پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبرب رب: تارنمای عیارآنلاین، در این شماره از خبرنامه پُرسا به راهکار آموزش و پرورش برای جبران کمبود معلم در مناطق محروم، سهم اندک زنگ ورزش در ساعات درسی هفته و تعیین تکلیف آزمون استخدامی آموزش و پرورش پرداخته است.


خرید خدمت آموزشی، راهکار مشکلات آموزش و پرورش است؟

طبق گفته وزیر آموزش و پرورش، ۱۱۰ مدرسه در کشور به صورت تک دانش‌آموزی و حدود ۴هزار و ۸۰۰ مدرسه نیز با جمعیتی کمتر از ۵ دانش‌آموز برقرار است. همان‌طور که در شماره قبلی از خبرنامه «پرسا«تشریح شد، این آمار ازآنجا ناشی می‌شود که کشور ایران با پراکندگی جمعیتی روبرو است و به همین دلیل در برخی مناطق، آموزش و پرورش ناچار است که برای روستایی با یک دانش‌آموز، کادر آموزشی فراهم نماید. به نظر برخی از مسئولین این شیوه‌ی مدرسه‌داری برای وزارت آموزش و پرورش صرفه‌ی اقتصادی ندارد. علاوه بر عدم صرفه اقتصادی، آموزش و پرورش با کمبود معلم در مناطق محروم و مرزی نیز مواجه است؛ درنتیجه این وزارتخانه برای تأمین معلم در مناطق محروم، با مشکل دست و پنجه نرم می‌کند. دیمه‌ور، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، ضمن اشاره به عدم صرفه اقتصادی در تأمین معلم برای مدارس کم‌جمعیت، راهکار آموزش و پرورش را برای حل‌وفصل این معضل، استفاده از بخش غیردولتی عنوان کرد. بر اساس این راهکار، مدارس کم‌جمعیت با ملاحظات آموزش و پرورش، به مراکز غیردولتی واگذار خواهند شد.

استفاده از شیوه خرید خدمات آموزشی برای پوشش کامل تحصیلی، در قانون نیز پیش بینی شده است[۱]؛ اما لازم به ذکر است که این شیوه، یکی از راهکارهای مطرح‌شده در سیاست‌های سوادآموزی است که «برحسب ضرورت» باید از آن استفاده شود؛ این درحالیست که به نظر می‌رسد این راهکار به‌عنوان رویه اصلی و مورد پسند مسئولین آموزش و پرورش مورد اقبال قرار گرفته است.

از سویی دیگر باید توجه داشت که با توجه به گزارش عمادی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش، مدارس غیردولتی در مناطق محروم نسبت به مدارس دولتی در امتحانات نهایی، عملکرد ضعیف‌تری داشته‌اند که این امر می‌تواند حاکی از کیفیت پایین‌تر خدمات آموزشی آن‌ها باشد. بر همین اساس برخی کارشناسان معتقدند که آموزش و پرورش نباید از همکاری بخش دولتی به عنوان اولین و تنها راهکار جایگزین در حل این معضل استفاده نماید.

زنگ خطر برای زنگ ورزش به صدا درآمد

هفته گذشته، حمیدی، معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش، در نشست خبری به افزایش ساعت زنگ ورزش مدارس در دوره پیش‌دانشگاهی اشاره نمود. به گفته وی حداقل ساعت الزامی برای زنگ ورزش، دو ساعت در هفته خواهد بود. البته حمیدی به ناکافی بودن این زمان برای برنامه ورزشی نیز اذعان نموده و به فعالیت‌های فوق‌برنامه به‌عنوان جایگزینی برای خلأ ساعت‌های ورزشی یاد کرده است. لازم به ذکر است طبق اعلام معاون تربیت‌بدنی وزیر، ساعات ورزشی در سایر پایه‌های تحصیل نیز دو ساعت در هفته است.

با توجه به این دو ساعت برای زنگ ورزش و با عنایت به مجموع ساعت‌های آموزشی در هفته (بر اساس برنامه درسی ملّی)، سهم درس تربیت‌بدنی در میان سایر دروس به‌صورت زیر است:

http://ayaronline.ir/main/wp-content/uploads/2015/08/12222.png?8f1b77

تعلیم و تربیت «زیستی و بدنی» یکی از ساحت‌های شش‌گانه تربیتی است که بر اساس سند تحول بنیادین فعالیت‌های تربیتی باید به طور متوازن بر اساس این ساحت‌ها صورت گیرد. با توجه به اینکه ساحت زیستی و بدنی یکی از این شش ساحت است، به‌طور تقریبی می‌توان ادعا نمود که یک‌ششم (۱۶ درصد) از زمان تعلیم و تربیت باید به این ساحت اختصاص داده شود، اما متأسفانه چنین نیست.

گسترش برنامه‌های تربیت بدنی با چالش‌هایی رو به رو است که کمبود نیروی انسانی کارآمد از آن جمله است. در حال حاضر ۳۳ هزار دبیر تربیت‌بدنی در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند که بر اساس آن، سهم هر ۴۰۰ دانش‌آموز فقط یک دبیر تربیت‌بدنی خواهد بود.


آزمون استخدامی در وقت اضافه

سرانجام بعد از حدود یک سال انتظار، اطلاعیه برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش روز شنبه منتشر گردید. برگزاری این آزمون استخدامی، حواشی گوناگونی را باخود به همراه داشت: ازکارت زرد مجلس به فانی تا مخالفت نابجای سازمان مدیریت با صدور ردیف استخدامی برای آموزش و پرورش. اما آنچه در حاشیه زمان و جزئیات برگزاری آزمون مورد غفلت واقع شد، موضوع برنامه‌های آموزش و پرورش جهت آماده‌سازیِ پذیرفته‌شدگان این آزمون برای خدمت در کسوت معلمی بود. در همین حال مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان، از آمادگی کامل این برای برگزاری دوره آموزشی برای پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی سخن گفت و اعلام نمود که «آمادگی داشتیم که دوره آموزشی را از شهریورماه آغاز نماییم». این در حالی است که آزمون استخدامی ۲۷ شهریور برگزار خواهد شد و هنوز مشخص نیست که اسامی پذیرفته‌شدگان این آزمون چه زمانی به دانشگاه فرهنگیان اعلام شود.

البته مسئولین دانشگاه فرهنگیان، پیش‌ازاین نیز در مورد دوره‌های آمادگی پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی اظهارنظر کرده بودند. اردیبهشت‌ماه ۹۴، معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان به‌ضرورت تدوین برنامه جهت برگزاری دوره یک‌ساله برای پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی اشاره نمود، اما به نظر میرسد «شرایط اضطرار» به‌واسطه‌ی تأخیر در برگزاری آزمون استخدامی، آموزش و پرورش را به‌جایی رساند که به برگزاری دوره ۹ ماهه راضی شود. این در حالی است که برخی کارشناسان این نگرانی را مطرح می‌کنند که آیا با برگزاری دوره‌ای ۹ ماهه، می‌توان پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی را برای معلمی آماده نمود؟


سایر اخبار

نوبخت، میانگین حقوق معلمان را اعلام کرد

معاون رئیس‌جمهور گفت:‌ در سال ۱۳۹۰ میانگین دریافتی معلمان ۸۳۰ هزار تومان بود که این عدد در سال ۹۴، به یک میلیون و ۷۷۰ هزار تومان رسیده است.

روح حاکم برسندتحول بنیادین،ایجادعدالت آموزشی درکشور است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: روح حاکم بر سند تحول بنیادین کیفیت‌بخشی به آموزش و پرورش و ایجاد عدالت آموزشی در بین اقشار مختلف کشور است.

۱۱ هزار و ۶۰۰ مدرسه تحت پوشش برنامه تعالی مدیریت مدرسه قرار می گیرند

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در جمع روسای ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان کرمان از اجرای برنامه تعالی مدیریت مدرسه در ۱۱ هزار و ۶۰۰ مدرسه کشور در سال تحصیلی ۹۵- ۹۴ خبر داد.

چه تعداد اردوگاه دانش آموزی داریم؟

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در سفر به استان کهگیلویه و بویر احمد گفت: حدود ۲ هزار کانون تربیتی و اردوگاه در کشورفعال هستند.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش: کارگروه اقتصادی در وزارت آموزش و پرورش کارش را آغاز کرد.

 

مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرد:

بررسی تطبیقی برنامه درسی ملّی با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

مجموعه حاضر با هدف بررسی و تحلیل وضعیت برنامه درسی ملی نسبت به دلالت‌های سند تحول بنیادین انجام شده است و مسئله اصلی آن میزان همسویی برنامه درسی ملی با سند تحول بنیادین و تعیین نقاط قوت و نارسایی‌های احتمالی برنامه درسی ملی است.

پی‌نوشت:

[۱] ماده ۱ از سیاست‌های سوادآموزی (مصوب جلسه ۵۹۵ مورخ ۲۱/۹/۱۳۸۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی(

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی