پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «راهنمای آزمون پیشرفت تحصیلی نوشتن؛ ساخت و هنجاریابی» به کوشش حجت‌الله راغب ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، در 120 صفحه تألیف و توسط مؤسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه) در تیر 1394 منتشر شد. این اثر، ویژۀ پایۀ اول ابتدایی و به بهاء 120000 ریال در دست‌رس علاقه‌مندان قرار گرفته‌است.

 

نوشتن یکی از مهم‌ترین وسایل ایجاد ارتباط در جوامع بشری و از مهم‌ترین ابزارها و ارکان زبان است. با ورود دانش‌آموز به دوره آمادگی و دبستان به‌طور رسمی آموزش نوشتن شروع می‌شود. با این وجود، برای آغاز نوشتن پیش‌مهارت‌های متعددی تا قبل از این دوره باید کسب شده باشد. ناتوانی از نوشتن یا نارسانویسی یکی از زیرمجموعه‌های اختلالات موسوم به ناتوانی‌های یادگیری است که یادگیری‌های بعدی را تحت شعاع خود قرار می‌دهد.

مؤلف با اشاره به این موضوع که اولین گام در راه کمک به کودکانی که مشکل نوشتن دارند، استفاده از ابزارهایی است که هنجار نوشتن در جامعه را مشخص می‌کنند و مشکل کودکان نارسانویس در مقایسه با جامعه را نشان می‌دهند، عنوان می‌کند:

«با ساخت ابزارها و آزمون‌های مناسب نوشتن و تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از کاربرد این آزمون‌ها، می‌توان اطلاعات سودمندی در مورد ویژگی‌های نوشتن کودکان به دست آورد».

در بیان ضرورت پرداختن به ساخت و هنجاریابی ابزاری جهت شناسایی مشکلات کودکان نارسانویس، نویسنده کتاب مدعی است که هر چند برای شناسایی کودکانی که در نوشتن مشکل اساسی دارند، ابزارهای متعددی در کشورهای دیگر ساخته شده‌است اما در کشور ما هنوز ابزار استانداردشده‌ای جهت ارزیابی نوشتن ساخته نشده است.

راغب آزمون حاضر را با توجه به اهمیت پایه اول ابتدایی (به دلیل شروع رسمی آموزش نوشتن) به عنوان یک ابزار غربال‌گری و ارزیابی توانایی نوشتن دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی معرفی می‌کند.

این کتاب که به منظور راهنمایی برای آزمون پیشرفت تحصیلی نوشتن پایه اول ابتدایی تدوین شده، مشتمل بر چهار فصل به شرح زیراست:

فصل اول که به «مبانی نظری آزمون پیشرفت تحصیلی» اشاره دارد با مروری بر پژوهش‌ها و نظریه‌های موجود در این حوزه، به بحث در باره انواع مهارت‌های نوشتن (دست خط، املاء یا هجی‌کردن، انشاء یا بیان نوشتاری)، مشکلات نوشتن، ارزیابی نوشتن و آموزش ترمیمی و جبرانی برای مشکلات نوشتن می‌پردازد.

مراحل «ساخت آزمون پیشرفت تحصیلی» در فصل دوم مورد بحث قرار گرفته است که شامل مباحثی پیرامون منبع انتخاب گویه‌های آزمون، اصلاح گویه‌ها و معرفی خرده آزمون‌ها می‌باشد.

در فصل سوم «اجرا، نمره‌گذاری و تفسیر نتایج آزمون» به تفصیل بیان شده است و در نهایت، فصل چهارم به «ویژگی‌های روان‌سنجی»  آزمون از جمله شیوه نمونه‌گیری، پایایی درونی، روایی آزمون و آماره‌های توصیفی خرده‌آزمون‌ها و نمره کلی پرداخته است.

در نهایت باید اشاره کرد با ساخت ابزارها و آزمون‌های مناسب نوشتن و تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از کاربرد این آزمون‌ها، می‌توان اطلاعات سودمندی در مورد ویژگی‌های نوشتن کودکان به دست آورد. استفاده از ابزارهایی که هنجار نوشتن در جامعه را مشخص می‌کنند و مشکل کودکان نارسانویس در مقایسه با جامعه را نشان می‌دهند، شاید اولین گام در راه کمک به کودکانی است که مشکل نوشتن دارند.

علاقه مندان به تهیه این کتاب می‌توانند به فروشگاه مجازی انتشارات مدرسه مراجعه یا با شماره تماس 021888003249 تماس بگیرند.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی