پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: به گزارش عیارآنلاین، در شماره چهل‌وچهارم خبرنامه پُرسا، به تعطیلی کمیته معیشت معلمان، تأسیس مدارس بین‌المللی در مناطق آزاد و رسیدگی به دانش‌آموزان عشایری پرداخته شده است.

کمیته پیگیری دغدغه فرهنگیان، پَر

اواخر خرداد ۹۴ و پیش از استیضاح وزیر آموزش و پرورش، کارگروهی برای بررسی دغدغه فرهنگیان در سازمان مدیریت تشکیل شد و تا اواسط مرداد، پنج جلسه‌ی آن برگزار شد. این کمیته به کار خود ادامه داد، اما همراهی نکردن دولتی‌ها با آن از یک سو و دست نیافتن به خروجی مشخص مشخص از سوی دیگر، گمانه‌‌ها درباره بی‌ثمری کمیته مذکور را تقویت کرد. تا اینکه نهایتاً کوچکی نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، هفته گذشته خبر تعطیلی این کمیته را اعلام کرد. بدین ترتیب، همکاری مشترک دولت و مجلس در تأمین مشکلات معیشتی معلمان به ثمر ننشست.

قابل تأمل اینکه یکی از وظایف کمیته مذکور، بررسی راه‌های وصول افزایش ۳ هزار میلیارد تومانی بودجه وزارت آموزش و پرورش از تبصره‌های قانون بودجه ۹۴ تعریف شده بود که عملاً به سرانجامی نرسید؛ واقعیتی که رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارتخانه آن را پیش‌بینی کرده و گفته بود که این تبصره‌های بودجه، حالت چشم پُرکنی دارد و لازم الاجرا نیست!

اردیبهشت ماه ۹۴ بود که مقام معظم رهبری در دیدار سالیانه با فرهنگیان بر «توجه ویژه به معیشت معلمان» تأکید نمودند و معلم را میدان‌داری دانستند که همه موظفند تا تدارکات او را فراهم نمایند؛ بنابراین در مقوله اقتصاد آموزش و پرورش هرگونه خرج و هزینه به منزله سرمایه‌گذاری خواهد بود. به‌رغم چنین تأکیداتی، از عملکرد دستگاه‌های متولی و تعطیلی کمیته بررسی دغدغه‌های فرهنگیان چنین به نظر می‌رسد که همت لازم برای این پشتیبانی از معلم وجود ندارد.


بررسی امضای یک تفاهم‌نامه

شهریور ماه ۹۳، وزارت آموزش و پرورش و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری تفاهم نامه‌ای برای همکاری امضا نمودند که در هفته اخیر، نشست مشترک این دو نهاد در رابطه با اجرای آن برگزار گردید. در این نشست علی اصغر فانی، ضمن ارائه گزارش از اقدامات صورت گرفته در راستای تفاهم‌نامه گفت: «در آینده با کمک دفتر مدارس خارج از کشور، زمینه تأسیس مدارس بین‌المللی را در این مناطق ایجاد می‌نماییم تا علاوه بر افزایش کیفیت آموزشی این مدارس در جهت تبادلات سیاسی با کشورهای همسایه در انتقال فرهنگ دینی و مذهبی، تأثیرگذاری بین‌المللی نیز داشته باشیم».

هر چند از برخی مفاد تفاهم‌نامه مذکور می‌توان زمینه «تأسیس مدارس بین‌المللی» را توجیه نمود،[۱] اما باید توجه داشت که این تفاهم‌نامه و موارد مشابه باید در چارچوب اسناد بالادستی وزارت آموزش و پرورش ـ به ویژه سیاست‌های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین ـ تدوین گردد. این در حالی است که هیچیک از اسناد کلان تعلیم و تربیت کشور تأسیس یا توسعه مدارس بین المللی در ایران را تأیید ننموده‌اند و اظهارات وزیر آموزش و پرورش، ابهامات فراوانی را به وجود آورده است. ضمن آنکه نحوه اداره این مدارس نیز مشخص نیست. به عقیده کارشناسان، این مسأله اهمیت دوچندانی می‌یابد که توجه شود تأسیس و اداره مدرسه توسط دیگر کشورها برای ایرانی‌های داخل کشور می‌تواند زمینه‌های نفوذ بیگانگان به جریان تعلیم و تربیت کشور را هموار کند.

بر این اساس، در صورت عزم مسئولین امر بر راه‌اندازی چنین مدارسی، نخست مراجع قانون‌گذار باید درباره راه‌اندازی این مدارس، تصمیم‌گیری نمایند و در صورت تأیید، نحوه تأسیس و اداره آن‌ها در چارچوب قوانین مصوب تعیین شود.


دانش‌آموزان عشایری؛ کیت‌های الکترونیکی و اتاق نجوم

یکی از سرفصل‌هایی که اخیراً بخش قابل توجهی از بودجه مدارس عشایری را به خود اختصاص داده، تجهیز این مدارس به فناوری‌های نوین است. در سال ۹۳، در همین راستا ۷۲۰ مدرسه عشایری سیار به لپ تاپ تجهیز شدند و تعداد زیادی کیت آموزشی برای مناطق محروم تدارک دیده شد. «تهیه ویدئو پرژکشن و بردهای هوشمند برای تمام مدارس» در سال جاری از دیگر اقدامات آموزش و پرورش در راستای ورود فناوری‌های نوین به مدارس است. یزدان پناه، مدیرکل دفتر امور مناطق کمتر توسعه یافته و عشایر وزارت آموزش و پرورش، وعده داده است که در سال آتی همه ۶ هزار مدرسه عشایری به لپ تاپ مجهز شوند و افزود که «امسال بیشترین بار کار خود را روی کیت‌های آموزشی و توسعه نجوم می‌گذاریم».

یکی از تأکیدات سند تحول بنیادین درباره دانش‌آموزان مناطق محروم، توانمندسازی ایشان و ایجاد فرصت‌های آموزش باکیفیت است[۲]. بر اساس اقدامات مسئولین و اعتبارات درنظرگرفته‌شده برای مدارس عشایری، شاید بتوان گفت که هرچند تهیه امکاناتی نظیر کیت‌های آموزشی و لپ‌تاپ در افزایش فرصت‌های آموزشی و ارتقای کیفیت آن مؤثر باشد، اما باید توجه داشت که نیازهای آموزشی اولیه این دانش‌آموزان نباید در ذیل هزینه‌های خوش آب و رنگ نادیده انگاشته شود. به‌ویژه اینکه برخی از کلاس‌های درس دانش‌آموزان عشایری در چادر و کپر برگزار می‌شود. علاوه بر فقر امکانات در تدارک فضای آموزشی مناسب، یکی دیگر از معضلات دانش‌آموزان عشایری، کمبود معلم است؛ چنانچه در سال تحصیلی گذشته، حدود ۹۰ درصد از مدارس عشایری ابتدایی به صورت چندپایه اداره شدند.


سایر اخبار

تعیین تکلیف انتخاب رئیس دانشگاه فرهنگیان تا ۲ هفته آینده

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طی دو هفته آینده موضوع انتخاب رئیس دانشگاه فرهنگیان در کمیته ۵ نفره انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها تعیین تکلیف خواهد شد.

احتمال تغییر روش‌ تربیت معلم و جذب در آموزش‌وپرورش

سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت:‌ روش‌های مختلف تربیت معلم بررسی می‌شود تا بدانیم به کدام روش می‌توان بهترین نیروها را در دستگاه تعلیم و تربیت جذب کرد. شاید برای تربیت دبیر فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها را جذب کرده و به مدت دو سال آموزش دهیم.

احتمال آغاز دوره‌ معلمی پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش از نیمه اول آذر

سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: هنوز امور معرفی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی به اتمام نرسیده و پیش بینی می‌کنیم نتوانیم زودتر از نیمه اول آذر، دوره یکساله معلمی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی را آغاز کنیم.

۲ ترم تحصیلی برای ورود پذیرفته‌شدگان به آموزش‌وپرورش؛ کدام گروه معلم نمی‌شوند؟

معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان گفت: دوره آموزشی پذیرفته شدگان در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش از ابتدای آذر ماه آغاز می‌شود و افراد در طول دو ترم تحصیلی با حضور اساتیدی از دانشگا‌ه‌های مختلف آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند.

جذب ۲۰۰ مربی تربیتی از محل استخدام ۵ هزار نیروی آموزش و پرورش

معاون وزیر آموزش و پرورش، سهم معاونت پرورشی از استخدام ۵ هزار نیرو در آموزش و پرورش را، جذب ۲۰۰ مربی تربیتی اعلام کرد.

طرح ملی مبین در ۴۰۰۰ مدرسه منتخب در حال اجراء است

اولین جلسه شورای راهبردی طرح ملی مبین (مدیریت برنامه های یاوران نماز در مدارس) در جوار مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

آغاز اجرای طرح تدبیر در مدارس ابتدایی کشور

معاون مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش از اجرای طرح تدبیر در مدارس ابتدایی سراسر کشور خبر داد.

لایحه تاسیس مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی تصویب شد

در جلسه هیئت دولت به ریاست دکتر روحانی، لایحه تاسیس مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی تصویب شد.

مدارس غیر انتفاعی راه برون رفت از نظارت دولت را بلدند

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بانوان گفت: همه مدارس غیرانتفاعی دو دفتره هستند و اگر بخواهند به آموزش و پرورش حقیقت را بگویند مشکل قانونی برایشان درست می شود.

۱۰۰ هزار دانش آموز دوم متوسطه ثبت نام نشده اند/ثبت نام ۵۰ هزار اتباع

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: با وجود باقی مانده های ثبت نام در دوره دوم متوسطه، پیش بینی ما این است که تعداد کل ثبت نامی های دانش آموزان به ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار با مجموع دانش آموزان دوره ابتدایی افزایش یابد.

پیش‌دانشگاهی تا ۲ سال آینده حذف می‌شود/ اعلام روش‌های پذیرش دانشجو پس از حذف پیش‌دانشگاهی

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پیش‌دانشگاهی تا ۲ سال آینده حذف می‌شود، گفت: پس از حذف پیش‌دانشگاهی، پذیرش دانشجو در دانشگاه به سه شیوه انجام می‌شود.

کمتر از ۲۰۰ مورد از املاک آموزش و پرورش قلع و قمعی هستند

مدیر کل حقوقی و املاک وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش بیش از ۱۰۰ هزار فضای آموزش و پرورش اختیار دارد که از این تعداد کمتر از ۲۰۰ مورد قلع و قمعی و یا مستحق للغیر هستند.

کسری بودجه داریم اما مبلغ آن ۸ هزار میلیارد تومان نیست

مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش با کسری بودجه مواجه است، اما مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان، صحت ندارد.



پی‌نوشت:

[۱] به عنوان نمونه بر اساس تفاهم نامه مذکور، وزارت آموزش و پرورش متعهد شد تا همکاری‌های لازم را در جهت «توسعه مدارس غیردولتی» و «برون سپاری مدارس به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی» انجام دهد.

[۲] راهکار ۳/۵ از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش: توانمندسازی دانش‌آموزان ساکن در مناطق محروم، روستاها، حاشیه شهرها، عشایر کوچ‌نشین و هم‌چنین مناطق دوزبانه با نیازهای ویژه، با تأکید بر ایجاد فرصت‌های آموزشی متنوع و با کیفیت.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی