پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: بر اساس زمان‌بندی درج‌شده در تارنمای  «همایش ملی آموزش ابتدایی و بزرگداشت دکتر غلام‌حسین شکوهی»، کمتر از چهارماه دیگر نام و یاد این چهرۀ ماندگار تعلیم‌وتربیت، گرمابخش روزهای سرد زادگاهش، بیرجند خواهد شد. این همایش به کوشش معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش و ادارۀ کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در تاریخ پنج و شش دی‌ماه 1394 در شهرستان بیرجند، تالار دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

چهرۀ ماندگار علوم تربیتی ایران، در سال 1305 در قصبه خوسف، واقع در 35 کیلومتری جنوب غربی بیرجند، متولد شد. در سن 7 سالگی، در مدرسه ابن‌حسام خوسف به تحصیل پرداخت و دوره چهارساله مدرسه مذکور را در سال 1315 به پایان برد. اگرچه در آن روزها بیرجند تحصیلات تکمیلی دبستان و دبیرستان را داشت، لیکن بعد مسافت سبب شد که پدر تعلیم‌وتربیت ایران ناچار شود یک سال ترک تحصیل کند اما شوق به تحصیل غلام‌حسین نوجوان را واداشت تا در سال 1316 به بیرجند بیاید و تحصیلات ابتدایی را در مدرسه تدین تکمیل نماید. دوره تربیت‌معلم را نیز در دانش‌سرای مقدماتی در سال 1323با کسب رتبۀ سوم به پایان رساند.

شکوهی در مهرماه 1323 خدمات آموزشی خود را در روستای گل که از توابع بخش خوسف شهرستان بیرجند محسوب می‌شد، آغاز نمود و در سال 1328، بنا به تقاضای خود و خدمت و تکفل مادر به خوسف منتقل شد. اما وقتی در سال 1328 مادرش فوت نمود، عازم سربازی شد. دورۀ وظیفه آموزشی را در دانشکده افسری و بقیۀ خدمت را در اصفهان گذرانید.

پس از پایان دورۀ سربازی به مدت دو سال در دبیرستان‌های بیرجند به تدریس پرداخت و با تکمیل دوره دبیرستان (کلاس ششم ادبی) و داشتن پنج سال سابقه خدمت و امتیازات لازم فرهنگی و به استناد قانونی (که دیپلمه‌های دانش‌سراهای مقدماتی که دارای دیپلم کامل هستند، می‌توانند بدون کنکور وارد دانش‌سرای عالی تربیت‌معلم شوند) در سال 1332 با استفاده از حقوق آموزگاری به دانش‌سرای عالی راه یافت. وی با کوشش قابل‌تحسینی در سال 1335 به اخذ کارشناسی در رشتۀ ادبیات فارسی با رتبه اول نائل آمد؛ موضوع رسالۀ کارشناسی وی شرح‌حال، ذکر آثار و نمونه اشعار ابن‌حسام خوسفی بود.

شکوهی با شناختی که از یکی از هم‌کلاسی‌های دوران تحصیل خود (صغری سره) در دانشکده ادبیات داشت، با وی ازدواج کرد و با وی جهت ادامه خدمت در آموزش‌وپرورش بیرجند روانۀ این شهرستان شد.

شکوهی در آذرماه 1336، بر اساس قانونی که در مجلس شورای ملی گذشته بود، در ردیف دانشجویان رتبه اول به همراه همسرش عازم کشور سوئیس شد. در آن زمان، زبان فرانسه از رونق خاصی برخوردار بود و کمتر در مدارس، زبان انگلیسی تدریس می‌شد. از این‌رو اکثر دانش‌آموختگان کارشناسی به کشورهای اروپایی فرانسه زبان عازم می‌شدند. شکوهی نیز در دانشگاه ژنو به ادامه تحصیل پرداخت و در اسفندماه 1341 به دریافت دکتری در رشتۀ علوم تربیتی نائل گردید. 

پس از بازگشت به ایران، در وزارت آموزش‌وپرورش مشغول به خدمت شد و هم‌زمان در دانش‌سرای عالی تهران به تدریس پرداخت. وی در دولت موقت نیز به‌عنوان اولین وزیر آموزش‌وپرورش بعد از انقلاب اسلامی ایران منصوب شد.

دکتر شکوهی در سال ۱۳۷۲ به علت ناراحتی ریوی و آلودگی هوای تهران، به زادگاهش بازگشت و با درجۀ استادی در دانشگاه بیرجند به فعالیت آموزشی و پژوهشی خویش ادامه داده و پس از ۵۷ سال تدریس، در سال ۱۳۷۹ با رتبۀ ۲۶ استادی بازنشسته شد ولی تدریس را رها نکرد و در دانشگاه بیرجند ادامه داد.

از جمله تألیف‌های این استاد برجسته می‌توان به دو کتاب «مبانی و اصول آموزش و پرورش» و «تعلیم و تربیت و مراحل آن» اشاره کرد. هم‌چنین از وی ترجمۀ کتاب «تعلیم و تربیت» نوشتۀ امانوئل کانت و «مربیان بزرگ» اثر ژان شاتو منتشر شده است.

اما آن‌چنان که از عنوان همایش انتظار می‌رود، «آموزش ابتدایی» زمینه‌ای مطالعاتی است که اصحاب تعلیم و تربیت را گرد هم خواهد آورد. دانش‌پژوهان، صاحب نظران عرصۀ تعلیم‌وتربیت، فرهنگیان و دانشجویان علوم تربیتی تا 25 آبان­ماه  1394برای ثبت نام و ارسال چکیده و اصل مقاله ذیل یکی از محورهای زیر فرصت دارند:

1- آموزش ابتدایی و آثار و اندیشه‌های دکتر غلام‌حسین شکوهی

- مرور آثار استاد

- مرور آراء و اندیشه‌های استاد

- نقش استاد در تعلیم و تربیت نوین ایران

 

2- تحول آموزش ابتدایی و اسناد بالادستی

- اسناد بالادستی و آموزش ابتدایی

- آیندۀ آموزش ابتدایی و اسناد بالادستی

 

3- مطالعات برنامه‌های درسی دورۀ ابتدایی

- مبانی برنامه‌های درسی

- مطالعات برنامه درسی در موضوعات خاص (عناوین درس‏های دوره ابتدایی)

- آموزش انواع سواد

- برنامه درسی پنهان

- برنامه درسی فوق‌برنامه

- تغییر و نوآوری در برنامه‌های درسی

- کیفیت برنامه‌های درسی

- فن‌آوری آموزشی، فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، مراکز منابع یادگیری

- جنبه‌های زیبایی‌شناختی برنامه‌های درسی

- برنامه‌های درسی در کلاس‌های چندپایه

- برنامه‌های درسی کودکان استثنایی (کم‌توان) و دانش آموزان با نیاز ویژه

- آموزش دانش آموزان دوزبانه

- ارزش‌یابی

- درس‌پژوهی

- آموزش برای همه

- آموزش مدام (مادام‌العمر)

- تحلیل محتوای کتب دوره ابتدایی

- روش‌ها و راهبردهای تدریس

- مطالعات فرهنگی، بین فرهنگی، چند فرهنگی

 

4- مطالعات روان‌شناختی در دورۀ ابتدایی

- پرورش و آموزش ارزش‌ها

- مشاوره تحصیلی و تربیتی در آموزش ابتدایی

- شناسایی استعدادهای برتر (طرح شهاب)

- یادگیری، یادگیری خود راهبر، اختلالات یادگیری

 

5- آموزش ابتدایی، ساختار، مدیریت آموزشی و آموزشگاهی

- مدیریت و رهبری آموزشی در ابتدایی

- استانداردسازی در آموزش ابتدایی

- مدیریت دانش در آموزش ابتدایی

- ارتباط والدین: ارتباط والدین و مدرسه

- گروه‌های آموزشی ابتدایی

- مسائل اداری (بخش‌نامه‌ها، قوانین، مقررات و مسائل حقوقی)

- تحلیل مالی در دوره ابتدایی (اقتصاد آموزش‌وپرورش در ابتدایی، مهندسی ارزش)

- مسائل فضای آموزشی و تجهیزات

- صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران در دوره ابتدایی

- توسعه حرفه‌ای مدیران در دوره ابتدایی

- مجتمع‌های آموزشی و پرورشی

- چالش‌های شوراها در مدارس ابتدایی

- توسعه مشارکت در آموزش ابتدایی

- ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی

 

6- چشم‌انداز توسعۀ آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی

- تحقیق و توسعه در آموزش ابتدایی

- مدل‌های توسعه دوره ابتدایی ایران

- آینده‌پژوهی در نظام آموزش ابتدایی ایران

- آموزش‌وپرورش فراگیر (آموزش برای همه)

 

7- مطالعات تطبیقی و بین‌المللی دورۀ پیش‌دبستانی و دبستانی

- مطالعات بین‌المللی: تیمز، پرلز و...

- مطالعات تطبیقی در آموزش ابتدایی

 

8- تحولات آموزش ابتدایی و صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان

- تربیت‌معلم ابتدایی (بدو خدمت)

- آموزش‌های ضمن خدمت و تعالی معلمان ابتدایی

- نقش و جایگاه دانشگاه فرهنگیان

 

9- سایر موضوعات مرتبط با آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی

 یادآور می‌شود دانشگاه بیرجند، جامعه یاوری فرهنگی، دانشگاه تهران، دانشگاه فرهنگیان، شورای عالی آموزش و پرورش، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، استانداری خراسان جنوبی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، سازمان نظام روان­شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران، انجمن مطالعات برنامۀ درسی ایران، انجمن فلسفۀ تعلیم و تربیت ایران و انجمن مدیریت آموزشی ایران از همکاران وزارت آموزش و پرورش در برگزاری این همایش خواهند بود.

علاقه­‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر، ثبت نام و ارسال مقاله می‌توانند به این تارنما مراجعه کنند.

دبیرخانه همایش نیز به نشانی بیرجند، خیابان معلم، نبش معلم 17، معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان خراسان جنوبی و شماره 05632425438 پاسخ‌گوی سوالات خواهد بود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی