هژدهمین خبرنامه پُرسا به مدارس صورتیرنگ نگاه کرد
سه شنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۳، ۰۴:۵۵ ب.ظ
پایگاه خبری رب در شماره هژدهم از بسته خبری پایش و رصد
سیاستهای آموزشی (پُرسا) که با عنوان «بهنام خرید خدمت بهکام بخش خصوصی؟» منتشر شده است به بررسی مصوبه مجلس در مورد واگذاری مدارس، سهم
پرداخت حقوق از بودجه آموزش و پرورش، هوشمندسازی مدارس، مدیریت اقتصادی در آموزش و
پرورش و غلبه رفتارهای زنانه و دخترانه در بین پسران پرداخته میشود.
به
نام «خرید خدمت» به کام «بخش خصوصی»؟
اوایل
اسفندماه، مجلس شورای اسلامی طی مصوبهای واگذاری مدارس به بخش خصوصی را تا پایان
برنامه پنجم توسعه ممنوع نمود. یک هفته بعد از آن، وکلای ملت به وزارت آموزش و
پرورش اجازه دادند که به منظور پوشش کامل تحصیلی دانشآموزان لازمالتعلیم، نسبت
به خرید خدمات آموزشی از طریق پرداخت سرانه دانشآموزی اقدام کند.
بهرغم
اینکه وزیر آموزش و پرورش چند ماه قبل از واگذاری مدارس به بخش خصوصی سخن گفت، به
نظر میرسد بخش عمده اختلافنظر میان مجلس و وزارتخانه بر سر «چگونگی خرید خدمت
آموزشی» باشد. در این رابطه، مهرداد بذرپاش، عضو هیئت رئیسه مجلس اعتقاد دارد که
«آموزش و پرورش با عنوان مشارکت از مصوبه خرید خدمات آموزشی استفاده کرده و روشی
غیر از خرید خدمت را دنبال میکند. این در حالی است که تا کنون چند صد مدرسه در کشور
به بخش خصوصی واگذار شده است.«
با
این تفاسیر مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد: «ما هیچ اجارهنامهای با
بخش غیردولتی منعقد نکردهایم و یا مدرسهای به این بخش واگذار نشده است. بلکه
مشارکت با بخش غیردولتی داریم.»
آمار
واقعی کدام است؟
بسیاری
از مسئولین و متصدیان وزارت آموزش و پرورش معتقدند که ۹۹
درصد از کل هزینههای این وزارتخانه صرف حقوق و دستمزد میشود. این در حالی است که
وزیر سابق آموزش و پرورش این عدد را نادرست خواند. طبق ادعای حاجی بابایی، هم
اکنون ۸۴ تا ۸۶ درصد از
بودجه بابت حقوق صرف میشود و نه ۹۹ درصد!
البته
باید توجه داشت که بر اساس لایحه بودجه سال ۹۴، ۸۶
درصد از بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال آتی صرف پرداخت دستمزد کارمندان خواهد
شد که البته حقوق و مزایای نیروهای حقالتدریسی و غیره را نیز باید به این درصد
افزود، زیرا این هزینه در بخش حقوق و مزایای بودجه احصا نشده است اما در عمل صرفِ
هزینههای پرسنلی خواهد شد.1
اما
فارغ از درست بودن هرکدام از اعداد ذکر شده، باید پرسید که این تفاوت درصدهای بیان
شده ناشی از چیست؟ آیا نظام آماردهی مناسب و دقیق جهت جلوگیری از بیان اعداد و
ارقام متفاوت در آموزش و پرورش وجود ندارد؟
آنتن
فناوریهای نوین به معلمان مدارس میرسد؟
ورود
موبایل و سیمکارتهای دانشآموزی به مدارس، راهاندازی شبکه اجتماعی دانش آموزان
در سال آینده، اختصاص ۱ میلیارد تومان جهت
تهیه کیتهای ریاضی و علوم برای مناطق محروم و اجرای سراسری طرح «تبلت دانشآموزی»
از سال آینده گوشهای از اخبار ورود فناوریهای نوین به مدارس کشور است. هم اکنون
تجهیز مدارس به وسایل جدید ارتباطاتی بخش عمدهای از فرآیند هوشمندسازی مدارس را به
خود اختصاص داده است.
حجتالاسلام
محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی، چندی قبل در یک گفتگو از زاویهٔ دیگری
به موضوع هوشمندسازی مدارس توجه نموده است. وی در رابطه با ورود فناوریهای نوین
به مدارس، به »توانمندسازی معلمان برای استفاده از فضای مجازی» اشاره
نمود و با تأکید بر اینکه باید معلمان ما همپای دانشآموزان در عرصه فضای مجازی
پیش بروند اظهار کرد: «معلمها در برخی پایهها مسلط به تدریس در فضای مجازی
نیستند«.
در
این رابطه، برخی از کارشناسان معتقدند که آموزش و پرورش همزمان با ورود سختافزار
به مدارس باید به دنبال تولید محتوای الکترونیکی و نیز توانمندسازی معلمان برای
استفاده از این وسایل باشد. نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، نیز پیش
از این اظهار داشته بود که استفاده از فناوریهای نوین درمان همه مشکلات آموزش
نیست، بلکه وسیلهای است که در کنار آن معلم میتواند شرایط یاددهی – یادگیری را
تسهیل کند.
دلیل
اصلی استیضاح وزیر چیست؟
چندی
قبل نقوی حسینی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس، علت طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش
را ضعف عملکرد اقتصادی علیاصغر فانی خواند و سیاسی بودن استیضاح وی را رد کرد. وی
در گفتگویی دیگر ضمن انتقاد از مدیریت فعلی آموزش و پرورش، مشکل را «کادر اطراف علیاصغر
فانی» خواند و گفت: «مدیریت قادر به اداره آموزش و پرورش نیست، البته آقای فانی
معلمی مثل ما است اما او اداره نمیکند«.
این
نماینده مجلس همچنین اعلام کرده:«مدیران آموزش و
پرورش، دانش اقتصادی و شجاعت لازم برای ایجاد تحول در این وزارتخانه را ندارند.
بارها در جلسات فراکسیون فرهنگیان با وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی از آنها خواستهشده
از ماده قانونی که بستر لازم را برای فعالیتهای اقتصادی فراهم کرده استفاده کنند،
اما متأسفانه مسئولان این وزارتخانه تا کنون پاسخ روشنی این خصوص ندادند«.
مدارسی
به رنگ صورتی!
به
گفته مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، «از مجموع نیروی انسانی آموزش و پرورش شهر
تهران ۸۱ درصد زن و مابقی مرد هستند«.
اما
اختلاف تعداد معلمان زن و مرد در پایتخت کشور، چه عواقبی خواهد داشت؟ به بیان دیگر
حضور معلم زن در مدارس پسرانه چه اثراتی بر دانشآموزان دارد؟ به اعتقاد محمدیان،
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی، یکی از پیامدهای این مسئله، «غلبه رفتارهای
زنانه و دخترانه در بین نوجوان و جوانان پسر» است.
محمدیان
در این خصوص تأکید نموده: هرچند حضور بانوان معلم در دوره ابتدایی، محیط مدرسه را
ملایم با محیط خانه میسازد، اما دانشآموزان پسر بعد از پایه سوم ابتدایی نیازمند
مواجهه با خلقیات مردانه هستند و البته در پایه پنجم و ششم ابتدایی حضور معلمان
خانم در کلاسهای درس برای خود آنان نیز مشکلزا و سخت است.
سایر
تحولات مهم حوزه آموزش و پرورش
خبرنامه پرسا در این شماره، تعدادی از رویدادهای اساسی آموزش و پرورش رسمی و عمومی ایران را نیز معرفی کرده است که از این قرار است:
پینوشت:
[۱] جهت کسب اطلاعات بیشتر به یادداشت «رشد
بودجه آموزش و پرورش یا افزایش حقوق فرهنگیان؟» مراجعه شود.
۹۳/۱۲/۲۶