پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

خبرهای پربازدید

پایگاه خبری رب: ویرایش هفتم کتاب «روان‌شناسی پرورشی نوین» با عنوان فرعی روان‌شناسی یادگیری و آموزش، به کوشش نشر دوران تجدید چاپ و روانۀ بازار کتاب شد. این اثر به قلم دکتر علی­‌اکبر سیف، استاد دانشگاه علامه طباطبایی نوشته شده است.

ویراستاری علمی، به‌­روزرسانی و تدارک دیدن مطالب جدید در حیطۀ روان‌شناسی یادگیری و آموزش، از ویژگی‌های این کتاب­ محسوب می­‌شود. گواه این سخن نیز ویرایش هفتم و چاپ مکرر پنجاه‌وهشتم کتاب «روان‌شناسی پرورشی نوین» است که در 728 صفحه، به بازنشر رسیده است.

علی­‌اکبر سیف در پیش‌گفتار ویرایش هفتم «روان‌شناسی پرورشی نوین» می­‌نویسد: «برای ویرایش فعلی، کتاب را کلاً مورد بازبینی قرار داده، تمام محتوا را به‌دقت بررسی و غلط‌­گیری کرده و به کتاب موضوع­‌های تازه­ای افزوده‌­ام. این موضوع­‌های تازه برگرفته و استخراج­ شده از پژوهش­‌ها و کتاب­‌های تخصصی روان‌شناسی پرورشی بوده که در طی هفت سال گذشته به دست من رسیده‌اند. کوشیده­‌ام تا به کمک این منابع تازه بر غنای کتاب بیفزایم. درعین‌حال هیچ‌چیزی از ویرایش قبلی کم نکرده­‌ام.»

تغییرات اعمال شده در ویرایش هفتم این کتاب به قرار زیر است:

1-     افزودن مطالب تازه­ای به فصل 1 با عنوان مجموعه دانش حرفه­‌ای معلمان.

2-     ایجاد تغییراتی در فصل 2، مبحث «پژوهش توصیفی» و افزودن مطالب جدیدی زیر عنوان تازۀ «پژوهش کیفی» و نیز اضافه کردن مطالبی به مبحث «اقدام‌پژوهی».

3-     افزودن مطالب تازه­ای به مباحث «هوش و تفکر» و «نوپیاژه­ای‌ها» به فصل مربوط به نظریۀ رشد شناختی پیاژه (فصل3).

4-     افزودن مطالب تازه­ای به مبحث «خودنظم‌­دهی» در فصل 6، نظریه بندورا.

5-     ایجاد تغییراتی در مبحث مربوط به «اقسام دانش»  در فصل 7، نظریۀ خبرپردازی.

6-     افزودن مطالب تازه­ای به مبحث «رویکرد اجتماعی- فرهنگی»، «انگیزش» و «نظریۀ برانگیختگی» به فصل انگیزش در یادگیری (فصل9).

7-     ایجاد تغییراتی به مبحث «سبک‌های یادگیری» در فصل 10.

8-     افزودن مطالب تازه­‌ای به مبحث «هدف­‌های آموزشی» و «استانداردهای تحصیلی» (فصل10).

9-     افزودن مطالب تازه‌­ای به مبحث «انواع تفکر» و «نظریه­‌های مربوط به مفهوم­‌سازی» (فصل13).

10   - افزودن مطالب تازه­‌ای به مبحث «تکالیف درسی» (فصل17).

11   - افزودن مطالب تازه‌­ای به مبحث «آموزش مستقیم» (فصل18).

12   - افزودن مطالب تازه‌­ای به مبحث «آموزش بر اساس کامپیوتر» (فصل18).

13   - افزودن مطالب تازه‌­ای به مبحث «سبک‌­های ادارۀ کلاس درس» (فصل20).

14   – ایجاد تغییراتی در مبحث «روش­‌های نگه‌داری رفتار» و افزودن مطالب تازه­‌ای به آن (فصل20).

15   – علاوه بر موارد بالا، نکات مختلفی از یک کلمه تا چند سطر به جای جای کتاب افزوده شده است.

گفتنی است این کتاب که جزء کتاب‌های پایه و منابع مهم آزمون ورودی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشتۀ روان‌شناسی تربیتی محسوب می‌شود، در قالب 7 بخش و 22 فصل تدوین شده است. عناوین فصل­‌ها به ترتیب عبارت­‌اند از:

فصل 1: یادگیری، آموزش و روان‌شناسی پرورشی

فصل 2: پژوهش در روانشناسی پرورشی

فصل 3: نظریۀ رشد شناختی پیاژه

فصل 4: نظریه­‌های رشد شناختی ویگوتسکی و برونر

فصل 5: نظریه­‌های یادگیری رفتاری: پاولف، ثرندایک و اسکینر

فصل 6: نظریه­‌های یادگیری شناختی: گشتالت، آزوبل و بندورا

فصل 7: نظریه­‌های یادگیری خبرپردازی: نظام یاد

فصل 8: نظریه­‌های یادگیری سازنده‌گرایی

فصل 9: انگیزش در یادگیری

فصل 10: سبک‌­های یادگیری و تفکر

فصل 11: راهبردهای یادگیری و مطالعه: شناخت و فراشناخت

فصل 12: هوش

فصل 13: تفکر: مفهوم­‌سازی و قاعده­‌آموزی

فصل 14: تفکر: حل مسئله، تفکر انتقادی و آفرینندگی

فصل 15: طراحی آموزشی، هدف‌های آموزشی و آمادگی برای یادگیری

فصل 16: طبقه‌بندی هدف‌های آموزشی

فصل 17: آموزش معلم‌محور: آموزش به کمک سخنرانی

فصل 18: آموزش معلم‌محور: آموزش مستقیم

فصل 19: آموزش یادگیرنده‌محور

فصل 20: ادارۀ کلاس درس: آموزش به کمک تغییر رفتار

فصل 21: سنجش یادگیری

فصل 22: ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

 

علاقه­‌مندان جهت تهیه کتاب می­‌توانند با مرکز پخش با شمارۀ 02166954748 تماس حاصل نمایند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی