ویرایش هفتم کتاب «روانشناسی پرورشی نوین» نوشتۀ دکتر علیاکبر سیف به چاپ هفتم رسید
پایگاه خبری رب: ویرایش هفتم کتاب «روانشناسی پرورشی نوین» با عنوان فرعی روانشناسی یادگیری و آموزش، به کوشش نشر دوران تجدید چاپ و روانۀ بازار کتاب شد. این اثر به قلم دکتر علیاکبر سیف، استاد دانشگاه علامه طباطبایی نوشته شده است.
ویراستاری علمی، بهروزرسانی و تدارک دیدن مطالب جدید در حیطۀ روانشناسی یادگیری و آموزش، از ویژگیهای این کتاب محسوب میشود. گواه این سخن نیز ویرایش هفتم و چاپ مکرر پنجاهوهشتم کتاب «روانشناسی پرورشی نوین» است که در 728 صفحه، به بازنشر رسیده است.
علیاکبر سیف در پیشگفتار ویرایش هفتم «روانشناسی پرورشی نوین» مینویسد: «برای ویرایش فعلی، کتاب را کلاً مورد بازبینی قرار داده، تمام محتوا را بهدقت بررسی و غلطگیری کرده و به کتاب موضوعهای تازهای افزودهام. این موضوعهای تازه برگرفته و استخراج شده از پژوهشها و کتابهای تخصصی روانشناسی پرورشی بوده که در طی هفت سال گذشته به دست من رسیدهاند. کوشیدهام تا به کمک این منابع تازه بر غنای کتاب بیفزایم. درعینحال هیچچیزی از ویرایش قبلی کم نکردهام.»
تغییرات اعمال شده در ویرایش هفتم این کتاب به قرار زیر است:
1- افزودن مطالب تازهای به فصل 1 با عنوان مجموعه دانش حرفهای معلمان.
2- ایجاد تغییراتی در فصل 2، مبحث «پژوهش توصیفی» و افزودن مطالب جدیدی زیر عنوان تازۀ «پژوهش کیفی» و نیز اضافه کردن مطالبی به مبحث «اقدامپژوهی».
3- افزودن مطالب تازهای به مباحث «هوش و تفکر» و «نوپیاژهایها» به فصل مربوط به نظریۀ رشد شناختی پیاژه (فصل3).
4- افزودن مطالب تازهای به مبحث «خودنظمدهی» در فصل 6، نظریه بندورا.
5- ایجاد تغییراتی در مبحث مربوط به «اقسام دانش» در فصل 7، نظریۀ خبرپردازی.
6- افزودن مطالب تازهای به مبحث «رویکرد اجتماعی- فرهنگی»، «انگیزش» و «نظریۀ برانگیختگی» به فصل انگیزش در یادگیری (فصل9).
7- ایجاد تغییراتی به مبحث «سبکهای یادگیری» در فصل 10.
8- افزودن مطالب تازهای به مبحث «هدفهای آموزشی» و «استانداردهای تحصیلی» (فصل10).
9- افزودن مطالب تازهای به مبحث «انواع تفکر» و «نظریههای مربوط به مفهومسازی» (فصل13).
10 - افزودن مطالب تازهای به مبحث «تکالیف درسی» (فصل17).
11 - افزودن مطالب تازهای به مبحث «آموزش مستقیم» (فصل18).
12 - افزودن مطالب تازهای به مبحث «آموزش بر اساس کامپیوتر» (فصل18).
13 - افزودن مطالب تازهای به مبحث «سبکهای ادارۀ کلاس درس» (فصل20).
14 – ایجاد تغییراتی در مبحث «روشهای نگهداری رفتار» و افزودن مطالب تازهای به آن (فصل20).
15 – علاوه بر موارد بالا، نکات مختلفی از یک کلمه تا چند سطر به جای جای کتاب افزوده شده است.
گفتنی است این کتاب که جزء کتابهای پایه و منابع مهم آزمون ورودی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشتۀ روانشناسی تربیتی محسوب میشود، در قالب 7 بخش و 22 فصل تدوین شده است. عناوین فصلها به ترتیب عبارتاند از:
فصل 1: یادگیری، آموزش و روانشناسی پرورشی
فصل 2: پژوهش در روانشناسی پرورشی
فصل 3: نظریۀ رشد شناختی پیاژه
فصل 4: نظریههای رشد شناختی ویگوتسکی و برونر
فصل 5: نظریههای یادگیری رفتاری: پاولف، ثرندایک و اسکینر
فصل 6: نظریههای یادگیری شناختی: گشتالت، آزوبل و بندورا
فصل 7: نظریههای یادگیری خبرپردازی: نظام یاد
فصل 8: نظریههای یادگیری سازندهگرایی
فصل 9: انگیزش در یادگیری
فصل 10: سبکهای یادگیری و تفکر
فصل 11: راهبردهای یادگیری و مطالعه: شناخت و فراشناخت
فصل 12: هوش
فصل 13: تفکر: مفهومسازی و قاعدهآموزی
فصل 14: تفکر: حل مسئله، تفکر انتقادی و آفرینندگی
فصل 15: طراحی آموزشی، هدفهای آموزشی و آمادگی برای یادگیری
فصل 16: طبقهبندی هدفهای آموزشی
فصل 17: آموزش معلممحور: آموزش به کمک سخنرانی
فصل 18: آموزش معلممحور: آموزش مستقیم
فصل 19: آموزش یادگیرندهمحور
فصل 20: ادارۀ کلاس درس: آموزش به کمک تغییر رفتار
فصل 21: سنجش یادگیری
فصل 22: ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
علاقهمندان جهت تهیه کتاب میتوانند با مرکز پخش با شمارۀ 02166954748 تماس حاصل نمایند.