پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: در شماره بیست و ششم از خبرنامه پرسا که اندیشکده تعلیم و تربیت دال آن را منتشر می کند، به بررسی معیارهای رتبه‌بندی معلمان، سهم آموزش و پرورش از سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم، اما و اگرهای کیفیت مدارس غیردولتی، ورود تعزیرات به شهریه مدارس غیردولتی و خلأ برنامه‌های دانشگاه فرهنگیان برای جذب دانشجومعلمان جدید، پرداخته شده است.

معیارهای رتبه‌بندی معلمان در انتظار ارزیابی کارشناسان

اواخر فروردین ماه ۹۴ بود که وزارت آموزش و پرورش طی فراخوانی گسترده از فرهنگیان برای ارائه «دیدگاه،  نظر و پیشنهاد درباره شاخص‌های طرح رتبه‌بندی معلمان» دعوت به عمل آورد و درگاهی را در پرتال اطلاع رسانی آموزش و پرورش به این امر اختصاص داد. چند روز پس از این فراخوان نیز معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش اعلام نمود که سازوکار ارزیابی و سنجش صلاحیت‌های علمی و تخصصی معلمان بعد از طراحی در معرض قضاوت معلمان قرار می‌گیرد و پس از آن، برای تصویب به مراجع ذی‌صلاح اعلام خواهد شد.

هفته گذشته و بعد از قریب دو ماه و نیم از این فراخوان، علی اصغر فانی از آماده شدن پیش‌نویس نظام رتبه‌بندی معلمان خبر داد و بدون اعلام جزئیات آن، گفت: «این پیش‌نویس در نوبت رسیدگی جهت تصویب در شورای توسعه مدیریت قرار دارد». لازم به ذکر است که «شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی» در سال ۸۹ به منظور انجام وظایف پیش‌بینی شده در قانون مدیریت خدمات کشوری تشکیل گردید.

با توجه به وضع نامطلوب اطلاع‌رسانی، مشخص نیست که چه ایده‌ها و پیشنهادهایی از سوی معلمان ارائه شده و این ایده‌ها، با چه فرآیندی و تا چه میزان در تهیه پیش‌نویس طرح مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین می‌توان پرسید که آموزش و پرورش پیش از تصویب پیشنویس طرح رتبه‌بندی، آیا آن را در معرض قضاوت فرهنگیان و کارشناسان قرار می‌دهد؟ چرا معیارهای رتبه‌بندی معلمان به جای تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش، در دستور کار شورای توسعه مدیریت قرار گرفته‌است؟


دو از هشتاد!

هفته گذشته، سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که ۸۰ سیاست در ۸ محور را در بر می‌گیرد. دو مورد از سیاست‌های ۸۰ گانه، به آموزش و پرورش تعلق دارد. قابل تأمل اینکه این دو سیاست، ذیل محور علم، فناوری و نوآوری قرار گرفته و به «اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تأکید بر دوران تحصیلی کودکی و نوجوانی» و «افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در نظام آموزشی کشور» توجه دارند. بر اساس این سیاست‌ها، به نظر می‌رسد مهمترین اولویت نظام در برنامه ششم، در بخش آموزش و پرورش اجرایی‌سازی سند تحول است و این امر اهتمام همه دست‌اندرکاران را می‌طلبد.

لازم به ذکر این که اجرای سند تحول بنیادین در گرو تدوین نقشه راه آن است و وزیر آموزش و پرورش، در جلسه استیضاح خود، مدعی شد که این نقشه راه تهیه شده است. گفتنی است که هنوز متن این نقشه راه برای نقد و بررسی کارشناسی، در فضای عمومی منتشر نشده است.


اما و اگرهای کیفیت مدارس غیردولتی

قضاوت درباره کیفیت مدارس دولتی و غیردولتی از بحث‌های جدی است که خانواده‌ها را در انتخاب میان این دو مردّد می‌کند. هفته گذشته، عمادی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش، گزارشی از نتایج تحلیل نمرات امتحانات نهایی سال تحصیلی ۹۳-۹۴ ارائه نمود که براساس می‌توان تحلیلی از وضعیت کیفیت این مدارس ارائه کرد.

بنا به گزارش مذکور، در مراکز استان‌ها و شهرهای برخوردار، نمرات امتحان نهایی مدارس غیردولتی نسبت به مدارس دولتی وضعیت خوبی داشته‌، اما در مناطق کم برخوردار و شهرستان‌ها، وضعیت برعکس بوده و دانش‌آموزان مدارس دولتی نسبت به مدارس غیردولتی نمرات بهتری را کسب نموده‌اند. به عبارت دیگر، بر اساس یافته‌های این تحلیل، مدارس غیردولتی لزوماً در همه‌ی مناطق، کیفیت بهتری نسبت به مدارس دولتی ندارند! و همچنان که عمادی نیز اذعان نموده، «توسعه مدارس غیردولتی در مناطق محروم نتیجه مطلوبی به همراه نداشته است».

در این میان، چالش مهمی مطرح می شود که مسئولین کمتر به آن پرداخته‌اند: با توجه به کیفیت نسبتاً پایین‌تر مدارس غیردولتی در مناطق محروم و کمتر برخوردار، آموزش و پرورش با چه توجیهی دانش‌آموزان را ذیل طرح بسته حمایتی از مدارس غیردولتی به این مدارس سوق می‌دهد؟! آیا این امر از چاله به چاه افتادن دانش‌آموزان نیست که از مدرسه دولتی به مدرسه غیردولتی کم‌کیفیت‌تر فرستاده می‌شوند؟


شهریه مدارس غیردولتی؛ زیر ذره بین تعزیرات یا آموزش‌ و پرورش؟

هفته گذشته، مدارس غیردولتی از زاویه‌ای دیگری نیز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. ماجرا از بازدید گشت‌های سازمان تعزیرات حکومتی از چند مدرسه غیردولتی در تهران آغاز شد که گویا این امر مورد رضایت مسئولان سازمان مدارس غیردولتی آموزش و پرورش واقع نشد و آن را مداخله در امور وزارت آموزش و پرورش دانستند.

این اختلاف، اظهارنظرهای رسانه‌ای طرفین را در پی داشت. رئیس سازمان مدارس غیردولتی معتقد است که فعالیت مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی از مصادیق فعالیت اقتصادی نیست و هر گونه دخالت در امور مدارس و مراکز غیردولتی بدون مجوز وزارت آموزش و پرورش ممنوع است. اما تعزیراتی‌ها بر این باورند که با توجه به «قانون تعزیرات حکومتی»، گزارش تخلف گرانفروشی خدمات به بهای بیش از نرخ تعیین شده در تعزیرات حکومتی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. محمدی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران، نیز اظهار داشته که اگر نظارت بر اضافه دریافتی شهریه مدارس به عهده آموزش و پرورش است، چرا تاکنون دستگاه‌های ناظرِ آموزش و پرورش گزارش تخلفی در این مورد به تعزیرات حکومتی ارسال نکرده‌اند؟!

ورود یا عدم ورود گشت‌ تعزیرات به حریم مدارس غیردولتی موضوعی بود که اخیراً و به طور قابل تأملی، در کانون توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت. با صرف‌نظر از قانونی یا غیرقانونی بودن این مداخله، آیا با ورود تعزیرات به مدارس، ماجرای شهریه‌های کلان حل می‌‌شود؟


دانشگاه فرهنگیان برای جذب نخبگان چه برنامه‌ای دارد؟

از آنجا که فرصت میان اعلام نتایج اولیه کنکور و انتخاب رشته چندان زیاد نیست، در این ایام، یکی از برنامه‌های مهم داوطلبان، مشورت و تحقیق برای انتخاب رشته و محل تحصیل آینده است تا بعد از اعلام نتایج اولیه برای انتخاب رشته سردرگم نشوند.

به نظر می‌رسد که این برهه، فرصت خوبی برای دانشگاه فرهنگیان است تا از طرق مناسب رشته‌های تربیت معلمی را به داوطلبان ورود به دانشگاه معرفی نماید و آن‌ها را برای ورود به این دانشگاه ترغیب نماید. این دانشگاه به واسطه‌ی ارتباط وثیق با بدنه آموزش و پرورش و مشاوران مدارس، می‌تواند با شیوه‌های متنوع همچون توزیع بروشورهای معرفی دانشگاه فرهنگیان میان داوطلبان، استفاده از ظرفیت رسانه ملی، توجیه مشاوران مدارس و… نظر دانش‌آموزان نخبه را به این دانشگاه و حرفه معلمی جلب نماید.

با این حال، در روزها و ماه‌های اخیر اقدامی از این دست از سوی مدانشگاه فرهنگیان رسانه‌ای نشده است که اگر حاکی از کم‌توجهی و کم‌کاری آن‌ها باشد، جای تأسف دارد.


سایر اخبار

۱)عضو کمیسیون آموزش مجلس:

وزیر آموزش و پرورش موظف است تا سرانه مدارس را از دولت بگیرد.

۲)مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش:

فعالیت ۲۵۰۰ پایگاه انتخاب رشته در مدارس ویژه داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها

۳)رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس:

تهران، خوزستان و خراسان رضوی بیشترین فضای آموزشی فرسوده را دارند.

۴)وزیر آموزش و پرورش:

آزمون استخدامی در اواسط تابستان برگزار می‌شود.

۵)امضای تفاهم نامه همکاری میان آموزش و پرورش و جامعه خیرین مدرسه ساز

صندوق توسعه عدالت آموزشی ایجاد می‌شود.

تفاهم‌نامه همکاری میان آموزش‌وپرورش و جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور به امضا رسید که بر این اساس صندوق توسعه عدالت آموزشی با هدف جلب کمک افراد خیر در جامعه خیرین ساز کشور ایجاد می‌شود.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی