پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: دانش‌نامه معرفی رشته‌های دانشگاهی، گروه علوم انسانی، «مجموعه علوم تربیتی» از سری دانش‎نامه­‌های معرفی مجموعه­‌های تحصیلی، به کوشش مؤسسه هدایت فرهیختگان جوان و با مدیریت محمدامین زارعی گردآوری و منتشر شد. کتاب حاضر در 457 صفحه مطابق با ساختار دانش‌نامه‌های معرفی رشته‌­های دانشگاهی، در راستای ارائه اطلاعات کاربردی در خصوص گرایش­‌های تحصیلی رشته علوم تربیتی و مشاغل مرتبط با آن‌ها تدوین شده و به بهاء 49500 تومان در دسترس داوطلبان این حیطه علمی قرار گرفته است. علاقه­‌مندان می‌توانند برای کسب آگاهی بیشتر جهت انتخاب رشته علوم تربیتی به سراغ دانش‌نامه «مجموعه علوم تربیتی» روند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مؤسسه هدایت فرهیختگان جوان با سابقه شش سال فعالیت مطالعاتی و پژوهشی در حوزه هدایت تحصیلی و شغلی سعی در ارائه راه­کارهای کاربردی به‌منظور شناسایی استعدادهای افراد و تعیین مسیر بهینه شغلی و تحصیلی آن‌ها دارد. این مؤسسه که آگاه‌سازی آحاد جامعه نسبت به ویژگی­‌ها و شرایط رشته­‌های تحصیلی و مشاغل مربوط به آن­‌ها را از جمله مأموریت­‌های خود بر­می­‌شمارد اقدام به تدوین دانش‌نامه معرفی رشته­‌های دانشگاهی در راستای این مأموریت کرده است. در این دانش‌نامه­‌ها اطلاعات مرتبط با رشته­‌های دانشگاهی در قالب 102 مجموعه تحصیلی جمع­‌آوری و سازمان‌دهی شده که دانش‌نامه «مجموعه علوم تربیتی» ازجمله این دانش‌نامه­‌ها است.

محمدامین زارعی، مدیرمسئول مؤسسه و مدیر طرح گردآوری و تألیف این دانش‌نامه با تأکید بر اهمیت انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل به‌عنوان یکی از مهم­ترین تصمیم­‌گیری­‌های زندگی هر فرد، بیان می‌کند: «در سال­‌های اخیر فعالیت­‌های گسترده­ای در زمینۀ انتخاب رشته داوطلبان ورود به دانشگاه­‌ها صورت گرفته است. اغلب این اقدامات در دو شکل کمک به داوطلبان برای کسب نمره بهتر در آزمون ورودی دانشگاه­‌ها و ارائه اطلاعاتی در مورد این‌که با چه نمره­ای احتمال قبول شدن در چه رشته‌محل­‌هایی وجود دارد خلاصه شده است. بنابراین به نظر می­‌رسد مسئله ارائه اطلاعات موردنیاز به داوطلبان برای شناخت رشته­‌های دانشگاهی و مشاغل مرتبط با آن­‌ها مورد غفلت واقع‌ شده است.

عدم آگاهی از ویژگی­‌های روان‌شناختی خود، ویژگی‌­های رشته تحصیلی و ویژگی­‌های مشاغل موجب تردید یا حتی اشتباه در انتخاب و تصمیم­گیری­های مربوط به آینده تحصیلی و شغلی می‌گردد. لذا آن‌چه می­تواند این مسیر را هموار سازد، مشاوره و راهنمایی به‌موقع در جهت هدایت تحصیلی و شغلی برای اخذ تصمیمات هوشیارانه می‌­باشد».

دانش‌نامه «مجموعه علوم تربیتی» در چهار فصل به شرح زیر تنظیم شده است:

در فصل اول تاریخچه علمی علوم تربیتی شامل تعاریف، مکاتب، سیر تحولات و نظریات صاحب‌نظران و مراکز آموزشی و پژوهشی این رشته، تحت عنوان «کلیات» ارائه شده است. در فصل دوم با عنوان «رشته و گرایش‌­ها» به معرفی رشته علوم تربیتی و گرایش‌­های آن در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پرداخته شده است که شامل هدف از ایجاد هر رشته، ضرورت ارائه آن، نقش و توانایی مورد انتظار از دانش‌­­آموختگان این رشته، طول دورۀ تحصیلی، منابع آزمون، فهرست دروس، منابع دروس غیرعمومی و امکان ادامه تحصیل می‌شود. «اطلاعات آموزشی و پژوهشی» عنوان فصل سوم است که در آن فهرستی از مهم­‌ترین دوره­‌های آموزشی مرتبط با مجموعه علوم تربیتی، نرم­افزارهای پرکاربرد، اطلاعات مربوط به مؤسسات پژوهشی کشور و همچنین اطلاعات مؤسسات پژوهشی منتخب جهان، نشریات علمی داخلی و بین‌­المللی نمایه شده در مؤسسه اطلاعات علمی (ISI) و انجمن­‌های علمی مرتبط با این رشته در اختیار دوستداران علم قرار گرفته است و در نهایت در فصل چهارم به ارائه فهرست مشاغل تخصصی این رشته و سازمان‌ها و بنگاه­‌های شغلی مرتبط با آن تحت عنوان «فرصت‌­های شغلی علم» پرداخته شده است.

افرادی که در تهیه بخش‌­های مختلف کتاب و تکمیل آن همکاری داشته‌­اند عبارت­ند از: حسین فیروزی، مصطفی باباپور، محمدحسین محمدیان، محمدصادق ابراهیمی، هادی بهرام‌­بیگی، عرفان مصلح، مهدی مزارعی و سید محمد موسوی (همکاران ستادی پروژه)، زهرا آراسته نظر (پژوهش‌گر فصل اول مجموعه علوم تربیتی) و قاسم کشاورز (داور علمی فصل اول مجموعه علوم تربیتی).

علاقه­‌مندان جهت تهیه کتاب می­‌توانند با شماره 02161978000 تماس بگیرند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی