پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: به گزارش خبرگزاری مهر، شماره سوم از دورۀ نهم فصل‌نامه علمی پژوهشی «فناوری آموزش» به صاحب‌امتیازی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی منتشر شد. این فصل‌نامه با مدیرمسئولی دکتر موسی مظلوم و سردبیری دکتر علی نوری‌بروجردی، به طور تخصصی، به بررسی و انتشار مقالات حوزه آموزش در کلیه رشته‌ها می‌پردازد.

«بررسی سطح توسعه یافتگی شهرستان های استان اصفهان در زمینه شاخص های آموزشی با استفاده از تکنیک TOPSIS، تحلیل خوشه‌ای و GIS»، «روشی جدید برای بهبود هوشمند یادگیری الکترونیکی»، «بررسی کیفیت برنامه‌های آموزش مهندسی با استفاده از مدل سروکوال»، «شناسایی چالش‌های ارز‌‌شیابی عملکرد تحصیلی دانشجویان در دوره‌های الکترونیکی»، «نیازسنجی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نانوفناوری»، «بررسی میزان تأثیر آموزش درس بهداشت و محیط زیست بر کسب نگرش‌های بهداشتی و زیست‌محیطی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی» و «تأثیر بسته آموزشی حساب‌یار در یادگیری و یادسپاری جدول ضرب»، عنوان هفت مقاله‌ای است که در شماره بهار 1394 فصل‌نامه «فناوری آموزش» منتشر شد و در پایگاه رسمی این نشریه بارگزاری شد.

در ادامه با هر یک از این مقالات به اختصار آشنا می‌شوید.


بررسی سطح توسعه‌یافتگی شهرستان‌های استان اصفهان در زمینه شاخص‌های آموزشی با استفاده از تکنیک TOPSIS، تحلیل خوشه‌ای و GIS
 داود جمینی، دانشجوی دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی دانشگاه اصفهان، مسعود سجادی کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران و زینب شهبازی و ایمان امرایی، دانشجویان کارشناسی ارشد جغرافیا در دانشکده جغرافیای دانشگاه اصفهان

این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی بوده است و جمع‌آوری اطلاعات از طریق کتابخانه‌ای و با تکیه اصلی بر مستندات مرکز آمار کشور صورت گرفته است. نتایج این پژوهش علی‌رغم نشان دادن شکاف و نابرابری شهرستان‌های استان اصفهان در برخورداری از شاخص‌های آموزشی، مشخص کرد که سه شهرستان تیران و کرون، خوانسار و گلپایگان و بالاترین رتبه‌ها و سه شهرستان نطنز، برخوار و فلاورجان پایین‌ترین رتبه را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین حدود 57 درصد شهرستان­های استان در سطح محروم، حدود 17 درصد در سطح بسیار برخوردار و برخوردار و 26 درصد شهرستان­ها در سطح متوسط واقع شده است.


روشی جدید برای بهبود هوشمند یادگیری الکترونیکی
حسین بنادکوکی، دانشجوی علوم کامپیوتر دانشگاه سیستان‌وبلوچستان، کریم عباسی و امین راحتی، کارشناس ارشد علوم کامپیوتر دانشگاه سیستان و بلوچستان

این پژوهش سعی دارد روشی جدید برای هوشمندی یادگیری الکترونیکی با هزینه پایین معرفی ‏نماید. در این روش از شبکه بیزی برای ارزیابی دانش دانشجو و از شبکه عصبی مصنوعی برای انتخاب راهنمایی مناسب استفاده می‌شود. ساختار هر دو شبکه تنها توسط داده آموزشی تعیین می‌شود. روش پیشنهادی بر روی یک سیستم یادگیری الکترونیکی پیاده‌سازی شده و ارزیابی می‌شود. دقت بالای 90 درصدی هر دو شبکه و هزینه پیاده‌سازی پایین از مهم‌ترین مزایای روش پیشنهادی است. همچنین ساختار مبتنی بر داده آموزشی دو شبکه امکان استفاده از آن را در سیستم‌های متنوع یادگیری الکترونیکی در حال استفاده با دامنه‌های گوناگون دانش فراهم می‌آورد.


بررسی کیفیت برنامه‌های آموزش مهندسی با استفاده از مدل سروکوال
سعید هداوند، مدرس دانشگاه جامع علمی و کاربردی، سعید یاورزاده، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه ملی قبرس و علی‌رضا جوانبخش، استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

روش این پژوهش توصیفی-پیمایشی است و به ارزیابی کیفیت برنامه‌های آموزش مهندسی می‌پردازند. 130 نفر از مهندسان شرکت صنایع آذرآب که تحت پوشش برنامه‌های آموزشی بوده‌اند جامعه آماری این پژوهش را تشکیل داده‌اند. اطلاعات با استفاده از پرسش‌نامه استاندارد سروکوال جمع‌آوری شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که مهندسان از کیفیت آموزش‌ها راضی نیستند و آموزش‌ها نتوانسته است انتظاراتشان را برآورده نماید.

 

شناسایی چالش‌های ارز‌شیابی عملکرد تحصیلی دانشجویان در دوره‌های الکترونیکی
بی‌بی‌عشرت زمانی، دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، رقیه پرهیزی، دانشجوی برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه اصفهان و حسن کاویانی دانشجوی دکترای رشته برنامه‌ریزی درسی دانشگاه اصفهان

جامعه آماری این پژوهش دانشجویان مجازی دانشگاه اصفهان بود که 140 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. از روش پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. داده‌های حاصل نیز با استفاده از میانگین، انحراف معیار، آزمون تحلیل واریانس دو راهه و آزمون‌های t هتلینگ t زوجی تحلیل شدند. نتیجه این مقاله این شد که بیشترین چالش مربوط به ارزشیابی از دیدگاه دانشجویان در دوره‌های الکترونیکی به ترتیب مربوط به مسائل فنی با میانگین 71/3، مسائل پداگوژیکی با میانگین 20/3 و مسائل روانی با میانگین 3 است. همچنین بین دیدگاه دانشجویان در ترم‌های مختلف و رشته‌های گوناگون در خصوص چالش‌های ارزشیابی تفاوت وجود داشت. مسائل فنی به‌عنوان مهم‌ترین چالش در سنجش و ارزشیابی عملکرد تحصیلی دانشجویان معرفی شد.

 

نیازسنجی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نانوفناوری
حجت احمدی، استاد دانشگاه تهران و محمد آتشک دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب

جامعه آماری این پژوهش، کارشناسان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و ادارات تابعه و کارشناسان بخش صنعت و نیز استادان دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور بوده‌اند. اطلاعات مورد نظر در این پژوهش از طریق پرسش‌نامه و چک‌لیست محقق‌ساخته جمع‌آوری شده است و بهترین دوره و مهارت از منظر چهار دیدگاه نیاز بازار کار و صنعت، توجه به توسعه کارآفرینی، توجه به اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان و برابری اولویت‌ها با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله­ مراتبی ارائه شد.

 

بررسی میزان تأثیر آموزش درس بهداشت و محیط‌زیست بر کسب نگرش‌های بهداشتی و زیست‌محیطی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
اسحاق شایگان، مدرس گروه محیط‌زیست دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و فائزه فاضلی عضو گروه محیط‌زیست دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

معلمان نقش ویژه‌ای در ارتقاء سطح مسائل بهداشتی و زیست‌محیطی در جامعه به عهده دارند. به دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی یکی از دانشگاه‌هایی است که رسالت تربیت دبیران آینده کشور را به عهده دارد. یکی از دروس در این دوره برای رشته‌های دبیری درس بهداشت و محیط زیست است. این پژوهش درصدد برآمده تا در ابعاد مختلف تأثیر این درس بر دانشجویان رشته‌های دبیری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برسی نماید. داده‌های این پژوهش نشان می‌دهد که دانشجویان با تناسب و کافی بودن مباحث بیماری‌های جسمانی، روانی، مباحث مربوط به اعتیاد، تغذیه و مسائل زیست‌محیطی موافق بوده‌اند. در ضمن، آنان با تأثیر گذراندن این درس بر ارتقای باورهای بهداشتی کاملاً موافق بوده‌اند. دانشجویان در مورد توانمندی‌های مدرس در تمام موارد مورد بررسی کاملاً موافق بوده‌اند.

 

تأثیر بسته آموزشی «حساب‌یار» در یادگیری و یادسپاری جدول‌ضرب
حسن رستگارپور، استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی و مهکامه حسینی، دانشجوی تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی

بسته آموزشی «حساب­یار» محقق ساخته، شامل پوستر، کتاب آموزشی، صفحه تمرین، نرم‌افزار بازی‌های ضرب و آزمون‌های ارزشیابی است که بین دانش‌آموزان دختر پایه سوم دبستان از یک کلاس 30 نفره در منطقه 5 آموزش و پرورش تهران توزیع گردید. برای نمونه‌گیری از روش تصادفی ساده استفاده شده است. در هنگام آموزش مرحله‌ای(مستمر) و در پایان آموزش کل جدول‌ضرب(پایانی)، آزمون‌های گوناگونی برای سنجش یادگیری و یادسپاری دانش‌آموزان به عمل آمد. هم‌زمان با این آزمون‌ها از گروه گواه که متشکل از 30 نفر دانش‌آموز همین پایه از کلاس دیگری که از این بسته آموزشی برخوردار نبودند، صورت گرفت. برای تحلیل آماری تأثیر حساب‌یار در یادگیری و یادسپاری جدول‌ضرب در دو گروه آزمایش و گواه از آزمون t مستقل بهره گرفته شد. نتایج تحلیل­ داده‌های این پژوهش حاکی از آن است که بین میانگین نمرات دانش‌آموزان گروه آزمایش و گروه گواه، هم در یادگیری و هم در یادسپاری تفاوت معناداری وجود داشته است و به‌کارگیری بسته آموزشی طراحی شده در یادگیری و یادسپاری جدول‌ضرب تأثیر مثبت دارد.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی