چهاردهمین شمارۀ فصلنامۀ صدرا به سوی نسبت فقه و علوم انسانی رو کرد
پایگاه خبری رب: چهاردهمین شمارۀ فصلنامۀ تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا با پروندۀ ویژۀ «بررسی نسبت فقه و علوم انسانی» منتشر شد. شمارۀ جدید فصلنامه صدرا با مدیرمسئولی حجتالاسلام رضا غلامی و سردبیری دکتر مسعود معینیپور تنظیم شده است.
عناوین و نویسندگان این شماره به تفکیک فصلبندی مصالب بدین ترتیب است:
لزوم بازخوانی ارتباط فقه و علوم انسانی
یادداشت سردبیر
بخش فقه و علوم انسانی:
بایستههای اسلامیسازی علوم انسانی و جایگاه
فقه در این فرآیند | ۱۳
اقتراحی پسینی با حضور شهید آیتالله سید محمدباقر صدر، علامه عبدالله جوادی آملی و
مرحوم استاد سیدمنیرالدین حسینیالهاشمی
افراط و تفریط در شناخت اسلام؛ مهم ترین
مانع اسلامی سازی علوم انسانی | ۲۹
گفتوگو با حجتالاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح یزدی
انفصال علوم انسانی از فقه خطاست | ۳۷
گفتوگو با حجتالاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی
تأثیر فقه در انواع علوم انسانی؛ چه اندازه
و چگونه؟ | ۴۳
یادداشت شفاهی استاد سید محمدعلی مدرسی طباطبایی
توجه توامان به مقاصد و اهداف شریعت برای
بازتولید فقه نظام مند | ۴۹
گفتوگو با دکتر محمود حکمتنیا
فقه حداکثری است، ولی در همه جا الگوی مشخص
پیشنهاد نمیدهد | ۵۵
گفتوگو با حجتالاسلام و المسلمین محمد قائنی
گذر و نظری به جایگاه و پایگاه فقه در علوم
انسانی | ۶۱
گفتوگو با حجتالاسلام و المسلمین باقری شاهرودی
کارکرد گزارههای فقهی در اسـلامی سـازی
علـوم انسـانـی | ۶۵
حجتالاسلام و المسلمین سیدمحمدصادق علمالهدی
دو شرط بنیادین اسلامیسازی علوم انسانی؛
«نظام سـازی فقهی» و «تحـول در منطق فهم» | ۶۹
حجتالاسلام و المسلمین حمید درایتی
نقش عقلانیت فقهی در اسلامیسازی علوم انسانی
| ۷۶
دیدگاه استاد محسن اراکی
طراحی منظومه روشی بر اساس فلسفه دلالت؛
تنها راه هماهنگسازی علوم بر محور معارف نقلی | ۸۵
گفتوگو با استاد سیدمحمدمهدی میرباقری
از کاربرد عقل در فقه تا عقلانیت فقهی
| ۹۵
گفتوگو با استاد ابوالقاسم علیدوست
فقه و علوم انسانی؛ خــادم و مخــدوم یکدیگر
| ۱۰۳
گفتوگو با حجتالاسلام و المسلمین امیر غنوی
مبانی معرفتشناختی، مسائل و روشها؛ سه
لایه اسلامیشدن علوم انسانی | ۱۱۱
گفتوگو با حجتالاسلام و المسلمین مجتبی الهی خراسانی
ظرفیتشناسی دانش اصول در تولید علوم انسانی
| ۱۱۸
گفتاری از استاد علی اکبر صادقی رشاد
بسط علم اصول، نقطه شروعِ منطقی تولید علوم
انسانی اسلامی | ۱۲۴
گفتاری از استاد علیرضا اعرافی
ترکیب روشهای فقهی و علوم انسانی در تحقق
سبک زندگی اسلامی | ۱۳۰
حجتالاسلام والمسلمین علی الهی خراسانی
نسبت فقه حکومتی و علوم انسانی اسلامی
| ۱۳۵
حجتالاسلام والمسلمین عباسعلی مشکانی سبزواری، حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین مشکانی
سبزواری
معیار حجیت در اصول فقه، در همه مسائل علم
کلام و اخلاق کارایی ندارد | ۱۴۷
گفتوگو با حجتالاسلام و المسلمین حسنعلی علی اکبریان
بدیهی و عقلی دانستن کلام و اخلاق، علت
اهمیت یافتن تفقه در احکام عملی دین | ۱۵۳
گفتوگو با حجتالاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار
شاید هیچ دلیلی از تفکر اسلامی، دال بر
سیادت فقه بر سایر علوم اسلامی نیابید | ۱۶۳
گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمینیا
معضلات جامعه اسلامی؛ پیــامد تفکیک حوزه
های علوم اسلامی | ۱۷۰
گفتوگو با حجتالاسلام و المسلمین کاظم قاضی زاده
برای کشف الگو و سبک زندگی از منابع دینی
کار جدی نکرده ایم | ۱۷۷
گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین سعید ضیاییفر
«موضوع شناسی فقهی» و «کارشناسی علوم انسانی»
از منظر «امام خمینی(ره)» | ۱۸۴
حجتالاسلام والمسلمین دکتر ذبیح الله نعیمیان
علیرغم وجود گزارههای فقهی، نمیتوان از
علوم انسانی بینیاز بود!| ۱۹۳
گفتوگو با حجتالاسلام و المسلمین دکتر سید حسین میرمعزی
فقه باید از نگاه سادهانگارانه نسبت به
موضوعات دست بردارد| ۱۹۹
گفتوگو با حجتالاسلام و المسلمین احمد مبلغی
در موضوعشناسی، علوم انسانی فقط به فقیه
کمک میکند تا فهم عرف را بفهمد | ۲۰۵
گفتوگو با حجتالاسلام و المسلمین سیف الله صرامی
اعتبار یافتههای علوم انسانی به اقتضای
ادله نقلی است؛ نه از ناحیه عرفی انگاری دین و شریعت | ۲۱۱
گفتوگو با حجتالاسلام و المسلمین محمد سعید جواهری
گزارشی از دروس خارج فقه مرتبط با علوم
انسانی | ۲۱۸
حجتالاسلام و المسلمین عباسعلی مشکانی سبزواری
بخش رصد:
تحول، نیازمند جوششی از درون و حمایتی از
بیرون | ۲۲۴
گزیدهای از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اساتید دانشگاهها در هفدهمین روز ماه
مبارک رمضان ۱۴۳۶ | ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
علوم انسانی، مهمترین وجه تمایز دانشگاه
اسلامی از دانشگاه غیراسلامی است | ۲۲۵
گزارش اجمالی دیدار جمعی از مسئولین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی با آیتاللهالعظمی
مکارم شیرازی
تحول در علوم انسانی مستلزم چیست؟ |
۲۲۶
گزارشی مختصر از برگزاری نشست پیش همایش «فلسفه و علوم انسانی» در موسسه پژوهشی حکمت
و فلسفه ایران
کسانی که از سودمند نبودن علوم انسانی دم
میزنند به هیچ تحقیقی استناد نمیکنند| ۲۳۰
گزارشی کوتاه از نشست چیستی و چرایی کاربردیسازی دانش در علوم انسانی
بنیاد سهروردی، محفلی برونمرزی برای ترویج
ایدههای روشنفکران | ۲۳۱
راهاندازی بنیادی به نام سهروردی در کانادا
اسلام جایگزینی برای مدرنیسم؛ فرصت ازدسترفته
یا فرصت در پیش رو؟| ۲۳۲
گزارشی از برگزاری نشست علمی جهانی اندیشی(روشها و ضرورتها) در بنیاد اسراء
تازههای نشــر | ۲۳۴
فعالیتهای پژوهشی فعالان حوزه علوم انسانی | ۲۴۰
بخش تاملات:
تأملاتی در تولید علوم انسانی اسلامی«شناخت
علمی و سلوک عملی» | ۲۴۸
میثم واثقی
دانشگاه و مسئله مقاومت سیاستی | ۲۵۲
سینا کلهر
تجربیات انقلاب اسلامی و تحول در علوم انسانی
| ۲۵۵
میثم مهـدیار
بخش انسانشناسی:
انسانشناسی اسلامی و انسـانشناسـان مسلمـان
| ۲۶۲
دکتر محمدمهدی حیدری
گذری بر مبانی بینشی انسانشناختی علوم
انسانی متعالی | ۲۶۶
رضا لکزایی
بخش اسلامیسازی معرفت:
درآمدی بر تطورات علوم انسانی در جهان اسلام
با نگاهی به طبقهبندی علوم انسانی | ۲۷۴
حجتالاسلام و المسلمین سیدمهدی موسوی
تطورات رویارویی مسلمانان با علم مدرن در
شبهقاره هند| ۲۸۰
دکتر محمدرضا قائمی نیک
اسلامیسازی معرفت در بنگلادش: موانع و
راهکارها| ۲۸۴
محمد احسَن، جاوید اقبال و چولِم اولاه ترجمه و تلخیص: سیدامیرموسویزاهد
پیوند علوم اجتماعی معاصر با فلسفه اسلامی|
۲۹۴
محمد جنید ندوی دانشکده مطالعات اسلامی، دانشگاه اسلامی بینالمللی، اسلامآباد، پاکستان.
| ترجمه و تلخیص: عباس مقامی
جهان اسلام و بومیسازی علوم انسانی؛ تجربه ترکیه
| ۳۰۰
دکتر رسول نوروزی فیروز
تطورات علوم انسانی جدید در تمدن مدرن غرب
| ۳۰۶
حجتالاسلام و المسلمین سید مهدی موسوی
علاقهمندان برای تهیه این شماره میتوانند از طریق شماره ۶۶۴۰۹۰۵۶ داخلی ۱۰۷ اقدام کنند.