پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: شماره سی‌وپنجم خبرنامه «پُرسا»، که گروه آموزش و پرورش عیارآنلاین، آن را منتشر می­‌کند، به چالش‌های هوشمندسازی مدارس، ورود نوشت‌افزارهای اسلامی-ایرانی به بازار و بررسی طرح المپیاد ورزشی درون‌مدرسه‌ای پرداخته است.


هوشمندسازی و «کامپیوترهای سرگردان»

در سال تحصیلی گذشته، برنامه‌ها و اقدامات عملی متعددی از سوی مسئولین آموزش و پرورش در رابطه با هوشمندسازی مدارس صورت گرفت راه‌اندازی سرویس ایمیل دانش‌آموزی، تأسیس شبکه ملی مدارس، تهیه‌ی تبلت‌های دانش‌آموزی، ارسال لپ‌تاپ برای مدارس روستایی از جمله این برنامه‌ها و اقدامات بود. بر این اساس، هوشمندسازی مدارس، در سال ۹۳ حدود ۲۳ میلیارد تومان برای آموزش و پرورش هزینه دربرداشت و در سال جاری نیز بودجه هوشمند سازی مدارس ۳۳میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

بررسی اخبار و اظهارنظرها نشان می‌دهد که مسائل محتوایی و تربیت نیروی انسانی کارآمد برای استفاده از امکانات جدید، کمتر مورد توجه مسئولین است. سلیمی جهرمی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات آموزش و پرورش در این رابطه معتقد است که در تولید محتوا برای تجهیزات هوشمند مدارس کمبودهایی وجود دارد و معمولاً تجهیزات تهیه می‌شود و به دلیل نبود برنامه‌های محتوایی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تعریف مدارس هوشمند و اعلام آمار متفاوت از تعداد این مدارس، شاهدی دیگر بر ادعای غلبه نگاه سخت‌افزاری بر نگاه محتوایی در استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش و پرورش است. به عنوان مثال سال گذشته، رئیس وقت مرکز فناوری اطلاعات آموزش و پرورش از وجود ۴۰ هزار مدرسه هوشمند با ۸۰ هزار کلاس درس هوشمند در کشور خبر داد؛ اما روزهای گذشته، رئیس جدید مرکز فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با اعلام اینکه تعداد مدارس هوشمند باید با تعریف مدارس هوشمند تطبیق داده شود، افزود: «هوشمند سازی از نظر ما تعریفی دارد و فعلاٌ آمار دقیقی از تعداد مدارس هوشمند نداریم»؛ این در حالی است که اخیراً روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، تعداد مدارس هوشمندسازی شده در دو سال اخیر را ۸۵ هزار و ۶۵۷ باب اعلام کرده است[۱].


نوشت‌افزارهای ایرانی- اسلامی؛ از تصمیم تا واقعیت

دانش‌آموزان و دانشجویان به‌طور مستمر با نوشت‌افزارها سروکار دارند و این اقلام، به‌عنوان ابزار رسانه‌ای قدرتمندی برای انتقال مفاهیم و آموزه‌های فرهنگی استفاده می‌شود، ضمن اینکه نوشت‌افزار به لحاظ اقتصادی نیز جزو صنایع پرمشتری به شمار می‌آیند. صنایعی که گردش مالی آنها به چندهزار میلیارد تومان نیز می‌رسد. اما سهم محصولات نوشت‌افزارهای اسلامی ـ ایرانی در بازار تولید و فروش انواع نوشت‌افزار چقدر است؟

هر چند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر «ایجاد سازوکارهای لازم برای هماهنگی رسانه‌ها و تولیدکنندگان تجهیزات آموزشی و تربیتی در جهت ترویج حیا، عفاف و حجاب» تأکید دارد[۲]؛ اما به نظر می‌رسد که این تأکید سند چندان محقق نشده است و بخش عمده‌ای از نوشت افزارهای موجود در بازار، بی‌نسبت با نمادهای اسلامی- ایرانی باشند. البته امسال نیز همچون سال‌های اخیر، نمایشگاه‌هایی جهت عرضه‌ی نوشت افزارهای بومی در گوشه و کنار کشور برپا شد، اما به رغم این اقدامات، تولید و عرضه‌ی نوشت افزارهای اسلامی – ایرانی با نقطه مطلوب فاصله‌ی زیادی دارد.

تولید و معرفی نوشت‌افزارهای ایرانی- اسلامی امری بین دستگاهی است، اما با توجه به تأکید سند تحول بنیادین، از وزارت آموزش و پرورش انتظار می‌رود تا حداقل از ظرفیت‌های موجود استفاده نموده و سازوکارهای مناسب برای معرفی محصولات مناسب را فراهم آورد. استفاده از ظرفیت‌‌های رسانه ملی جهت معرفی، نظارت و کنترل برای جلوگیری از ورود نوشت‌افزارهای وارداتی و برپایی نمایشگاه‌ محصولات داخلی در مدارس برخی از این سازوکارها هستند[۳].


