پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: یادنامه تربیتی دکتر سیدحمیدرضا علوی با عنوان «پژواک کلام و منش یک معلم: درس­هایی که از دکتر علوی آموختیم» نشر یافت. شاخه کرمان انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، به مناسبت هفته بزرگ‌داشت مقام معلم و استاد، ویراست نخست این یادنامه را منتشر کرد و در محفل بزرگداشت ایشان به وی تقدیم نمود.

این یادنامه حاوی روایت­‌هایی ادبی از تأثیرهای تربیتی ماندگار کلاس‌­های درس دکتر علوی، بر دانشجویان سال­‌های دور و نزدیک او می­‌باشد که بدون نام این دانشجویان در این یادنامه قرار گرفته‌­اند. مرور این یادنامه می‌­تواند برای هر معلم و استاد کوی تربیت، الهام­‌بخش باشد و او را به تأمل درباره تأثیرهای ضمنی کلام و منش معلمی­اش وا دارد. در مقدمه این یادنامه که به کوشش جمعی از اعضای انجمن فلسفه تعلیم و تربیت کرمان تدوین شده، آمده است:

روزها، ماه‌ها و سال‌­های معلمی و استادی ما معلمان واستادان، به سرعت می‌گذرد و ما به ایستگاه بازنشستگی در روزها و سال­‌های دوری از مدرسه و دانشگاه خواهیم رسید. طی این روزها، چه دانش‌­آموزان و دانشجویان بی‌­شماری که مسافر کاروان‌سرای کلاس درس ما می­شوند و می­گذرند. هر معلمی باید به این بیاندیشد که در گذر تند این حوادث و پرتوی فراموش‌­زای گذر زمان، از من چه نقش و نگاری بر در و دیوار هستی و جان این رهگذار به یادگار خواهد ماند؟ آن‌ها در ورای گذراندن درس­‌ها و امتحان­‌ها، چه درس‌­های ماندگاری را از کلام و منش معلمی من، با خود به لایه‌­ها و کوچه پس‌کوچه­‌های دوردست هستی و زندگی­شان خواهند برد؟ پژواک کلام و منش معلمی من در هستی‌سرای آن‌ها چه خواهد بود؟

این دغدغه برای اساتید و معلمان حوزه علوم‌­انسانی و علم تربیت باید دوچندان باشد. چه در این‌جا،  رسالت معلمان و استادان، پروردن نفس و روح خود و دیگران است نه تل­انبارکردن در ذهن. 

ما اهالی کوی فلسفه تربیت کرمان به خود می‌بالیم که در چهلمین بهار تأسیس دانشگاه و جار‌‌‌ی‌­شدن زاینده‌­رود حکمت‌اندوزی زنده­‌یاد علی‌رضا افضلی­‌پور در کویر کرمان، استاد و معلمی از کوی تربیت ما، لبخند و بوسه رضایت بر چهره افضلی­‌پور می‌­نشاند و ادای دینی می­کند به آرمان انسان­‌ساز او. معلم ماندگاری که دامنه تأثیرگذاری کلام و منشش، مرزهای کلاس درس او را در می­نوردد و در ژرفای دالان هستی مخاطبان و دانشجویانش، آوای حقیقت­‌جویی پژواک می­‌کند.

رود افضلی‌­پور با داشتن چنین معلمان و استادانی است که می‌­شود زنده‌­رودی در کویر جان­‌ها و هستی­‌ها. زنده­‌رودی که در پهن‌­دشت هستی حاصل‌خیز دانشجویان ساری و جاری می‌­شود؛ گره‌­ها و خارهای جهل و ظلمت آن را فرو می‌­شوید؛ بذرهای فطرت آن‌ها را آب‌یاری و بیدار می‌­کند و دریچه­‌هایی رو به سوی آسمان و روشنایی معرفت به روی‌شان می‌­گشاید.

استاد و معلم بزرگوار درس و زندگی‌­مان، جناب آقای دکتر سیدحمیدرضا علوی، می­‌دانستیم که شما هم همیشه این دغدغه را داشتید و دارید که کلام و منش معلمی‌­تان در تاروپود هستی رو به رشد و تربیت ما، چه نقش و نگاری به‌جا می‌گذارد؟ پژواک آوا و منش­‌تان در هستی‌­سرای ما چیست؟ یادتان هست که همیشه امیدی سبز به این پژواک و تأثیرهای ماندگار آن داشتید؟

ما جمعی از دانشجویان سال­‌های دور و نزدیک کاروان‌سرای سبز کلاس­‌تان، هفته بزرگ‌داشت مقام استاد و معلم و برگزیده‌­شدن جناب‌عالی به عنوان برنده دهمین جایزه علمی زنده‌­یاد علی‌رضا افضلی­‌پور، را بهانه‌­ای قلم‌داد کردیم تا بهترین هدیه دانشجویی و دانش­‌آموزی‌­مان را با احترام به شما تقدیم بداریم.

آری، ما تلاش نموده‌­ایم تا روایتی کوچک از پژواک کلام و منش معلمی‌­تان در لایه‌­های ژرف هستی و کوچه پس‌­کوچه‌­های زندگی‌­مان در فراسوی مرزهای کلاس ­درس­تا، را بیان نماییم. ب‌ی­شک گفته‌­ها و نوشته‌­ها‌یمان تنها سایه‌­ای از آن واقعیت‌های ماندگار می‌­باشند.

آروزمندیم و دعاگو که ابر رحمت خدا، سایبان فراز و فرود لحظه‌­های زندگی‌تان باشد و بذرهای حکمت و معرفت کلاس درس­تان، کویر هستی و وجود ما را سبز و بارور سازد.

در فهرست مطالب این یادنامه تربیتی، روایت­‌هایی با عنوان ذیل وجود دارد:

پژواک کلام و منش یک معلم

پرتوهای یک کلاس

از سخن تا عمل تربیت در فراز و فرود زندگی

شمیم خوش‌آواز یک معلم

استاد راهنمای زندگی

نسیم‌های رحمت

مواجهه مس با کیمیا

پرواز تا خدا در پرتوی پروای او

اولین سؤال امتحان

کلاس درس و زندگی دو روی یک سکه

تأثیر گفتمان دل

کلاسی با بوی عطر کلام خدا

معلم عاشق آموختن

نمادی از حقیقت آدمی

تربیت با زبان عمل

مدیون واژه‌­های تربیت

حکایت معلم و شاگرد                                                       

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی