پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

خبرهای پربازدید

پایگاه خبری رب: به گزارش خبرگزاری مهر کتاب «نقش جریان روشنفکری در سکولاریسم تربیتی» در 132 صفحه رقعی با شمارگان 2000 نسخه و به قیمت 5300 تومان بازنشر یافت. چاپ چهارم این کتاب که نوشته‌ای از دکتر جمیله علم‌الهدی است به کوشش «نشر معارف» و «کانون اندیشه جوان» پیش روی تربیت‌پژوهان قرار گرفت.

امت اسلامی امروز بیش از هر زمان دیگری بر این نکته اتفاق نظر دارد که با یک بحران عمیق فکری و علمی مواجه است. هر چند تاریخ جوامع اسلامی در قرن‌های اخیر، شاهد جنبش‌های بیداری کمابیش گسترده‌ای بوده است ولی برنامه‌های دین‌زدایی و سکولاریزاسیون در بیشتر موارد گوی سبقت را ربودند و نیز اگر چه تلاش پیگیر و همه‌جانبه فرهنگ مهاجم غرب تا کنون با مقاومت‌های جدی مسلمانان روبه‌رو شده است اما در نهایت همین تهاجم فرهنگی سبب گردیده است جوامع اسلامی که در اخلاق فردی و مناسک عبادی، التزام و پای‌بندی خود را به طور نسبی حفظ نموده‌اند، در حوزه‌های معرفتی، نظام‌سازی و نهادپردازی، از سر تقلید سکولاریسم را برگزینند و به دامان اندیشه غرب پناه ببرند. بنابراین بحران اساسی و اساس بحران فکری در جوامع اسلامی، تضاد میان حوزه فردی و اجتماعی زندگی است که البته در سایه برنامه تاریخی و آگاهانه دین‌زدایی سازمان‌دهی شده است.

اگرچه برنامه‌های دین‌زدایی طیف وسیعی از رویه‌ها و روش‌ها را شامل می‌شود ولی به نظر می‌رسد «سکولاریسم تربیتی» را می‌توان به عنوان یکی از مؤثرترین و غیرآشکارترین نوع این برنامه‌ها معرفی کرد؛ چرا که این سکولاریسم خزنده با بیش‌ترین توفیق مقرون بوده است. از این‌رو این کتاب، در پی تحلیل و بررسی ریشه‌های تاریخی بحران فکری جوامع اسلامی تلاش می‌کند تا گوشه‌ای از تاریخ برنامه دین‌زدایی را به تصویر بکشد و چگونگی استقرار تربیت جدید و غیردینی را به جای تربیت دینی در ایران تبیین کند.

در این زمینه، توجه نویسنده کتاب به تأثیر جریان روشن‌فکری ایران در انتقال و تثبیت تعلیم و تربیت جدید غیردینی معطوف است؛ به عبارت دیگر این نوشتار، دین‌زدایی تدریجی جامعه ایران را از منظر رخ‌دادهای نظام تربیتی می‌نگرد و غیردینی‌شدن تعلیم و تربیت ایران را از منظر کارکردهای روشن‌فکری تحلیل می‌کند و در انتها، به تحلیل واکنش‌های تربیتی جناح متدین  در مقابل برنامه «سکولاریسم تربیتی» پرداخته و پیامدهای آن را بررسی می‌نماید.

کتاب «نقش جریان روشنفکری در سکولاریسم تربیتی» شامل پیش‌گفتار، مقدمه و چهار بخش است. بخش اول کتاب با عنوان «سیر تحول تعلیم و تربیت کهن به تعلیم و تربیت جدید»، دو محور «مواجهه تربیتی ایران با غرب در دوران صفویه، زندیه و قاجاریه» و «اولین اقدامات اساسی برای رفع عقب‌ماندگی ایران» را مورد توجه قرار می‌دهد. دکتر علم‌الهدی در بخش دوم کتاب، «تکوین و گسترش جریان روشن‌فکری» را در دو فصل مستقل با عنوان «خاستگاه و سلوک روشن‌فکران اولیه» و «گرایش‌های غلب در جریان روشن‌فکری» واکاوی کرده است. «تأسیس مدارس جدید» سومین فصل این کتاب است که در محورهای «مدارس خارجی»، «مدارس ایرانی جدید و گسترش آموزش و پرورش همگانی و دولتی» و «مدارس اسلامی یا تأسیس مدارس جدید توسط متدینین» تدوین شده است. آخرین فصل این کتاب نیز «تحلیل مبانی سکولار تعلیم و تربیت جدید» نام گرفته و به تعارض مبانی تعلیم و تربیت جدید با دین می‌پردازد.

فرهیختگان علاقه‌مند به تهیه کتاب «نقش جریان روشنفکری در سکولاریسم تربیتی» می‏توانند از طریق تارنمای پاتوق کتاب به نشانی bookroom.ir اقدام کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی