پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «برنامۀ درسی بین‌رشته‌‌ای در آموزش عالی»، به‌کوشش سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی منتشر شد. این کتاب که حاصل تلاش دکتر حسن ملکی و دکتر جمال سلیمی است در 363 صفحه تدوین و به بهاء 100.000 ریال روانۀ بازار نشر شد.

دکتر حسن ملکی، دکترای برنامه‌ریزی درسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) و دکتر جمال سلیمی، استادیار رشته برنامه‌ریزی درسی دانشگاه کردستان در این کتاب تلاش کرده‌اند با کاوش ایدۀ بین‌رشتگی در مطالعات دانشگاهی، تمرکز خود را صـرف یکی از مهم‌ترین عناصر نظام آموزش دانشگاهی کنند.

تازه‌ترین اثر گروه علوم تربیتی سازمان سمت، در شش فصل تدوین شده است: «مبانی نظری برنامۀ درسی بین‌رشته‌ای در آموزش ‌عالی»، «برنامۀ درسی بین‌رشته‌ای در آموزش ‌عالی؛ گونه‌شناسی، رویکردها و الگوها»، «الگوی نظری برنامۀ درسی بین‌رشته‌ای در آموزش ‌عالی»، «طراحی دروس بین‌رشته‌ای؛ ارائه الگوی کاربردی»، «طراحی الگوی برنامۀ درسی بین‌رشته‌ای کارشناسی علوم اجتماعی» و «تجارب نظام‌های آموزشی در طراحی برنامه‌های درسی بین‌رشته‌ای».

 این اثر که به مبانی، اصول، رویکردها و الگوهای برنامۀ درسی بین‌‌رشته‌‌ای در آموزش عالی می‌پردازد، مشتمل بـر شـش فصـل است. در فصل اول، مبـانی نظـری برنامۀ درسی بین‌رشته‌ای در آموزش عالی بررسی شده است. در این فصل، تلاش شده بـا مـروری بـر مبانی نظری بین‌رشتگی در آموزش عالی، ابتدا تفاوت‌های رویکرد رشته‌ای با رویکرد بین‌رشته‌ای بررسـی و در ادامه، با واکاوی دلایل و ضرورت‌های روی‌آوری به مطالعات بین‌رشته‌ای، مبـانی برنامـۀ درسـی بین‌رشته‌ای در آموزش عالی بررسی شود.

فصل دوم با مروری بر گونه‌شناسی، رویکردهـا و الگوهـای بین‌رشتگی در آموزش عالی با تأکید بر برنامه‌های درسی، به بررسی این بعد از برنامۀ درسی بین‌رشته‌ای در آموزش عالی اختصاص یافته است.

ملکی و سلیمی در فصل سوم کوشش کردند تـا یـک الگـوی نظـری برنامـۀ درسـی بین‌رشته‌ای در حوزۀ آموزش عالی طراحی کنند. در این فصل، با مرور مبانی برنامۀ درسی بین‌رشته‌ای و مبتنی بر اصول و فرایندهای برنامه‌ریزی درسی، الگـوی نظری برنامۀ درسی در آموزش عالی طراحی شده اسـت. این فصل در دو بخش جداگانه، به مبانی تـاریخی مطالعـات بین‌رشته‌ای در ایـران و مبـانی فلسفی و دینی برنامۀ درسی و علوم بین‌رشته‌ای پرداخته و از این طریق تلاش شده است تا جایگاه مطالعـات بین‌رشته‌ای از منظر ملی و فلسفۀ اسلامی حاکم بر نظام تعلیم‌وتربیت و برنامـۀ درسـی بومی مـرور و بررسی شود؛ هرچند، هدف اصلی کتاب در این چارچوب قرار نمی‌گیرد و پژوهش در چنین حوزه‌ای بسیار گسترده است و پژوهشی مجزا می‌طلبد.

در فصل چهارم، تأکید اصلی بر طراحـی یـک الگـوی کاربردی برنامۀ درسی برای طراحی دروس بین‌رشته‌ای در حوزه آموزش عالی است. در این فصل تـلاش شـده است یک الگوی جامع و راهنمای عمل، برای آن دسته از برنامه‌ریزان درسی که در مراکز دانشگاهی فعالیت می‌کنند، معرفی شود.

عنوان فصل پنج‌ام کتاب، «طراحی الگوی برنامه درسی بین‌رشته‌ای کارشناسی علوم اجتماعی» است که به طراحی یک الگوی برنامۀ درسی بین‌رشته‌ای اختصاص داده شده است. این طراحی الگو، مبتنی بر مبانی نظری‌ای است که در الگوی نظری فصل سوم و الگوی کاربردی فصل چهارم معرفی شده است. الگوی برنامۀ درسی بین‌رشته‌ای در حوزه علـوم اجتمـاعی مبـانی نظـری گسـترده‌ای دارد کـه حاصل شناخت وضعیت کنونی این علوم در جهان و ایران است. در این الگوی برنامۀ درسـی تـلاش شـده است، راهکارهایی برای طراحی برنامه‌های درسی بین‌رشته‌ای در این عرصه از علوم پیشنهاد شود.

فصـل ششم، مروری بر تجارب کشورهای گوناگون در زمینـۀ طراحـی برنامـه‌هـای درسـی بین‌رشته‌ای و ارائـۀ نمونه‌هایی از سایر نظام‌های آموزشی است که پشتوانۀ نظری و تجربی مطالب ارائه شده در فصل‌های سوم، چهارم و پنج‌ام تلقی می‌شود.

سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی(سمت) این کتاب را برای دانشجویان رشته‌ علوم تربیتی(گرایش برنامه‌ریزی درسی) در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری به عنوان منبع اصلی دروس «نظریه‌های برنامه درسی» و «برنامه‌ریزی درسی» و منبع تکمیلی برای دروس «اصول و روش‌های برنامه‌ریزی درسی» معرفی نموده است.


علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب درسی، به مراکز فروش کتاب‌های «سمت» در سراسر کشور مراجعه کنند یا به این پیوند سر بزنند.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی