پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: به گزارش خبرگزاری مهر تارنمای «موسسه اشراق و عرفان» بازسازی شد و در قالبی جدید با امکاناتی بیشتر  راه‌اندازی گردید. نسخه جدید این تارنما از طریق نشانی www.eshragh-erfan.com قابل دست‌رسی است. «دروس خارج»، «کتب منتشره»، «گروه‌های پژوهشی»، «نماز جمعه»، «سایر بخش‌ها» و «درباره موسسه» شش بخش اصلی این تارنما را تشکیل می‌دهند و قسمت «اخبار موسسه» نیز به نشر و هم‌رسانی فعالیت‌ها و رویدادهای داخلی موسسه، مانند زمان‌بندی کلاس‌های استاد اعرافی و برگزاری جلسات هم‌اندیشی می‌پردازد.

دروس خارج آیت‌الله اعرافی

«دروس خارج» شامل فلسفه تربیتی اسلام، فقه تربیتی، تفسیر تربیتی قرآن، اجتهاد و تقلید، اصول فقه و فقه اقتصاد می‌شود که متن و صوت جلسات درس خارج آیت‌الله اعرافی پیرامون هر یک از عناوین مذکور طی سال‌های گذشته به صورت متن و صوت قابل دریافت است.

«فلسفه تربیتی اسلامی»، عنوان درسی است که استاد اعرافی از سال 1392 در جلسات هفتگی برگزار شده در مجتمع امین قم شروع نمودند و در حال حاضر در انجمن‌های علمی حوزه برگزار می‌شود.

در معرفی رویکرد «تفسیر تربیتی قرآن» باید اشاره کرد آیت‌الله اعرافی در ضمن دروسی با عنوان تفسیر تربیتی که با همکاری انجمن تعلیم و تربیت حوزه در محل این انجمن، در سال تحصیلی 88-89 برگزار شد، به تفسیر تخصصی قرآن با نگاه تربیتی پرداختند که محتوای این دروس در تارنمای مؤسسه بارگزاری شده است.

«اجتهاد و تقلید» گرچه سابقه طرح در مباحث اصولی نیز دارد؛ از سال 1392 در درس خارج فقه استاد اعرافی به بحث فقهی گذاشته شده و در حال حاضر در مدرسه دارالشفاء قم ارائه می‌شود.

 درس خارج «اصول فقه» اعرافی نیز از ابتدای مباحث اصول، از سال‌ها قبل برقرار بوده که پس از وقفه‌ای، مجدد از سال 1390 از سرگرفته شد و در حال حاضر در مدرسه دارالشفاء قم ادامه دارد. علاقه‌مندان می‌توانند از بخش دروس خارج این تارنما به محتوای این دروس دست‌رسی پیدا کنند.


کتاب‌های مؤسسه اشراق و عرفان

در بخش «کتب منتشره» ضمن معرفی کتب چاپ‌شده توسط انتشارات موسسه، مراکز فروش این کتب نیز معرفی گردیده است. مراکز پخش کتب این موسسه در سه شهر قم، تهران و مشهد دائر می‌باشند. از جمله کتبی که در این بخش معرفی گردیده است می‌توان به آثاری هم‌چون «فقه تربیتی، مبانی و پیش‌فرض‌ها»، «فقه تربیتی، یادگیری علم و دین»، «مجسمه و نقاشی»، «قواعد فقهیه»، «ضمیر ناخودآگاه در قرآن»، «بررسی فقهی فلسفه‌ورزی و فلسفه‌آموزی»، «تربیت فرزند با رویکرد فقهی»، «درآمدی بر تفسیر تربیتی» و «وحدت حوزه و دانشگاه» تألیف آیت‌الله اعرافی اشاره کرد.

پیرامون معرفی کتاب «تربیت فرزند با رویکرد فقهی» باید افزود اهمیت و سرنوشت‌ساز بودن تعلیم و تربیت، ضرورت رَوایی، اعتبار و حجّیّت دستورالعمل‌های تربیتی را دوچندان می‌نماید. از همین‌رو، لازم است میان دانش فقه و علوم تربیتی، داد و ستد برقرار شود. یکی از مظاهر این داد و ستد، تعیین اصول و روش‌های تربیتی بر اساس روش‌شناسی فقهی است. این ایده منشأ تاسیس «فقه تربیتی» شده است. «فقه تربیتی» به عنوان یکی از اجزای تکمیل‌کننده «نظام تربیتی اسلام» درصدد استنباط احکام شرعی مربیان و متربیان و همه عوامل انسانی دخیل در تربیت رسمی و غیررسمی است.

کتاب «تربیت فرزند با رویکرد فقهی» تقریری است از درس‌های استاد اعرافی که در هفت فصل سامان یافته است. فصل اول به کلیات پژوهش اختصاص داده شد و فصل‌های بعدی، به ترتیب ساحت تربیت اعتقادی، تربیت عبادی، تربیت عاطفی، تربیت جنسی و تربیت جسمانی را در دستور کار خود قرار داد و مسئولیت‌های والدین در فرزندپروری در هر ساحت را از منظر فقهی بررسی نموده و احکام شرعی هر ساحت را استنباط کرده است.


گروه‌های پژوهشی

گروه‌های مختلف پژوهشی که ذیل «فقه‌های تخصصی» و «فلسفه‌های مضاف» در این موسسه فعالیت می‌کنند، هر کدام ذیل ابتکارات و نوآوری‌هایی به وجود آمده‌اند تا بتوانند اهداف این مؤسسه را دنبال کنند. این گروه‌ها در بخش «گروه‌های پژوهشی» تارنما معرفی شده‌اند.

بخش«فقه تخصصی» نیز زیرگروه‌هایی هم‌چون فقه اخلاق، فقه تربیتی، فقه عقیدتی و فقه اقتصاد را در بر می‌گیرد.

به‌طور ویژه در باب فقه تربیتی باید افزود صورت‌بندی و بسط این باب فقهی به صورت امروزی، از ابداعات آیت‌الله اعرافی است که در سال 78-1378 در قالب دروس خارج فقه استاد اعرافی تأسیس شد. از سال 1383 گروهی از طلاب و دانش‌آموختگان با محور قرار دادن مباحث استاد اعرافی در زمینه فقه‌التربیه گروه پژوهشی را تحت نظارت و راهنمایی ایشان آغاز کردند تا به بسط و تبیین این نظریه بپردازند.

 هم‌چنین زیرگروه‌های «فلسفه تربیت اسلامی»، «فلسفه اجتهاد» و «اصول فقه» تا کنون در بخش «فلسفه‌های مضاف» ایجاد شده و گروه‌های پژوهشی فلسفه تربیتی، فقه روابط میان‌فردی و فقه مدیریت نیز در دست راه‌اندازی است.

گروه «فلسفه تربیت اسلامی» در این گروه پژوهشی دو معنا را دنبال می‌کند: فلسفه تعلیم و تربیت به معنای تفلسف در روند تربیت مبتنی بر آموزه‌ها و معارف تربیتی اسلام و فلسفه علم تربیت اسلامی به معنای فلسفه‌ورزی در دانش تربیت اسلامی.

گروه پژوهشی فلسفه تربیت اسلامی با محوریت درس‌های خارج فلسفه تربیت اسلامی استاد اعرافی شکل گرفته است. این درس به صورت یک جلسه در هفته، در انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم تشکیل می‌شود. این گروه، وظیفه تحقیق و پژوهش در محورهای تدریس‌شده در کلاس و پی‌گیری، تکمیل و توسعه ایده‌های فلسفی ایشان را بر عهده دارد. گروه مذکور از حضور تربیت‌پژوهان متخصص در علوم اسلامی بهره می‌گیرد تا ضمن نظارت و ارزیابی مستقیم استاد اعرافی به تولید محتوا در قالب مقاله و کتاب موفق شود.

در باب گروه پژوهشی «فلسفه اجتهاد» نیز باید اشاره کرد این گروه می‌کوشد تا با بازخوانی اجتهاد موجود و تشخیص خلأهای آن در پیش‌فرض‌ها،‌ مبادی علمی،‌ مسائل فقهی، ادله و روش‌ها از یک‌سو و نیازها و اقتضائات اجتهاد مطلوب (تمدن‌ساز) از سوی دیگر زمینه را برای تحقق پاسخ‌گویی هر چه بیشتر دین فراهم سازد. 

از این رو دامنه تحقیق در این گروه شامل مسائل کلامی و فلسفی، اصولی و قواعد فقهی،‌ تفسیر و حدیث،‌ رجال و درایه، لغت و ادبیات عرب خواهد بود که در بخش پیش‌فرض‌ها مباحثی  نظیر زبان دین ،‌ هرمنوتیک و  قلمرو دین اقداماتی صورت گرفته است.

گروه پژوهشی «اصول فقه»، با هدف تقریر مباحث اصولی استاد اعرافی تشکیل شده و تلاش دارد تا از طریق قلمی‌نمودن این مباحث، مبانی و نوآوری‌های علمی استاد را به اندیشمندان حوزوی تقدیم نموده، از سویی زمینه توان‌مندی علمی محققان موسسه را در موضوعات اصولی فراهم آورد. هر چند استاد اعرافی برای شیوه تنظیم و چینش مباحث اصولی در مقام تدوین، دیدگاهی اختصاصی دارند که پوشش‌دهنده خلأهای روش‌شناختی در پژوهش‌های جدید پیش روی محققان حوزه‌های علمیه است و تناسب بیشتر و ترتیب منطقی‌تری را برای فراگیران علم اصول به دنبال دارد، ولی در عین حال به منظور پرهیز از ایجاد گسست در روند رشد علمی و بیگانه‌شدن اندیشوران اصولی با پیشینه و میراث علم اصول، ترجیح داده شده که مباحث ایشان با همان تبویب و تنظیم متداول ارائه شود.

لازم به ذکر است بنا به این که آیت‌الله اعرافی امامت نماز جمعه را نیز بر عهده دارند در قسمت «نماز جمعه» این تارنما، متن و صوت خطبه‌های ایشان در نماز جمعه شهر مقدس قم قرار گرفته است. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی