چاپ چهارم «نقش جریان روشنفکری در سکولاریسم تربیتی» پیش روی تربیتپژوهان قرار گرفت
پایگاه خبری رب: به گزارش خبرگزاری مهر کتاب
«نقش جریان روشنفکری در سکولاریسم تربیتی» در 132 صفحه رقعی با شمارگان 2000 نسخه و
به قیمت 5300 تومان بازنشر یافت. چاپ چهارم این کتاب که نوشتهای از دکتر جمیله
علمالهدی است به کوشش «نشر معارف» و «کانون اندیشه جوان» پیش روی تربیتپژوهان قرار گرفت.
امت اسلامی امروز بیش از هر زمان دیگری بر این نکته اتفاق نظر دارد که با یک بحران عمیق فکری و علمی مواجه است. هر چند تاریخ جوامع اسلامی در قرنهای اخیر، شاهد جنبشهای بیداری کمابیش گستردهای بوده است ولی برنامههای دینزدایی و سکولاریزاسیون در بیشتر موارد گوی سبقت را ربودند و نیز اگر چه تلاش پیگیر و همهجانبه فرهنگ مهاجم غرب تا کنون با مقاومتهای جدی مسلمانان روبهرو شده است اما در نهایت همین تهاجم فرهنگی سبب گردیده است جوامع اسلامی که در اخلاق فردی و مناسک عبادی، التزام و پایبندی خود را به طور نسبی حفظ نمودهاند، در حوزههای معرفتی، نظامسازی و نهادپردازی، از سر تقلید سکولاریسم را برگزینند و به دامان اندیشه غرب پناه ببرند. بنابراین بحران اساسی و اساس بحران فکری در جوامع اسلامی، تضاد میان حوزه فردی و اجتماعی زندگی است که البته در سایه برنامه تاریخی و آگاهانه دینزدایی سازماندهی شده است.
اگرچه برنامههای دینزدایی طیف وسیعی از رویهها و روشها را شامل میشود ولی به نظر میرسد «سکولاریسم تربیتی» را میتوان به عنوان یکی از مؤثرترین و غیرآشکارترین نوع این برنامهها معرفی کرد؛ چرا که این سکولاریسم خزنده با بیشترین توفیق مقرون بوده است. از اینرو این کتاب، در پی تحلیل و بررسی ریشههای تاریخی بحران فکری جوامع اسلامی تلاش میکند تا گوشهای از تاریخ برنامه دینزدایی را به تصویر بکشد و چگونگی استقرار تربیت جدید و غیردینی را به جای تربیت دینی در ایران تبیین کند.
در این زمینه، توجه نویسنده کتاب به تأثیر جریان روشنفکری ایران در انتقال و تثبیت تعلیم و تربیت جدید غیردینی معطوف است؛ به عبارت دیگر این نوشتار، دینزدایی تدریجی جامعه ایران را از منظر رخدادهای نظام تربیتی مینگرد و غیردینیشدن تعلیم و تربیت ایران را از منظر کارکردهای روشنفکری تحلیل میکند و در انتها، به تحلیل واکنشهای تربیتی جناح متدین در مقابل برنامه «سکولاریسم تربیتی» پرداخته و پیامدهای آن را بررسی مینماید.
کتاب «نقش جریان روشنفکری در سکولاریسم تربیتی» شامل پیشگفتار، مقدمه و چهار بخش است. بخش اول کتاب با عنوان «سیر تحول تعلیم و تربیت کهن به تعلیم و تربیت جدید»، دو محور «مواجهه تربیتی ایران با غرب در دوران صفویه، زندیه و قاجاریه» و «اولین اقدامات اساسی برای رفع عقبماندگی ایران» را مورد توجه قرار میدهد. دکتر علمالهدی در بخش دوم کتاب، «تکوین و گسترش جریان روشنفکری» را در دو فصل مستقل با عنوان «خاستگاه و سلوک روشنفکران اولیه» و «گرایشهای غلب در جریان روشنفکری» واکاوی کرده است. «تأسیس مدارس جدید» سومین فصل این کتاب است که در محورهای «مدارس خارجی»، «مدارس ایرانی جدید و گسترش آموزش و پرورش همگانی و دولتی» و «مدارس اسلامی یا تأسیس مدارس جدید توسط متدینین» تدوین شده است. آخرین فصل این کتاب نیز «تحلیل مبانی سکولار تعلیم و تربیت جدید» نام گرفته و به تعارض مبانی تعلیم و تربیت جدید با دین میپردازد.
فرهیختگان علاقهمند به تهیه کتاب «نقش جریان روشنفکری در سکولاریسم تربیتی» میتوانند از طریق تارنمای پاتوق کتاب به نشانی bookroom.ir اقدام کنند.