پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: به گزارش خبرگزاری مهر در ادامه سلسله هم‌اندیشی‌های برنامه درسی «پرسا»، سومین نشست به معرفی و بررسی «برنامه درسی کودک استراتژیست» اختصاص خواهد یافت. این هم‌اندیشی به طور مشترک توسط اندیشکده تعلیم و تربیت دال و اندیشکده یقین برگزار می‌گردد و حسن عباسی(مدیر اندیشکده یقین) به سخنرانی در این‌باره خواهد پرداخت.

سومین نشست برنامه درسی پرسا، پنج‌شنبه ۷ خرداد ۹۴ ساعت ۱۶ الی ۱۸ در محل اندیشکده یقین واقع در خیابان یازدهم نیروی هوایی(شهید کامبیز خشی)، ضلع جنوب غربی میدان لوزی، شماره ۳، ساختمان فطرت برگزار خواهد شد.

برای آشنایی با مفهوم کودکان استراتژیست باید اشاره کرد در عصر کنونی، ضریب نفوذ رسانه‌ها بسیار عمیق و گسترده است. این توانایی رسانه‌ها صرفا در اطلاع‌رسانی عمومی محدود نمی‌شود، بلکه حوزه علم را نیز دربرمی‌گیرد.

در روزگار پیشین، تعلیم علوم گوناگون صرفا محدود به جلسات درس می‌شد. دانشمندان، در حلقه‌های درس و مباحثه، شاگردان خود را تعلیم می‌دادند اما یکی از کارکردهای رسانه‌های نوین، این است که علم را از حلقه‌های محدود درس خارج کرده و به سطح جامعه آورده‌اند. اکنون دسترسی عموم مردم به علوم مختلف از راه رسانه‌ها بسیار آسان شده است.

جدای از عامل نخست در عمومی‌شدن علم، که ورود علم از حوزه رسمی به حوزه عمومی است، عامل مهم دیگری نیز موثر بوده است: عامل کاهش سن افراد در تعلیم علوم پیچیده.

آموختن برخی از علوم و نظریه‌های آن‌ها، به دلیل پیچیدگی، نیازمند پختگی سنی دانشجو است. اما پدیده جدید «ذهن های پروار» در نسل جدید که پدیده‌ای بی‌سابقه در تاریخ بشر است، این امکان را به نسل نو داده است تا قابلیت یادگیری گسترده‌ای نسبت به سن خود داشته باشد. نسل جدید می‌تواند علوم و مباحث پیچیده آن‌ها را در سنین پایین بیاموزد و رسانه‌ها عامل انتقال و تسهیل یادگیری آن‌ها هستند.

این قابلیت عمومی در نسل نو، تا آن جا پیش رفته است که حتی مباحث استدلالی عمیقی هم چون مباحث فلسفی را به سادگی درمی‌یابند. از این رو در حوزه‌های عمومی، اکنون «فلسفه برای کودکان» پدیده شناخته شده‌ای است.

فراتر از فلسفه برای کودکان، موضوع مهم «دکترین و استراتژی برای کودکان» مطرح است، زیرا جوهر هر مکتب فلسفی و جزء اساسی هر علم را می‌توان در «دکترین»های آن فلسفه و علم جست وجو کرد.

اهمیت استراتژی برای کودکان نیز از این حیث است که مسأله «تصمیم‌سازی» و «تصمیم‌گیری» فردی و اجتماعی، در جوامع پیچیده امروزی، جایگاه مهمی دارد. تربیت تصمیم‌سازان و «دکترینرین»های آینده از یک‌سو و تأدیب تصمیم‌گیران و «استراتژیست»‌های آینده از سوی دیگر، بر خلاف گذشته، در سطح تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری صورت نمی‌گیرد، بلکه در سطح مهدهای کودک و دبستان‌ها انجام می‌شود.

دوره تربیت مدرس «استراتژی برای کودکان» مبتنی بر روی کردهای اساسی طرح ریزی استراتژیک برنامه‌ریزی شده است. روی کردهای طرح ریزی استراتژیک، رویکردهایی هستند که مبتنی بر آن‌ها جامعه‌سازی صورت می‌گیرد.

این دوره، با هدف ارتقاء توان «تصمیم‌سازی» و «تصمیم‌گیری»، «چاره‌سازی» و «سیاست‌گذاری» در کودکان طراحی شده است. مدرسان مزبور، هم زمان با آموختن دروس مربوطه، با تدریس آن به کودکان، توان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری آنان را ارتقاء می‌دهند.

پایه‌های علمی این مدرسان، محدود به دروس استراتژی برای کودکان نمی‌شود و آن‌ها دروس تخصصی دکترینولوژی و علوم استراتژیک را نیز به طور مستقل می‌گذرانند.

روش‌ها و ابزار کمک آموزشی مربوطه، دامنه گسترده‌ای را دربرمی‌گیرد که از اسباب‌بازی‌ها، پویانمایی‌ها، بازی‌های رایانه‌ای و داستان‌های کودکان تا محیط‌های عملی را شامل می‌شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی