پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

فراخوان نخستین جایزه ادبی مهدی آذریزدی

جمعه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۵۹ ب.ظ
پایگاه خبری رب: نخستین جایزه ادبی مهدی آذریزدی، از سوی موسسه فرهنگی- هنری ریحانه‌الرسول (یزد) با حمایت علمی شورای کتاب کودک برگزار می‌شود. فراخوان اهدای نخستین جایزه ادبی مهدی آذریزدی منتشر شد و به بهترین بازنویسی و بازآفرینی از ادبیات رسمی و ادبیات عامیانه در انواع داستان، ادبیات دینی، تاریخی، زندگی‌نامه و دیگر تجربه‌های ارزشمند این زمینه به شکل زیر اهدا گردد.
این جایزه شامل نشان جایزه آذر یزدی، لوح افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون ریال جایزه نقدی است که به دو  نویسنده و دو  تصویرگر اثر بازنویسی یا بازآفرینی شده که از جایگاه ادبی- هنری بالایی برخوردار باشد، اهدا می‌گردد.
همچنین لوح تقدیر جایزه آذریزدی برای ناشرانی که آثارشان در بخش‌های مختلف مورد تقدیر قرار گرفته است نیز اهدا می‌شود.
دبیرخانه این جایزه از همه ناشران و پدیدآورندگان (نویسندگان و تصویرگران) دعوت کرده است با ارسال دو نسخه از آثار بازنویسی و بازآفرینی منتشر شده در سال‌های ۱۳۹۰، ۱۳۹۱، ۱۳۹۲ در اولین دوره جایزه آذر یزدی شرکت کنند.
مهلت ارسال آثار به این دوره از جایزه مهدی آذریزدی ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۳ اعلام شده و آثار به نشانی تهران، خیابان وصال شیرازی، پلاک ۲، هتل البرز کد پستی ۱۴۱۷۸۳۴۱۹۶ به نام موسسه ریحانه الرسول- جیازه مهدی آذریزدی ارسال شود.
فروغ جمالی دبیر علمی جایزه، میرزا محمد کاظمینی ریاست اجرایی جایزه و علی دهقانی دبیر اجرایی جایزه را بر عهده دارند. این جایزه همزمان با سالگرد در گذشت مهد آذریزدی اهدا خواهد شد.


هنرمند فقید مهدی آذر یزدی در تاریخ 27 اسفندماه سال 1300، در روستای "خرمشاه" از توابع یزد و در خانواده‌ای تازه مسلمان به دنیا آمد. او که خواندن و نوشتن را در خانه، از پدر و قرآن را از مادربزرگش یاد گرفته بود در 20 سالگی به کارهای بنایی و جوراب‌بافی پرداخت و پس از آنکه صاحب کارگاه جوراب‌بافی تصمیم به تأسیس دومین کتاب‌فروشی شهر یزد گرفت، او را از میان شاگردان کارگاه جوراب‌بافی به کتاب‌فروشی منتقل کرد. کار در کتاب‌فروشی زمینه آشنایی او با اهالی شعر و ادب را فراهم ساخت. آذر یزدی در سال 1335، پس از خواندن قصه‌ای از "انوار سهیلی"، به فکر ساده‌نویسی قصه به شیوه‌ای مناسب برای کودکان افتاد که زمینه‌ساز نوشتن جلد اول کتاب "قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب" شد.
او در سال 1336 با توجه به زمینه مطالعات بسیاری که داشت، شروع به نوشتن داستان‌های گوناگون برای کودکان کرد. آذریزدی در سال 1373 دوباره به یزد بازگشت و به خانه پدری رفت تا بتواند در آرامش مطالعه نماید و به نگارش داستان‌هایش ادامه دهد. وی تعدادی از مهم‌ترین متون کهن از جمله: "گلستان و بوستان سعدی"، "مثنوی مولوی"، "کلیله و دمنه" و... را دوباره‌نویسی کرد و داستان‌های این کتاب‌ها را به زبان بچه‌ها نوشت. او همچنین "قصه‌های قرآن حکیم" را نیز به شیوه‌ای متفاوت از کارهای پیش از خود، برای کودکان نگارش کرد.
او در 18 تیرماه سال 1388 درگذشت.
در مورد مرحوم آذریزدی در شخصیت‌نگار و بنیاد ادبیات داستانی بیشتر بخوانید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی