فراخوان مقاله همایش «فلسفه آموزش عالی» منتشر شد
پایگاه خبری رب: ششمین همایش انجمن «فلسفهی تعلیم و تربیت ایران» در تاریخ پنجم و ششم آبانماه 1394 برگزار خواهد شد. این همایش که هر سال با هدف تحول در نظام آموزش و پرورش ایران از منظر فلسفه تعلیم و تربیت برگزار میشود، در ششمین دورهاش، دو محور «مطالعه فلسفی در حیطهی اهداف و کارکردهای آموزش عالی» و «تحلیل فلسفی مسائل آموزش عالی» را در دستور کار قرار داده است.
بر اساس چنین چشماندازی انتظار میرود مقالات ارسالی به دبیرخانه همایش، از یکسو معطوف به تحول نظام آموزشی کشور و از جمله نظام آموزش عالی ایران باشد و از سوی دیگر زیرساختهای این تحولات را از منظر فلسفه تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار دهد.
دبیر علمی این همایش دکتر جمیله علمالهدی(عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس کمسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی) میباشد.
همایش «فلسفهی آموزش عالی» به کوشش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران و دانشگاه شهید بهشتی برگزار میشود و نهادهایی از قبیل «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»، «وزارت آموزش و پرورش»، «کمیسیون انجمنهای علمی ایران»، «خانه اندیشمندان علوم انسانی» در ردیف حامیان این همایش قرار دارند.
اساتید، پژوهشگران و دانشجویان برای ارسال چکیده مقالات خود تا تاریخ 20 فروردینماه 1394 فرصت دارند. تاریخ اعلام داوری چکیده 15 اردیبهشتماه و آخرین مهلت ارسال اصل مقاله 1 مرداد 1394 اعلان شده است. نتیجه داوری مقالات نیز اول مهرماه سال آینده اعلام خواهد شد.
محورهای این همایش عبارتاند از:
مطالعهی فلسفی در حیطهی اهداف و کارکردهای آموزش عالی
الف) پرورش انسان
بررسی نقش آموزش عالی در افزایش سواد عمومی
نقش آموزش عالی در توسعه دانش تخصصی و مهارتهای حرفهای
نقش آموزش عالی در رشد فرهیختگی و تعالی اخلاقی
الگوی اهداف آموزش عالی و عوامل موثر در تعیین اهداف و کارکردهای آموزش عالی
ب) تولید علم
تحولات روششناختی تولید علم
مبانی مطالعات میانرشتهای و فرا رشتهای در آموزش عالی
اصول ترویج دانشهای تخصصی در حیطه عمومی
مبانی مدیریت دانش در آموزش عالی
ارزیابی ظرفیتهای آموزش عالی برای توسعه علم دینی
نقش علمشناسی اسلامی در تغییر اهداف آموزش عالی
ج) فرهنگسازی
فلسفه فنآوری و توسعه فنآوریهای جدید در آموزش عالی
سهم آموزش عالی در جنبشهای اجتماعی
نقش آموزش عالی در تحولات فرهنگی
ارزیابی شأن و جایگاه اندیشمندان و متخصصان در جامعه
تعاملها و تفاوتهای فرهنگی در آموزش عالی
نقش آموزش عالی در توسعه آرمانشهر اسلامی
تبارشناسی دانشگاههای دینی
تحلیل کارکردهای اخلاقی دانشگاه در دوران معاصر
اخلاق تدریس در آموزش عالی
اخلاق پژوهش در آموزش عالی
تحلیل فلسفی مسائل آموزش عالی
الف) تاثیر رویکردها و گرایشهای فلسفی بر آموزش عالی
آموزش عالی از منظر لیبرالیسم و نولیبرالیسم
آموزش عالی از منظر ساختارگرایی و پساساختارگرایی
آموزش عالی از منظر نظریه انتقادی
جهانیشدن و بینالمللی سازی آموزش عالی
ب) تحلیل انتقادی مسائل خاص آموزش عالی
امکان و سازواری مفهوم دانشگاه اسلامی
تودهگرایی، نخبهگرایی، اطلاعاتگرایی، تخصصگرایی، مدرکگرایی و...
استقلال دانشگاه و آزادی آکادمیک
نسبت آموزش عمومی با نظام آموزش عالی
مهاجرت مغزها (فرار یا شکار)
تجاریسازی علم و سرمایهداری آکادمیک
مدلهای آسیبشناسی آموزش عالی
مدلهای سیاستگزاری آموزش عالی
پژوهشگران و فرهیختگان گرامی میتوانند برای دسترسی به اطلاعات بیشتر و ثبت نام در همایش «فلسفهی آموزش عالی»، به تارنمای این همایش به نشانی Pesi6.sbu.ac.ir مراجعه کنند.
گفتنی است کمیتهی علمی ششمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران تأکید دارد از ایدههای جدید در پیوند با زیرساختهای فلسفی آموزش عالی بهطور کلی، یا مباحث مشابه پیرامون نظامهای آموزش عالی در سایر کشورها و نیز مطالعات تطبیقی در این حوزه استقبال میکند. به این منظور علاقهمندان به ارتباط با دبیرخانهی همایش، میتوانند به نشانی تهران، ولنجک، دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری مراجعه کرده یا با نشانی ph.highereducation@gmail.com نامهنگاری کنند.