پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: تازه­‌ترین کتاب از مجموعه کتاب­‌های «آموزه‌­های تربیتی؛ کتابی برای مربیان و اولیاء» با عنوان «به خشونت در مدرسه پایان دهیم»، به کوشش انتشارات سخن منتشر شد. زهرا بازرگان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در اثر جدید خود، عوامل ایجادکنندۀ مسئله خشونت در محیط‌­های آموزشی­ و شیوه­‌های مقابله با آن را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وجود خشونت­‌های کلامی و بدنی در مدرسه، مسئله­‌ای اجتماعی و از مهم‌ترین دغدغه­‌های اولیاء و مربیان است. بسیاری از تنش­ها و ناآرامی­‌ها در مدرسه، ناشی از رفتارهای میان­‌فردی دانش­‌آموزان است که با وجود زمینه­‌های اجتماعی و فرهنگی متفاوت، هیچ‌گونه آموزشی در مدرسه برای برقراری تفاهم و کسب مهارت­‌های اجتماعی دریافت نمی­‌کنند. بخش دیگری از رفتارهای خشونت­‌آمیز، شامل برخوردهای غیراصولی تعدادی از اولیای مدارس و معلمان در قبال دانش‌آموزان است.

در پیش‌گفتاری که نویسنده بر این کتاب آورده، می­‌خوانیم: «نگاهی گذرا به نحوۀ حل‌وفصل مسائل انضباطی در مدارس ایران، نشان می‌دهد که روش­‌های تربیتی در اکثر مدارس کشور ما هنوز بر اصل تشویق و تنبیه تکیه دارد و کمتر بر اصول متکی بر روان‌شناسی و شناخت علل و ریشه­های خشونت و پرخاش‌گری و تلاش برای ریشه­‌کن کردن آن استوار است».

این استاد دانشگاه بر این باور است که انجام پژوهش­‌هایی در ایران در مورد وجود و چگونگی خشونت در مدارس و روش­‌های مقابله با آن، با توجه به تجارب موفق کشورهای دیگر، می­‌تواند مسئولین و معلمان کشور را در تأمین بهداشت روانی دانش­‌آموزان و تحقق اهداف آموزش و پرورش یاری نماید.

در این راستا، بازرگان کتاب حاضر را در سه فصل زیر سامان‌دهی کرده است:

فصل نخست کتاب با عنوان «بررسی پدیدۀ خشونت در مدرسه»، خشونت در محیط­‌های آموزشی و عوامل ایجادکنندۀ آن را در شهر و روستا با بهره‌گرفتن از گزارش جهانی مقابله با خشونت در مدرسه (2005) و دو گزارش پژوهشی در دانشگاه تهران (1379 و 1380) بررسی می­‌کند. نویسندۀ کتاب، این فصل را با ارائۀ نظریه­‌هایی در زمینۀ ریشه‌های تکوینی خشونت، آغاز می‌­کند و در ادامه، به علل رفتارهای خشونت­‌آمیز دانش­‌آموزان در مدرسه می­‌پردازد. وی پس از اشاره به رابطۀ جنسیت و پرخاش‌گری، اثرات خشونت بر دانش‌آموزان را در چهار محور اثرات فیزیکی، اثرات روانی، اثرات آموزشی و اثرات اجتماعی خشونت مطرح می­کند و می­‌نویسد: «آگاهی معلمان و اولیای مدرسه از عواقب ناگوار این پدیده بر زندگی کودکان و نوجوانان، می­‌تواند انگیزۀ بیشتری برای تفکر در باره این مسئله و احساس تعهد عمیق­‌تری برای مقابله با آن ایجاد کند».

«سیاست­‌ها و راهبردهای ضد خشونت در مدرسه در سطح جهانی، ملی و محلی» که عنوان فصل دوم می‌باشد، راهبردهای مقابله با خشونت را در سطح سیاست­‌گذاری، خانواده، مدرسه، دانشگاه، نهادهای مردمی و در سطح خود دانش­‌آموزان معرفی می‌کند.

در فصل سوم با عنوان «مقابله با خشونت در مدارس ایران» نقش عمدۀ هر یک از عوامل گفته شده در فصل دوم، در مهار جو خشونت و در برقراری محیطی آرام، سالم و پذیرنده برای رشد و یادگیری دانش‌­آموزان در مدرسه بررسی می­‌شود.

بررسی تجربه­‌های موفق سایر کشورها در این کتاب، با تأکید بر اهمیت نقش کلیدی مدرسه نشان می­‌دهد که چگونه هم‌کاری جدی همه عوامل مانند مدیران، معلمان، دانش­‌آموزان، اولیاء، کارکنان و حتی رانندگان سرویس­‌های حمل و نقل مدرسه می­‌تواند به پیش­‌گیری و کاهش خشونت در محیط آموزشی و ایجاد فضایی امن برای یادگیری منتهی گردد.

کتاب «به خشونت در مدرسه پایان دهیم» در 184 صفحه و با بهاء 125000 ریال در دست‌رس مربیان و اولیاء محترم می­‌باشد. علاقه‌‌مندان برای تحویل کتاب می­‌توانند با شماره‌های 02166953804 و 02166953805 تماس حاصل نمایند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی