پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: به گزارش خبرگزاری مهر، گروه فلسفه برای کودکان(فبک) پژوهشکده اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، نشست معرفی و نقد دو کتاب «غایب بزرگ مدرسه، کندوکاو اخلاقی» و «به کودکان اعتماد کنیم» برگزار می‌کند. سخنرانان این نشست، دکتر مهرنوش هدایتی، دکتر یحیی قائدی، دکتر سعید ناجی، دکتر ملیحه راجی و دکتر روح‌الله کریمی می‌باشند.

کتاب «غایب بزرگ مدرسه: کندوکاو اخلاقی» نوشته متیو لیپمن و آن مارگارت شارپ، به همت روح‌الله کریمی ترجمه شده است و کتاب «به کودکان اعتماد کنیم» نوشته دکتر مهرنوش هدایتی است که هر دو کتاب توسط انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، جهت استفاده مربیان و دانشجویان انتشار یافته است.

این نشست، 26 خردادماه 1394 از ساعت 15 تا 17 در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی واقع در بزرگراه کردستان، خیابان ایران‌شناسی(64) برگزار می‌شود.

کتاب «غایب بزرگ مدرسه: کندوکاو اخلاقی» در اصل، راهنمایی است برای کتاب «لیزا؛ کودکی در مدرسه» و در درجه بعد راهنمایی برای کتاب «لیلا؛ کودک فیلسوف» که بومی شده کتاب لیزاست. این کتاب راهنمایی است برای کسانی که می‌خواهند از برنامه فلسفه برای کودکان برداشت و فهم درستی بیابند.

در ایران عده‌ای برنامه فلسفه برای کودکان(فبک) را مساوی آموزش فلسفه‌ای ساده‌سازی شده به کودکان تلقی می‌کنند؛ عده‌ای دیگر آن را به داستان‌خوانی یا بحث‌های روان‌شناسانه در باب موضوعات مطرح در داستان فرومی کاهند و دسته سوم فلسفه برای کودکان را مساوی روش فلسفی یعنی منطقی فکرکردن، خالی از هر گونه محتوای فلسفی تلقی می کنند. کریمی در مواجهه با این سه برداشت از فبک، در مقدمه کتابش عنوان می‌دارد نگارنده از تنوع روش‌ها و سبک‌هایی که بعد از لیپمن به وجود آمده و هم‌چنین انتقادات وارد بر سبک او مطلع است، اما بی‌شک آن‌چه مدنظر لیپمن و همراهان وی مانند شارپ بوده است، هیچ یک از رویکردهای سه گانه پیش‌گفته نیست.

 پیرامون کتاب «به کودکان اعتماد کنیم» نیز باید گفت این اثر مبانی روان‌شناختی و امکان فلسفه‌ورزی برای کودکان را گردآوری کرده و شرح داده است. اساس این‌که فلسفه برای کودکان چیست و چگونه باید آن را معرفی کرد و نیز اینکه کودکان به چه معنا می‌توانند فلسفه‌ورزی کنند در این کتاب ارائه شده است. بنابراین مخاطب این کتاب در اصل مربیان و همه کسانی هستند که در حوزه فلسفه برای کودکان در حال فعالیت هستند و برای کودکان نوشته نشده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی