پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: دبیر شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی از آماد‌ه‌سازی مقالات همایش «تعلیم و تربیت اسلامی» برای انتشار خبر داد. حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی دبیر شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی(وابسته به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس  به گزارش مهم‌ترین فعالیت‌های این شورا در سال 93 پرداخت.

وی با اشاره به این‌که شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، از جمله نخستین مجموعه‌های علمی در ایران است که به بررسی و نقد کتب و منابع علوم انسانی می‌پردازد، افزود: این شورا در سال 1374 با تأکید مقام معظم رهبری تشکیل شد و مهم‌ترین اهداف آن رشد تفکر انتقادی در تولیدات علمی دانشگاهی، نقد متون درسی و کمک درسی دانشگاه‌ها، توسعه فرهنگ نقد در جامعه علمی و نیز تقویت جایگاه علوم انسانی است.

حسینی درباره گروه‌های تخصصی شورا گفت: این شورا هم اکنون دارای 13 گروه تخصصی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی است که تاکنون به بررسی و نقد حدود 4000 متن درسی اقدام کرده و بیش از 2000 نفر از استادان حوزه و دانشگاه از مراکز علمی کشور با گروه­‌های تخصصی آن همکاری دارند که از جمله این گروه‌ها باید به گروه علوم تربیتی اشاره داشت.

حسینی با بیان این‌که 24 جلد کتاب نیز درباره شورا و فعالیت‌های متون و کتب علوم انسانی منتشر شده است، اظهار داشت: یک جلد از این مجموعه، درباره برنامه‌ها و رویکردهای شورا بوده و دوازده جلد نقدنامه‌های گروه‌های تخصصی است.

دبیر شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی درباره آثار در دست انتشار این مجموعه گفت: مجموعه مقالات همایش تعلیم و تربیت اسلامی در دست انتشار است. هم‌چنین چاپ چهار شماره نشریه علمی پژوهشی «پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی» در مرحله آماده‌سازی است.

گفتنی است همایش ملی «تعلیم و تربیت در اسلام» (مبانی،منابع و اصول) اسفندماه 1391  و با رویکرد معرفی، تحلیل و نقد آثار استاد فرزانه، مرحوم استاد سیدعلی‌اکبر حسینی به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و با همکاری شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی برگزار شد.

این همایش اهدافی هم‌چون بازشناسی و نقد آثار و اندیشه‌های استاد حسینی، زمینه‌سازی جهت نظریه‌پردازی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی و تحلیل علمی نظریه تربیتی در اسلام و غنی‌سازی بنیان‌های نظری تحول بنیادین نظام رسمی تعلیم و تربیت کشور را در دو محور «تعلیم و تربیت اسلامی» و «استاد حسینی و تعلیم و تربیت اسلامی» دنبال می کرد.

 حسینی با اشاره به آماده‌سازی و تولید حدود 80 مقاله نقد توسط گروه‌های تخصصی شورا که به منظور ارتقاء کیفی نقد کتب صورت می‌پذیرد، یادآور شد: طراحی و راه‌اندازی سامانه نقد نقد در تارنمای شورا جهت دسترسی همگان به بانک نقد کتاب که به این طریق نقدهای انجام شده توسط گروه­‌های تخصصی سیزده‌گانه را به استادان و اندیشمندان حوزه علوم انسانی کشور معرفی کرده و با ورود به این سامانه در چرخه نقد وارد شده و در گفتمان نقد آثار علوم انسانی مشارکت کنند.

وی درباره آمار تعداد کتب و متون مورد نقد دو ماه آخر سال 92 و سال 93 گفت: 60 کتاب و متن جهانی و 400 کتاب و متن ملی در سال 92 توسط این شورا منتشر شد و در سال 93 نیز 123 مورد کتاب و متون جهانی و 542 مورد کتاب و متون جهانی توسط این مؤسسه مورد نقد قرار گرفت.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی