگشت‌شمارند رسانه‌هایی که با رویکردی کارشناسانه عرصه‌ی علم را دنبال کرده و به دیده‌بانی، نقادی ناکارآمدی‌ها و فسادها و به‌نمایش‌کشیدن و هم‌افزایی فرصت‌ها و نیروها بپردازند. از این باب، «تولید» خبرهای «ناگفته و ناشنیده» بر «بازنشر» خبرهای معدودی که در فضای علوم تربیتی و علوم انسانی کشور منتشر می‌شود، برای ما اولویت و رجحان دارد.

ما در ارزیابی‌هایی که از دیگر رسانه‌ها‌ داشته‌ایم، بارها و بارها مشاهده کردیم بخشی از خبرهایی که خبرگزاری‌ها و تارنماهای خبری تحلیلی در عرصه‌ی علوم انسانی تولید و منتشر می‌کنند، فاقد کیفیت و اعتبار کافی است. این ضعف، به دلیل عواملی از این دست اتفاق می‌افتد: در مواردی نبود خبرنگار کارآموخته و کارشناسی که با ادبیات فنی علوم تربیتی آشنایی داشته باشد، این وضع را رقم زده و در مواردی دیگر افزایش سرعت در تولید و انتشار خبر، گاهی منجر به کاهش دقت می‌شود. از این‌رو «پایگاه خبری رب» تلاش می‌کند در عین «به‌روز»بودن که از لوازم ذاتی «خبررسانی» و کار حرفه‌ای خبری است، بر کیفیت خبرهای تولیدی و دقت در خبرنویسی نیز پافشاری کند.

بنا به بند فوق، ما در «پایگاه خبری رب» با این‌که بازنشر خبر را فرصتی برای هم‌افزایی و پرهیز از موازی‌کاری می‌دانیم ولی به بازنشر «خام» اعتقادی نداشته و این رویه را دنبال نمی‌کنیم. هر خبری که در این پایگاه خبری بازنشر می‌شود اگر در صحت آن شک و شبهه‌ای وجود داشته باشد، در وهله‌ی اول اعتبارسنجی می‌شود و پس از تصحیح خبر، در مرحله بعد به برطرف‌کردن کاستی‌ها و ویرایش زبانی و فنی خبر اقدام می‌شود. در این صورت ارزش افزوده‌ای برای خبر بازنشری، تولید می‌شود که مزیت نسبی «پایگاه خبری رب» به شمار می‌رود و خواننده‌گان را گامی به پیش می‌راند.


اخبار چه فعالیت‌هایی در «پایگاه خبری رب» تولید و منتشر می‌شود؟

در این پایگاه اخباری از قبیل خبر انتشار نشریات علمی پژوهشی/ترویجی در رشته‌ی علوم تربیتی، خبر انتشار مقالات علمی پژوهشی در رشته علوم تربیتی، خبر برگزاری نشست‌های علمی در رشته علوم تربیتی، خبر انتشار کتاب‌های تخصصی در رشته علوم تربیتی، خبر دفاع پایان‌نامه‌های رشته علوم تربیتی، خبر فراخوان مقاله برای همایش‌های علمی، خبر پخش برنامه‌های اندیشه‌ای(اندیشه‌ی تربیتی) در صدا و سیما، خبر انتشار پرونده‌های موضوعی در نشریات عمومی، خبر فراخوان مقاله برای دانش‌نامه‌های علمی و... را می‌توانید مرور کنید.


روش‌های تماس با «پایگاه خبری رب» 

برای تماس با ما می‌توانید با شماره‌ی 09150571982 تماس بگیرید یا به نشانی info@Rabcenter.ir پیام بفرستید.