پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: ویژه­‌نامۀ پایه­‌های پنجم و نهم، ضمیمۀ رشد معلم مهرماه زیر چاپ رفت. این دفتر شامل چهار فصل با موضوعات کلاس معکوس، درس‌پژوهی، پژوهش و طراحی آموزشی است.

فصل اول شامل پیشنهادهای متنوعی برای معلمان، از جمله معرفی کلاس معکوس و تجربه­‌هایی از اجرای موفق آن و نیز بحثی دربارۀ لزوم تلفیق است. هم‌چنین نقدهایی بر دوره­‌های ضمن خدمت معلمان و بهره‌­گیری بیش از حد معلمان از بسته­‌های آموزشی آماده نیز در این فصل مطرح شده است.

فصل دوم بیشتر بر مباحث تربیتی و پرورشی استوار است. هرچند این فصل با معرفی درس‌پژوهی آغاز می‌­شود، اما در ادامه تجربه‌­ای گروهی از معلمان مقطع ابتدایی را مطرح می­‌کند که در آن از درس­‌پژوهی برای امر تربیت بهره برده‌­اند. فصل دوم به دنبال پررنگ‌کردن پرورش دانش­‌آموزان در مدرسه است که در سایۀ آموزش تا حدی رنگ باخته است و با پرونده‌­ای در رابطه با اوقات فراغت دانش­‌آموزان پایان می‌­یابد که وجهۀ پرورشی آن را قوت بخشیده است.

فصل سوم، دو نمونه پژوهش گسترده یکی دربارۀ آب و دیگری در رابطه با مشاغل را روایت می‌کند که حاصل تجربه­‌های مستقیم گروه و معلمانی در نقاط مختلف کشور است. فصل چهارم، مسیر حرکت گروه تدوین ویژه­‌نامه را در راستای تلاش برای ایجاد تغییر در کیفیت آموزش تا گوشه و کنار کشور ترسیم کرده است و تجربه‌­های متنوعی از فعالیت­‌های آموزشی پیشرو در کشور به تصویر کشیده است.

این ویژه­‌نامه حاصل ماه­‌ها تلاش گروه برنامه‌­ریزی برای جمع‌­آوری تجربه‌های بومی و جهانی در امر تعلیم و تربیت است. سابق بر این از سال 1391، در راستای اجرای سند تحول در برنامۀ درسی ملی، ویژه­‌نامه‌­هایی هم‌­زمان با تغییر در هر پایه تدوین شده بود که گروه برنامه‌­ریزی ویژه‌­نامۀ پایه‌های پنجم و نهم، در تهیه و تدوین دو ویژه‌­نامۀ ششم و هشتم مشارکت داشته­‌اند.

تمرکز این گروه بر اجرای طرح­‌های پیشنهادی در نقاط مختلف کشور و سپس مستندکردن تجربۀ حاصل و ثبت آن در رشد معلم بوده است. در این راستا طی تدوین این مجلات، به شهرها و روستاهایی در اکثر استان‌­های کشور سفر کرده‌­اند و انواع مدارس، از جمله مدارس روستایی، عشایری، چندپایه و شبانه‌روزی را مورد توجه قرار داده­‌اند.

تجربه‌­های قبلی باعث شد در ویژه‌­نامۀ اخیر ارتباط و تعامل گروه با اساتید و صاحب­‌نظران تعلیم و تربیت بیش از گذشته باشد و از ظرفیت علمی کشور در رشته‌­های گوناگون مرتبط با مباحث، به ویژه علوم تربیتی، بیش از گذشته استفاده شود. حاصل این بهره‌­مندی توجه ویژه به مسائل تربیتی و پرورشی مبتلابه مدارس در ویژه‌­نامۀ پایه‌­های پنجم و نهم است.

علاقه­‌مندان می­توانند نسخۀ مجازی این مجله را به زودی از تارنمای مجلات رشد دریافت کنند. نسخۀ چاپی آن نیز به صورت رایگان به عنوان ضمیمۀ رشد معلم مهر 94 در سراسر کشور توزیع خواهد شد. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی