پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: به گزارش خبرگزاری مهر نشست «بررسی جامعه‏‌شناختی پرورش اخلاقی در آموزش و پرورش ایران» برگزار می‌شود. این نشست تخصصی روز سه‏‌شنبه 19 خرداد 1394 ساعت 15 با حضور دکتر وحید نقدی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به نشانی تهران، خیابان ولی‌عصر(عج)، خیابان دمشق، شماره 9 برگزار می‌شود.

 در این نشست که به همت پژوهشکده فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می‌شود، وضعیت پرورش اخلاقی در نهاد آموزش و پرورش ایران بررسی می‌‏شود. بازخوانی وظایف آموزش و پرورش در تربیت اخلاقی کودکان و نوجوانان، از دیگر مباحث این نشست تخصصی است.

گفتنی است دکتر وحید نقدی با هم‌کاری دکتر نوین تولایی در این زمینه، مقاله‌ای با عنوان «مطالعه جامعه‌شناختی رعایت هنجار اخلاقی صداقت در جوانان با تأکید بر روش‌های تربیتی خانواده و مدرسه»  در نشریه «مسائل اجتماعی ایران» منتشر کرده است. وی در این حوزه مطالعاتی، مقاله مشترک دیگری دارد که به «عوامل اجتماعی مؤثر بر پرورش اخلاقی جوانان برای رعایت انصاف، به‌منزله هنجار اخلاقی صدرنشین» می‌پردازد و در شماره دوم از پنجمین سال انتشار مسائل اجتماعی ایران به چاپ رسیده است.

نقدی در چکیده این مقاله عنوان می‌دارد:

هنجار اخلاقی انصاف به منزله تجلی عدالت در سطح جامعه، مهم‌ترین معیار رفتاری برای توزیع منابع است. این مقاله نیز درجهت تحلیل اجتماعی این قاعده رفتاری تنظیم شده است. رویکرد اصلی این مقاله، نظریه تلفیقی و چندبعدی نظم اجتماعی است؛ چراکه در آن به ارتباط وثیقِ نکات محوری نظریه‌های تربیتی توجه و از تقلیل‌گرایی مرسوم اجتناب شده است. روش انجام تحقیق، بنابه امکانات و ماهیت، پیمایش درون‌موردی از نه دبیرستان در سطح استان تهران و 739 دانش‌آموز است. در این مقاله، هنجار اخلاقی انصاف به دو بعد اصلی عام‌گرا و خاص‌گرا تقسیم شده است که شعاع به‌کارگیری این هنجار را مطمح‌نظر دارد. فرضیه‌های تحقیق از طریق شواهد کمی و کیفی به‌لحاظ تجربی تأیید می‌شوند. نتایجِ تحلیل رگرسیونی چندگامه حاکی از آن است که در سطح فرد، متغیرهای تعهد خاص‌گرا، اعتماد عام‌گرا، و صداقت عام‌گرا بیش‌ترین نقشِ تقویت‌کننده را در تمایل جوانان برای رعایت عام‌گرای هنجار انصاف دارا هستند. در سطح خانواده، ویژگی‌های هم‌گامی و مذهب مهم‌ترین عوامل مقوم انصاف عام‌گرا هستند. در سطح مدرسه، هم‌گامی در مدرسه بیشترین نقش را در تقویت انصاف عام‌گرا دارد و در سطح جامعه، میزان ارزیابی از گسترش عدالت در انصاف عام‌گرای جوانان نقش منفی ایفا می‌کند.

علاقه‌مندان به مطالعه این مقاله می‌توانند متن کامل آن را از این پیوند دریافت کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی