محمدرضا جلالی «تشویق و تنبیه در مدارس» را بهصورت کارگاهی بررسی میکند
پایگاه خبری رب: کارگاه «وارسی سیستمهای تشویقی و تنبیهی در مسائل تربیتی، تحصیلی و آموزشی» با تدریس محمدرضا جلالی، استادیار گروه روانشناسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) و با اعطای گواهی بازآموزی از سازمان نظام روانشناسی به شرکتکنندگان، در تاریخ 20 تا 24 مهر 1394 برگزار میشود. هزینۀ شرکت در کل دوره، 300هزار تومان است و برای ثبتنام قبل از تاریخ 15 مهر، ده درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، این کارگاه به کوشش «مرکز مشاوره فرهیختگان جوان»، دارنده عنوان اولین مرکز تخصصی شغلی تحصیلی، برگزار میشود که با مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور و با هدف ارائه خدمات مشاوره به دانشآموزان، دانشجویان، دانشآموختگان و خانوادهها، مدیران و مشاورین مدارس تأسیس شده است.
کارگاه «وارسی سیستمهای تشویقی و تنبیهی در مسائل تربیتی، تحصیلی و آموزشی» در چهار روز، با سرفصلهای زیر میزبان شرکتکنندگان خواهد بود:
1) سازوکار روانشناختی تشویق و تنبیه در نظریههای یادگیری و تحولی
· ثرندایک (قانون اثر، خشنودکنندگی، آزارندگی و...)
· اسکینر (انواع پسآیندها، برنامههای تقویتی، اصلاح رفتار و...)
· کلارک هال (تقویت نخستین، تقویت آموخته شده، کاهش سایق و...)
· جان واتسن (اصل تأخر و اصل بسامد و...)
· گاتری (شرطیسازی یکباره و...)
· سازوکار تنبیه دررویکردهای روانپویشی
· مفهوم تنبیه در نظریه اریکسون
· مفهوم تنبیه در نظریه ناکامی – پرخاشگری گروه یل
· تنبیه در نظریه درماندگی آموخته شده سلیگمن
· تنبیه و تشویق در نظریههای انسانگرایانه (فرام، راجرز و مازلو)
· تنبیه در نظریه هانس آیسنک
2) مقایسه اثرات تربیتی تشویق و تنبیه
· تبعات منفی تنبیه (یادگیری، آموزشی، اجتماعی ، شخصیتی، مرضی و...)
· انواع تنبیه
· اشکال درست تنبیه
· ارتباط تشویق و تنبیه با مفاهیم: عزت نفس، اعتمادبهنفس، خودبسندگی، خودکارآمدی، خودآفرینی، خودپنداره، خودکنترلی، ترس اجتماعی، اضطراب اجتماعی، نابسندگی اجتماعی، تسلط رفتاری، ابراز وجود، استقلال رفتاری، رویارویی با مسئله، حل مسئله، مهارت اجتماعی
3) تشویق و تنبیه در ارتباط با شیوهها و سبکهای تربیتی، هویتی و شخصیتی و دلبستگی
· سبکهای تربیتی: سبک حمایتی و گرم، سبک حمایتی و سرد، سبک کنترل و گرم، سبک کنترلی و سرد
· سبکهای هویتی: موفق و پیشرفته و دستیافته، تعلیقی و تعویقی و تأخیری، زودرس و انفعالی و تقلیدی، آشفته و منفیگرایانه
· سبکهای شخصیتی: جرأتورز، پرخاشگر، انفعالی، سلطهپذیر
· سبکهای دلبستگی: ایمن، اضطرابی، دوسوگرا
4) سابقه تنبیهی در سیستمهای آموزشی گذشته در علوم و فنون و هنر
· در علوم و فنون و هنر
· نگاه به شاگرد (مسئله اهلیت و قابلیت)
· نگاه به استاد
· توجه به جوهر وجودی و نوعی نخبهگرایی (به جای متوسطگرایی)
· توالی و اتصال علوم و هنر در اثر تنبیه
گفتنی است این کارگاه در مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره هدایت فرهیختگان جوان واقع در میدان حسنآباد، خیابان حافظ، خیابان جامی، کوچه احمد محمد بیک، شمارۀ 14 برگزار میشود. علاقهمندان جهت ثبتنام در کارگاه میتوانند به این پیوند مراجعه کنند یا با شمارۀ 02161978000 داخلی 611 تماس بگیرند.