«به خشونت در مدرسه پایان دهیم» روانۀ کتابفروشیها شد
پایگاه خبری رب: تازهترین کتاب از مجموعه کتابهای «آموزههای تربیتی؛ کتابی برای مربیان و اولیاء» با عنوان «به خشونت در مدرسه پایان دهیم»، به کوشش انتشارات سخن منتشر شد. زهرا بازرگان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در اثر جدید خود، عوامل ایجادکنندۀ مسئله خشونت در محیطهای آموزشی و شیوههای مقابله با آن را بررسی میکند.
به گزارش خبرگزاری مهر، وجود خشونتهای کلامی و بدنی در مدرسه، مسئلهای اجتماعی و از مهمترین دغدغههای اولیاء و مربیان است. بسیاری از تنشها و ناآرامیها در مدرسه، ناشی از رفتارهای میانفردی دانشآموزان است که با وجود زمینههای اجتماعی و فرهنگی متفاوت، هیچگونه آموزشی در مدرسه برای برقراری تفاهم و کسب مهارتهای اجتماعی دریافت نمیکنند. بخش دیگری از رفتارهای خشونتآمیز، شامل برخوردهای غیراصولی تعدادی از اولیای مدارس و معلمان در قبال دانشآموزان است.
در پیشگفتاری که نویسنده بر این کتاب آورده، میخوانیم: «نگاهی گذرا به نحوۀ حلوفصل مسائل انضباطی در مدارس ایران، نشان میدهد که روشهای تربیتی در اکثر مدارس کشور ما هنوز بر اصل تشویق و تنبیه تکیه دارد و کمتر بر اصول متکی بر روانشناسی و شناخت علل و ریشههای خشونت و پرخاشگری و تلاش برای ریشهکن کردن آن استوار است».
این استاد دانشگاه بر این باور است که انجام پژوهشهایی در ایران در مورد وجود و چگونگی خشونت در مدارس و روشهای مقابله با آن، با توجه به تجارب موفق کشورهای دیگر، میتواند مسئولین و معلمان کشور را در تأمین بهداشت روانی دانشآموزان و تحقق اهداف آموزش و پرورش یاری نماید.
در این راستا، بازرگان کتاب حاضر را در سه فصل زیر ساماندهی کرده است:
فصل نخست کتاب با عنوان «بررسی پدیدۀ خشونت در مدرسه»، خشونت در محیطهای آموزشی و عوامل ایجادکنندۀ آن را در شهر و روستا با بهرهگرفتن از گزارش جهانی مقابله با خشونت در مدرسه (2005) و دو گزارش پژوهشی در دانشگاه تهران (1379 و 1380) بررسی میکند. نویسندۀ کتاب، این فصل را با ارائۀ نظریههایی در زمینۀ ریشههای تکوینی خشونت، آغاز میکند و در ادامه، به علل رفتارهای خشونتآمیز دانشآموزان در مدرسه میپردازد. وی پس از اشاره به رابطۀ جنسیت و پرخاشگری، اثرات خشونت بر دانشآموزان را در چهار محور اثرات فیزیکی، اثرات روانی، اثرات آموزشی و اثرات اجتماعی خشونت مطرح میکند و مینویسد: «آگاهی معلمان و اولیای مدرسه از عواقب ناگوار این پدیده بر زندگی کودکان و نوجوانان، میتواند انگیزۀ بیشتری برای تفکر در باره این مسئله و احساس تعهد عمیقتری برای مقابله با آن ایجاد کند».
«سیاستها و راهبردهای ضد خشونت در مدرسه در سطح جهانی، ملی و محلی» که عنوان فصل دوم میباشد، راهبردهای مقابله با خشونت را در سطح سیاستگذاری، خانواده، مدرسه، دانشگاه، نهادهای مردمی و در سطح خود دانشآموزان معرفی میکند.
در فصل سوم با عنوان «مقابله با خشونت در مدارس ایران» نقش عمدۀ هر یک از عوامل گفته شده در فصل دوم، در مهار جو خشونت و در برقراری محیطی آرام، سالم و پذیرنده برای رشد و یادگیری دانشآموزان در مدرسه بررسی میشود.
بررسی تجربههای موفق سایر کشورها در این کتاب، با تأکید بر اهمیت نقش کلیدی مدرسه نشان میدهد که چگونه همکاری جدی همه عوامل مانند مدیران، معلمان، دانشآموزان، اولیاء، کارکنان و حتی رانندگان سرویسهای حمل و نقل مدرسه میتواند به پیشگیری و کاهش خشونت در محیط آموزشی و ایجاد فضایی امن برای یادگیری منتهی گردد.
کتاب «به خشونت در مدرسه پایان دهیم» در 184 صفحه و با بهاء 125000 ریال در دسترس مربیان و اولیاء محترم میباشد. علاقهمندان برای تحویل کتاب میتوانند با شمارههای 02166953804 و 02166953805 تماس حاصل نمایند.