سیزدهمین پُرسا(پایش و رصد سیاستهای آموزشی) منتشر شد
پایگاه خبری رب: سیزدهمین خبرنامه «پُرسا؛ پایش و رصد سیاستهای آموزشی» به کوشش کارشناسی اندیشکده تعلیم و تربیت دال منتشر شد. در این شماره از بسته خبری پایش و رصد سیاستهای آموزشی پرسـا به دو اخطاره شدن وزیر آموزش و پرورش، امضای تفاهمنامه میان وزارتخانههای آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری ارتباطات، توسعه ظرفیت تشکلهای دانشآموزی و سرانجام واگذاری مدارس به مؤسسان مدارس غیردولتی پرداخته میشود. در ادامه، متن کامل این بسته خبری را از نظر میگذرانید.
وزیر آموزش و پرورش در این جلسه، ضمن اشاره به عدم کفاف بودجه برای تأمین رفاه و معیشت کارمندان پرتعداد وزارتخانهاش، به استدلال سازمان مدیریت مبنی بر «استخدام یک نیرو به ازای سه بازنشسته» اشاره کرد و افزود که آموزش و پرورش در دولت قبل بیش از نیروهای خروجی و سهیمه خود استخدام کرده است.
در نهایت امر، پس از توضیحات وزیر آموزش و پرورش و اظهارات قاضیپور، سؤال به رأی گذاشته شد که وکلای ملت از پاسخهای فانی قانع نشدند و سرانجام وزیر آموزش و پرورش کارت زرد دوم را از مجلس دریافت نمود.
هرچند که برخی کارشناسان، اصرار نمایندگان مبنی بر استخدام مربیان پیشدبستانی را موجه نمیدانند، اما استدلال سازمان مدیریت راجع به استخدام یک نیرو به ازای سه بازنشسته نیز، از تلقی این سازمان درمورد غیرحاکمیتی بودن آموزش و پرورش حکایت دارد؛ چرا که این قانون در مورد نهادهای غیرحاکمیتی صادق است و سازمانهای حاکمیتی میتوانند به ازای هر یک بازنشسته، یک نیروی جدید استخدام کنند. این در حالی است که مطابق اسناد بالادستی، آموزش و پرورش یک نهاد حاکمیتی محسوب میشود و نه غیرحاکمیتی!
شاید بتوان گفت امضای این تفاهمنامه در راستای هوشمندسازی باشد که روزهای اخیر به عنوان شعار از زبان مسئولین آموزش و پرورش به گوش میرسد. شعاری که اقدامات عملی متعددی را نیز با خود در پی داشته است. راهاندازی سرویس ایمیل دانشآموزی، تأسیس شبکه ملی مدارس، تهیهی تبلتهای دانشآموزی، ارسال لبتاپ برای مدارس روستایی از جمله این اقدامات است.
در برابر این فعالیتها، برخی کارشناسان از غلبهی نگاه سختافزاری بر نگاه محتوایی و نرمافزاری در مسئولین گلایه دارند و معتقدند تبلت دانشآموزی یا سرویس ایمیل، ابزاری بیش نیست و باید برای تولید باکیفیت محتوایی که این ابزارها منتقل میکنند، تدبیری اتخاذ نمود. علاوه بر این، در برنامه درسی باید تمهیدات تربیتی برای مقابله با آسیبهای فضای مجازی اندیشیده شود تا از تبعات نامطلوب ورود دانشآموزان به فضاهای مجازی گستردهتر جلوگیری به عمل آید.
باید پرسید که آیا آموزش و پرورش از ظرفیت فعلی تشکلهای دانشآموزی حداکثر استفاده را میکند که هماکنون مترصد افزایش تعداد آنهاست؟ به نظر میرسد که معاونت پرورشی و فرهنگی میتواند به جای افزایش تعداد تشکلهای دانش آموزی، به جبران خلأهای فعلی در تشکلها بپردازد. شایان ذکر است که در شرایط فعلی، حدود پنج میلیون از سیزده میلیون دانشآموز، عضو بسیج دانشآموزی هستند.
قفل بسته واگذاری مدارس دولتی به دست کمیسیون آموزش گشوده میشود؟
همانطور که در یازدهمین «خبرنامه پرسا» نیز اشاره شد، مقرر گشته است که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تشکیل کمیتهای به بررسی دقیق موضوع واگذاری مدارس دولتی به بخش غیردولتی مبادرت ورزد تا گزارشی کارشناسی برای تصمیمگیری و اظهارنظر دراختیار نمایندگان قرار دهد. در همین راستا عضوی دیگر از کمیسیون مذکور ضمن اعلام اینکه واگذاری مدارس به بخش خصوصی نیازمند نظر قطعی کمیسیون آموزش مجلس است، ارزیابی نسبت به این طرح را ناقص خواند و گفت: لازمهی اظهارنظر کمیسیون آموزش مجلس در خصوص این طرح استماع گزارش وزیر و همچنین بازدید میدانی از مدارس واگذار شده است.
استفاده از ظرفیتهای مردمی در اداره مدارس یک اصل مورد قبول برای کارشناسان آموزش و پرورش است. اما باید توجه داشت که اولاً واگذاری مدارس دولتی به مؤسسان مدارس غیردولتی تنها راه برای مشارکت مردمی نیست، ثانیاً واگذاریها باید به نحوی باشد که شئون حاکمیتی آموزش و پرورش حفظ شود، طبقهی اقتصادی و اجتماعی خانواده به کیفیت آموزشی کمتر منجر نشود و مدارس غیردولتی به کسانی که صرفاً برای کسب سود و انگیزهی مالی به تأسیس مدرسه اقدام کردهاند، واگذار نشود.
این خبرنامه را چه طور می شود تهیه کرد؟
آیا اشتراک داره؟
لطفا راهنمایی کنید.
ممنون