پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: کتاب «مبانی و اصول عصب­‌شناختی یادگیری و تربیت» تألیف علی نوری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه ملایر، به کوشش سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­‌ها (سمت) منتشر شد. این اثر در 258 صفحه به‌عنوان منبع اصلی درس «علوم اعصاب تربیتی» برای استفادۀ دانشجویان رشته علوم تربیتی تدوین شده است.

نویسنده در پیش‌گفتار کتاب با اشاره به چگونگی ارتباط علوم بنیادی و علوم کاربردی بیان می‌کند: «علوم بنیادی همچون زیست‌شناسی، روان‌شناسی، جامعه­‌شناسی سرآغاز دانش­‌های دیگرند اما دانش­‌های حاصل از این علوم به طور مستقیم در موقعیت‌های واقعی زندگی آدمی کاربردی نیستند. علوم کاربردی همچون علوم تربیتی، علوم مهندسی و علوم پزشکی علومی هستند که از یافته­‌های علوم مبنایی گوناگون تشکیل می­‌شوند و دانش نوینی را سازمان می­‌بخشند که فراتر از تلفیق ساده مبانی آن است و دارای مفاهیم، نظریه­‌ها، اصول و روش­‌های پژوهشی خاص خود است. به‌ این‌ ترتیب دانش تربیت نیز از یافته­‌های علوم مبنایی همچون زیست­‌شناسی، روان‌شناسی و همچنین دانش فلسفه در جهت شناخت پدیده­‌های تربیتی و چگونگی رویارویی با آن­‌ها بهره می‌گیرد.»

علی نوری در اثر خود از میان مبانی چندگانه علوم تربیتی، «علوم اعصاب» را جهت پرداختن به ماهیت و چگونگی یادگیری و رشد آن، مورد بررسی قرار می‌دهد: «ماهیت دانش تربیت به‌عنوان یک دانش کاربردی بین­‌رشته­‌ای، ضرورت تلفیق مبانی عصب­‌شناختی را با دیگر مبانی روشن می­‌سازد.»

از آن‌جایی‌که هدف علوم اعصاب به‌عنوان یک دانش توصیفی، اکتشاف اصولی است که ساختار و کارکرد سیستم عصبی و نحوۀ یادگیری و رشد آن را توصیف می­‌کند، نظریه­‌پردازان و برنامه­‌ریزان تربیتی می­‌توانند با اتکا به اصول و کاربردهای تربیتی برگرفته از مبانی عصب­‌شناختی تربیت برای توصیف و تبیین بهتر پدیده­‌های تربیتی و در پی آن بهبود سیاست­‌های تربیتی و برنامه­‌های درسی مؤسسات آموزشی، بهره گیرند.

کتاب حاضر با مرور جامعی بر منابع تخصصی و معتبر در حوزه مطالعات عصب – تربیت پس از تبیین ضرورت و امکان پیوند میان دو دانش علوم اعصاب و تربیت و سیر تحول رابطۀ میان آن­‌ها، به‌مرور مختصری بر روش­‌شناسی پژوهش در این زمینه می­‌پردازد. سپس با اتکا به سازوکارهای عصبی و اصول زیربنای یادگیری و آموزش به معرفی مجموعه­‌ای از رهنمودهای آموزشی می­‌پردازد که می­‌توانند راهنمای کار برنامه­‌ریزان تربیتی برای طراحی و تدوین برنامه­‌ای درسی قرار گیرند.

مطالب اصلی کتاب «مبانی و اصول عصب­‌شناختی یادگیری و تربیت» در هفت فصل به شرح زیر تنظیم شده است:

فصل اول پس از معرفی علوم اعصاب و آغاز ظهور آن و اشاره به نقش یافته­‌های پژوهش‌گران دربارۀ چگونگی کارکرد و رشد مغز در پیدایش نگرش‌های تازه درباره موضوعاتی همچون تفکر، حافظه، هیجان، انگیزش و یادگیری، امکان و ضرورت پیوند میان اعصاب و تربیت را مورد بررسی قرار داده است.

فصل دوم به مطالعۀ تاریخی آثار سیر تکاملی دانش بشر از ساختمان و کارکرد مغز و چگونگی یادگیری آن بر تفکر و سیاست تربیتی پرداخته است و تلاش­‌های پژوهش‌گران را در دوره‌های مختلف در رابطه با علوم اعصاب و تربیت، مطرح کرده است.

فصل سوم، روش­‌های پژوهش در حوزه عصب-تربیت را در طی سه دسته: الف) مطالعات علمی با هدف آشکار ساختن دانش علمی دربارۀ مغز و ذهن مرتبط با موضوعات تربیتی، ب) مطالعات پیونددهنده با هدف بررسی دقیق­تر تأثیرات و تناسب بالقوه مفاهیم مرتبط با یادگیری به منظور دستیابی به یک شناخت تربیتی و عصب-روان­‌شناختی، ج) مطالعات عمل‌محور مبتنی بر یافته‌ها و شواهد به‌دست‌آمده، تبیین کرده است.

فصل چهارم به معرفی ویژگی­‌های عمومی سیستم عصبی انسان، انتقال‌دهنده‌های عصبی، ساختمان و کارکرد سیستم عصبی اختصاص یافته است.

فصل پنجم توصیف و تحلیل ماهیت یادگیری و چگونگی آن را از منظر علوم اعصاب در قالب مجموعه­‌ای از اصول خلاصه کرده است.

فصل ششم به معرفی رهنمودهای آموزشی مبتنی بر اصول یادگیری مطرح در فصل پنج پرداخته است.

فصل هفتم، فصل پایانی کتاب، ضمن اشاره به برخی چالش­‌ها و موانع اساسی برخاسته از پیوند میان علوم اعصاب و تربیت، راهکارهایی برای رویارویی مؤثر با این چالش‌ها و موانع ارائه داده است.

اگر چه ساختار محتوایی کتاب به نحوی سازمان‌دهی شده است که مورد استفاده دانشجویان و پژوهش‌گران رشتۀ تازه‌تأسیس ذهن، مغز و تربیت (مطالعات عصب – تربیت) قرار گیرد ولی سادگی و انسجام محتوای کتاب این امکان را فراهم می‌سازد که سایر دانشجویان رشتۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، معلمان، مدیران مدارس و برنامه­‌ریزان آموزشی نیز از آن بهره­‌مند شوند.

علاقه­‌مندان می­‌توانند کتاب «مبانی و اصول عصب­‌شناختی یادگیری و تربیت» را به بهاء 8000 تومان از مرکز پخش انتشارات سمت واقع در خیابان انقلاب، خیابان ابوریحان، شماره ١٠٩، تهیه کنند یا با شماره­های ٦٦٤٠٨١٢٠، ٦٦٤٠٨١٤٥، ٦٦٤٨٣٦٠١، ٦٦٩٥٠٢٢٣ تماس حاصل نمایند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی