مقالۀ «ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش مقالات نقد کتاب درسی دانشگاهی» منتشر شد
پایگاه خبری رب: مقالۀ «ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش مقالات نقد کتاب درسی دانشگاهی» در سیویکمین شمارۀ فصلنامۀ «پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی» منتشر شد.
این مقاله، اثری مشترک از نیرهالسادات سلیمانزاده نجفی (دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران)؛ حسن اشرفی ریزی (دانشیار، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران)؛ محمدحسین یارمحمدیان (استاد تمام، مدیریت برنامهریزی آموزشی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران) و لیلا شهرزادی(مربی، کارشناسیارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران) میباشد.
در چکیده این مقاله بیان شده است:
هدف این پژوهش، ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش مقالات نقد کتاب درسی دانشگاهی با استفاده از متون تخصصی، مشاوره و استفاده از نظر متخصصان است. روش پژوهش، اسنادی و مطالعه دلفی است. برای شناسایی شاخصها و گویهها از روش اسنادی، و برای بررسی اجماع گروهی از روش دلفی (براساس نظر متخصصان رشته کتابداری و اطلاعرسانی و نیز منتقدان کتاب) استفاده شده است. یافتهها نشان داد، مقیاس سنجش مقالات نقد کتاب درسی دانشگاهی دارای چهار شاخصِ محتوا (21 گویه)، نگارشی(8 گویه)، ظاهری (9 گویه) و سایر شاخصها (19 گویه) است. بررسی ادبیات موجود نشان میدهد تاکنون مقیاس یا ابزاری معتبر برای ارزیابی مقالات نقد کتاب طراحی نشده است. این پژوهش در راستای ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش مقالات نقد کتابهای درسی دانشگاهی انجام شده است. این ابزار علاوه بر سنجش نقد کتابهای درسی دانشگاهی، با کمی تغییر جزئی قابلیت استفاده در نقد سایر کتابها را نیز دارد.