بررسی طرحی موفق

در سال ۹۳، معاونت تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش طرحی را با عنوان «المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای» اجرا نمود. در این طرح که به اذعان علی‌اصغر فانی ۵/۳ میلیون دانش‌آموز در آن شرکت داشتند، ۲۹ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد که ۲۰ میلیارد تومان آن با تکیه بر حامیان طرح تأمین گردید. معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش، ضمن اشاره به موفقیت این المپیادهای ورزشی، از استقبال گسترده دانش‌آموزان و مدارس از این طرح خبر داد. وی همچنین اعلام کرد که برای سال تحصیلی آینده، جمعیت دانش‌آموزی ۵ میلیون نفری برای این طرح در نظر گرفته شده است.

با توجه به شواهد، اجرای طرح المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای سال موفقی را پشت سر گذاشته است. تا جایی که وزیر آموزش و پرورش از معرفی این طرح در سطح جهانی سخن گفت. به‌رغم این توفیقات، مسئولین امر باید توجه داشته باشند که طرح‌هایی نظیر المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای و «مدرسه قهرمان[۴]» نباید موجب انحصار تربیت‌بدنی و سلامت جسمی در مسابقات قهرمانی و المپیادها شود و غفلت از ترویج و استمرار ورزش همگانی در مدارس گردد.

*   *   *

سایر اخبار

ضوابط استفاده از مربیان پیش‌دبستانی در دوره ابتدایی و متوسطه

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش‌ و پرورش گفت:‌ مربیان پیش‌دبستانی با توجه به رشته تحصیلی و نیازهای آموزش‌ و پرورش در دوره‌های مختلف تحصیلی مانند ابتدایی یا متوسطه به کار گرفته می‌شوند و احتمال استفاده از آنها در شهر تهران نزدیک به صفر است.

 معلمان با کم‌تر از ۶ سال سابقه شامل طرح رتبه‌بندی و افزایش حداقل‌ها نمی‌شوند

مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش گفت: معلمانی که کم‌تر از ۶ سال سابقه دارند شامل طرح رتبه‌بندی نمی‌شوند و تا زمانی که به این سقف نرسند، امکان استفاده ندارند.

فعالیت ۵۳۰۰ سرباز معلم در مدارس کشور در سال تحصیلی جدید

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال تحصیلی جدید، ۵۳۰۰ سرباز معلم در مدارس کشور تدریس خواهند کرد.

مشکلات معیشتی معلمان با دستور رئیس جمهور و همکاری مجلس رفع می شود

وزیرآموزش و پرورش گفت: مشکلات معیشتی معلمان از دغدغه های این وزارتخانه است که با دستور رییس جمهوری و همکاری مجلس شورای اسلامی رفع می شود.

آموزشهای مهارتی و فنی و حرفهای مورد کممهری قرار گرفته است

رئیس دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزشهای مهارتی و فنی و حرفهای مورد کممهری و غفلت قرار گرفته است.

تمام کتب درسی چاپ شده است/ امسال کتاب‌های پایه پنجم و نهم جدید‌التألیف است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه تمام کتب درسی چاپ شده است، گفت: امسال کتاب‌های پایه پنجم ابتدایی و پایه نهم جدید‌التألیف است.

 شیوه نامه طرح «شهاب» به ادارات کل آموزش و پرورش استان های سراسر کشور ابلاغ شد

با امضای وزیر آموزش وپرورش ، شیوه نامه طرح «شهاب» به ادارات کل آموزش و پرورش استان های سراسر کشور ابلاغ شد.

 کلاس های چند پایه باید کمتر از ۱۵ دانش آموز داشته باشد

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: آیین نامه کلاس های چند پایه تصویب شده است و هیچ کلاس چند پایه ای نباید بیش از ۱۵ نفر و ۳ پایه داشته باشد.

پی‌نوشت:

[۱] برای دسترسی به گزارش عملکرد دوساله وزارت آموزش و پرورش به این لینک مراجعه فرمائید.

[۲] راهکار ۳/۴ از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.

[۳] برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، به یادداشت‌های نوشت‌افزارهای اسلامی ایرانی ۱ و ۲ منتشرشده در پایگاه خبری- تحلیلی عیارآنلاین مراجعه نمایید.

[۴] طرحی است که معاونت تربیت‌بدنی و سلامت از سال جدید تحصیلی و در راستای المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای آن را اجرا خواهد نمود.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی