برنامۀ درسی تا آیندۀ شغلی علوم تربیتی، در دانشنامه «مجموعه علوم تربیتی» ترسیم شد
پایگاه خبری رب: دانشنامه معرفی رشتههای دانشگاهی، گروه علوم انسانی، «مجموعه علوم تربیتی» از سری دانشنامههای معرفی مجموعههای تحصیلی، به کوشش مؤسسه هدایت فرهیختگان جوان و با مدیریت محمدامین زارعی گردآوری و منتشر شد. کتاب حاضر در 457 صفحه مطابق با ساختار دانشنامههای معرفی رشتههای دانشگاهی، در راستای ارائه اطلاعات کاربردی در خصوص گرایشهای تحصیلی رشته علوم تربیتی و مشاغل مرتبط با آنها تدوین شده و به بهاء 49500 تومان در دسترس داوطلبان این حیطه علمی قرار گرفته است. علاقهمندان میتوانند برای کسب آگاهی بیشتر جهت انتخاب رشته علوم تربیتی به سراغ دانشنامه «مجموعه علوم تربیتی» روند.
به گزارش خبرگزاری مهر، مؤسسه هدایت فرهیختگان جوان با سابقه شش سال فعالیت مطالعاتی و پژوهشی در حوزه هدایت تحصیلی و شغلی سعی در ارائه راهکارهای کاربردی بهمنظور شناسایی استعدادهای افراد و تعیین مسیر بهینه شغلی و تحصیلی آنها دارد. این مؤسسه که آگاهسازی آحاد جامعه نسبت به ویژگیها و شرایط رشتههای تحصیلی و مشاغل مربوط به آنها را از جمله مأموریتهای خود برمیشمارد اقدام به تدوین دانشنامه معرفی رشتههای دانشگاهی در راستای این مأموریت کرده است. در این دانشنامهها اطلاعات مرتبط با رشتههای دانشگاهی در قالب 102 مجموعه تحصیلی جمعآوری و سازماندهی شده که دانشنامه «مجموعه علوم تربیتی» ازجمله این دانشنامهها است.
محمدامین زارعی، مدیرمسئول مؤسسه و مدیر طرح گردآوری و تألیف این دانشنامه با تأکید بر اهمیت انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل بهعنوان یکی از مهمترین تصمیمگیریهای زندگی هر فرد، بیان میکند: «در سالهای اخیر فعالیتهای گستردهای در زمینۀ انتخاب رشته داوطلبان ورود به دانشگاهها صورت گرفته است. اغلب این اقدامات در دو شکل کمک به داوطلبان برای کسب نمره بهتر در آزمون ورودی دانشگاهها و ارائه اطلاعاتی در مورد اینکه با چه نمرهای احتمال قبول شدن در چه رشتهمحلهایی وجود دارد خلاصه شده است. بنابراین به نظر میرسد مسئله ارائه اطلاعات موردنیاز به داوطلبان برای شناخت رشتههای دانشگاهی و مشاغل مرتبط با آنها مورد غفلت واقع شده است.
عدم آگاهی از ویژگیهای روانشناختی خود، ویژگیهای رشته تحصیلی و ویژگیهای مشاغل موجب تردید یا حتی اشتباه در انتخاب و تصمیمگیریهای مربوط به آینده تحصیلی و شغلی میگردد. لذا آنچه میتواند این مسیر را هموار سازد، مشاوره و راهنمایی بهموقع در جهت هدایت تحصیلی و شغلی برای اخذ تصمیمات هوشیارانه میباشد».
دانشنامه «مجموعه علوم تربیتی» در چهار فصل به شرح زیر تنظیم شده است:
در فصل اول تاریخچه علمی علوم تربیتی شامل تعاریف، مکاتب، سیر تحولات و نظریات صاحبنظران و مراکز آموزشی و پژوهشی این رشته، تحت عنوان «کلیات» ارائه شده است. در فصل دوم با عنوان «رشته و گرایشها» به معرفی رشته علوم تربیتی و گرایشهای آن در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پرداخته شده است که شامل هدف از ایجاد هر رشته، ضرورت ارائه آن، نقش و توانایی مورد انتظار از دانشآموختگان این رشته، طول دورۀ تحصیلی، منابع آزمون، فهرست دروس، منابع دروس غیرعمومی و امکان ادامه تحصیل میشود. «اطلاعات آموزشی و پژوهشی» عنوان فصل سوم است که در آن فهرستی از مهمترین دورههای آموزشی مرتبط با مجموعه علوم تربیتی، نرمافزارهای پرکاربرد، اطلاعات مربوط به مؤسسات پژوهشی کشور و همچنین اطلاعات مؤسسات پژوهشی منتخب جهان، نشریات علمی داخلی و بینالمللی نمایه شده در مؤسسه اطلاعات علمی (ISI) و انجمنهای علمی مرتبط با این رشته در اختیار دوستداران علم قرار گرفته است و در نهایت در فصل چهارم به ارائه فهرست مشاغل تخصصی این رشته و سازمانها و بنگاههای شغلی مرتبط با آن تحت عنوان «فرصتهای شغلی علم» پرداخته شده است.
افرادی که در تهیه بخشهای مختلف کتاب و تکمیل آن همکاری داشتهاند عبارتند از: حسین فیروزی، مصطفی باباپور، محمدحسین محمدیان، محمدصادق ابراهیمی، هادی بهرامبیگی، عرفان مصلح، مهدی مزارعی و سید محمد موسوی (همکاران ستادی پروژه)، زهرا آراسته نظر (پژوهشگر فصل اول مجموعه علوم تربیتی) و قاسم کشاورز (داور علمی فصل اول مجموعه علوم تربیتی).
علاقهمندان جهت تهیه کتاب میتوانند با شماره 02161978000 تماس بگیرند.