پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

کتاب «اقتصاد و برنامه‌ریزی آموزشی» منتشر شد

يكشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۳۲ ق.ظ

پایگاه خبری رب: به گزارش خبرگزاری مهر کتاب «اقتصاد و برنامه‌ریزی آموزشی» در بهار 1394 توسط انتشارات «نهج» وابسته به موسسه بین‌المللی مطالعاتی نهج البلاغه  منتشر شد. این کتاب حاصل تلاش علی‌رضا رحیمی، دکترای تعلیم و تربیت از کالج بین‌المللی علوم اسلامی است که در ۳۰۰ صفحه و به بهاء ۱۸۰۰۰۰ ریال تدوین شده است.

دکتر رحیمی که کارشناسی ارشد پیوسته‌اش را در رشته معارف اسلامی و اقتصاد با گرایش تحقیقی اقتصاد آموزش و برنامه‌ریزی آموزشی گذرانده است در مقدمه این کتاب، آموزش را مهم‌ترین عامل مؤثر بر توسعه انسانی می‌داند و بیان می‌کند اولین گام در مسیر توسعه اقتصادی و اجتماعی، آموزش است ولی آموزش را نباید تنها به عنوان ابزار نگریست؛ زیرا هم‌چون هدف و حق انسانی مطرح است. هر نظام آموزشی نیز تغییرات ویژه‌ای را در ساختار اقتصادی و اجتماعی خاص خود موجب می­شود و اندیشه­‌ها و آراء مختص به خود را رواج داده است.

در هر نظام آموزشی، محدودیت امکانات و منابع کم‌یاب در مقابل زیادی نیازها، آموزش‌­های ناقص و ناکافی، سوءمدیریت، ناکارآمدی برنامه‌ریزی و... معضلات فراوانی را ایجاد می‌کند. در سطح جهانی نیز برخی عوامل، در نظام­‌های آموزشی نقش تعیین­کننده و سرنوشت­سازی دارند که مواجهه با آن‌ها نیازمند عاقبت­‌اندیشی آگاهانه و برنامه‌­ریزی خردمندانه است.

رحیمی در مقدمه کتاب خاطرنشان می‌کند که سعی دارد در این کتاب رابطه دو سویه میان آموزش و پرورش و فرآیند توسعه را تبیین کند و روش‌های دست‌کاری اندیشیده مولفه‌های مؤثر بر آموزش و پرورش و فرایند توسعه را از طریق برنامه‌ریزی بیان کند. نوع ویژه‌ای از برنامه‌ریزی که در پی تلفیق اهداف نظام آموزشی با اهداف توسعه است. نوعی از برنامه­ریزی آموزش‌وپرورش در این کتاب مورد بحث است که با نوع جامع آن، یعنی برنامه­‌ای که اهداف اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی توسعه در آن لحاظ شده و با برنامه­­‌ریزی توسعه ملی و حتی جهانی(برنامه­‌ریزی آموزشی با توجه به چشم‌اندازهای توسعه و متناسب با آن) مرتبط است.

کتاب «اقتصاد و برنامه‌ریزی آموزشی» در پنج فصل تنظیم شده که به شرح زیر است.

فصل نخست که نام آن «اقتصاد و آموزش‌وپرورش» است، به مسائل بنیادین و کلی مربوط به تعلیم و تربیت و علم اقتصاد آموزش و پرورش می‌پردازد.

«جنبه‌های توسعه‌ای آموزش‌وپرورش» عنوان فصل دوم است. در این فصل جنبه‌های ملموس توسعه با بهره‌گیری از دو شاخص رشد مداوم محصول ملی و بهبود وضع زندگی و سطح کیفی آن، به اثرات این شاخص‌ها و به‌تبع آن توسعه اقتصادی مورد بررسی قرار می‌دهد.

فصل سوم با عنوان «بررسی نظری جایگاه آموزش‌وپرورش در برنامه‌ریزی توسعه» به بررسی اصول و روش‌های برنامه‌ریزی جامعه آموزشی و تلفیق اهداف برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی و برنامه آموزشی می‌پردازد.

«برنامه‌ریزی آموزشی با توجه به مسائل توسعه جامع» عنوان فصل چهارم است. فصل چهار مربوط است بیان گزینه‌هایی برای سیاست‌گذاری و تبیین اولویت‌های برنامه‌ریزی آموزشی که نویسنده کتاب با توجه به اختلافات بین سطوح و انواع آموزش بر توسعه و نوع و شیوه اثر آن‌ها و هم‌چنین چشم‌اندازهای کیفی و کمی برنامه‌ریزی توسعه آموزش و پرورش با رویکرد سیستمی به این موضوع می‌پردازد.

فصل پنج‌ام، «جایگاه آموزش و پرورش در برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی و اجتماعی ایران» نام دارد. فصل پنجم به بررسی جایگاه آموزش و پرورش ایران در برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی اجتماعی ایران می‌پردازد. این فصل به تاریخچه برنامه‌ریزی آموزشی در ایران اشاره می‌کند و با دسته­بندی برنامه‌ها در قالب­های مختلفی از حیث محتوا و عملکرد، قلمرو زمانی، سطوح و قلمرو جغرافیایی و سیاسی و بررسی مسائل و مشکلات برنامه­ریزی آموزشی در ایران، سعی در ارائه منظره­ای واضح از وضعیت برنامه­ریزی آموزشی در ایران و جایگاه آموزش­وپرورش در برنامه­ریزی توسعه اقتصادی دارد.

علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از طریق تماس با شماره ۰۲۱۸۸۷۱۸۸۶۵ و ۰۹۳۵۸۵۱۰۵۱۰ و مراجعه به تارنمای انتشارات نهج و فروشگاه مجازی خانه کتاب تهیه کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۱۷

نظرات  (۱)

با نام دکتر رحیمی و نوشته ها و مباحثشان بخوبی آشنایم 
استادی توانا با قلمی بسیار دوست داشتنی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی