پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: جلد دوم کتاب «فلسفۀ تعلیم و تربیت اشراق»، نوشتۀ حجت‌الاسلام محمد بهشتی به کوشش انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در 158 صفحه، با شمارگان یک هزار نسخه و به قیمت 65000 ریال روانۀ بازار نشر شد. دومین جلد «فلسفۀ تعلیم و تربیت اشراق» که پیش از این، جلد اول آن با هدف استخراج، تحلیل و تشریح مبانی و زیرساخت‌های اندیشه تربیتی متأثر از فلسفه اشراق منتشرشده بود، با تکیه‌ بر مفروضات و زیرساخت‌های فلسفه اشراق به مبانی، اهداف، اصول، روش‌ها، برنامه درسی و محتوای آموزشی تربیت می‌پردازد.

حجت‌الاسلام محمد بهشتی در جلد نخست کتاب سعی کرده است چهارچوبی نظری برای تربیت اشراقی بر اساس مبانی فلسفۀ اشراق فراهم آورد. وی در جلد دوم، با تکیه‌ بر مفروضات فلسفی و زیرساخت‌های برگرفته از حکمت اشراق، مطالبی در زمینۀ تعلیم و تربیت و سیر و سلوک نفسانی بیان کرده است. در جلد دوم این اثر، معنا و مفهوم تربیت، اهداف، اصول، روش‌ها، مراحل تربیت، برنامۀ درسی و ویژگی‌های مربی و متربی تبیین می‌شود.

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «در جلد نخست کتاب حاضر، مبانی تعلیم و تربیت از منظر فلسفۀ اشراق بررسی و سعی شد چارچوبی نظری برای تربیت اشراقی فراهم شود. در این جلد نیز با تکیه بر مفروضات فلسفی و زیرساخت‌های حکمت اشراق و همچنین از مطالبی که در زمینه تعلیم و تربیت و سیر و سلوک نفسانی و اخلاقی بیان شده است، معنا و مفهوم تربیت، اهداف، اصول، روش‌ها، مراحل تربیت و نیز برنامه درسی و محتوای تعلیم و تربیت و ویژگی‌های مربی و متربی استنباط، استخراج و تبیین شد. در کتاب پیش‌ رو این نتیجه مهم به‌ دست می‌آید که اگر انسان بتواند بر علائق و وابستگی‌های مادی، بدنی و دنیوی چیره شود و از دایرۀ بسته خاکی خویش بیرون آید، به معدن علم و قدرت ربانی راه می‌یابد و از بارش انوار الاهی بهره‌مند، و بر عوالم وجود اقتدار پیدا می‌‌کند. با دستیابی به این مراتب است که انسان می‌تواند نقش خلافت الاهی خویش را به‌درستی ایفا کند».

بهشتی این کتاب را در شش فصل تدوین نموده که به شرح زیر است:

در فصل اول، کلیاتی دربارۀ فلسفه اشراق بیان می‌شود. عنوان فصل دوم «نگاهی به مبانی تربیت در فلسفۀ اشراق» است که مقولاتی هم‌چون مبانی هستی‌شناختی، خداشناختی، جهان‌شناختی، انسان‌شناختی، معرفت‌شناختی، ارزش شناختی و مبانی سیاسی‌ ‌اجتماعی تربیت را شامل می‌شود.

فصل سوم کتاب با عنوان «اهداف تربیت در فلسفۀ اشراق» به «هدف غایی تربیت»، «اهداف میانی تربیت» و «اهداف جزئی تربیت» می‌پردازد.

در فصل چهارم که با عنوان «اصول تربیت در فلسفۀ اشراق» تدوین شده، مفاهیمی همانند «تحول باطن»، «آخرت‌گرایی»، «ریاضت و مجاهدت»، «تدریج»، «دوام و استمرار»، «بازیابی دائم خویش»، «مهرورزی»، «تلطیف سرّ»، «اعتدال» و «کرامت» توضیح داده‌شده است.

«روش‌های تربیت از منظر فلسفۀ اشراق» عنوان پنجمین فصل کتاب است. مؤلف روش‌های تربیتی را در دو دستۀ کلی «روش‌های خودتربیتی» و «روش‌های دیگرتربیتی» به‌تفصیل بررسی می‌کند.

فصل ششم با عنوان «برنامۀ درسی و محتوای آموزشی از منظر فلسفه اشراق» به بررسی مفاهیمی هم‌چون «یادگیری اشراقی»، «ارتباط یادگیری و صفای باطن»، «مراحل تعلیم و تربیت»، «محتوای تعلیم و تربیت»، «ویژگی‌های مربی و متربی و معلم و متعلم» و «آموزش‌های خاص» می‌پردازد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی