پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: به گزارش خبرگزاری مهر، نشست بررسی پیش‌فرض‌های تبارشناسانه در شکل‌گیری نظام آموزشی مدرن در ایران در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی برگزار می‌شود. دکتر مرضیه عالی، دکترای فلسفه آموزش و پرورش در این نشست علمی به بازکاوی پیش‌فرض‌های تبارشناختی در شکل‌گیری نظام آموزشی مدرن در ایران می‌پردازد. 

این نشست روز دوشنبه ۲۴ فروردین‌ماه ۱۳۹۴ از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در اتاق شورای دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران به نشانی بزرگراه شهید دکتر چمران، خیابان جلال آل‌احمد، روبه‌روی کوی نصر، خیابان دکتر کاردان برگزار می‌شود.

 مرضیه عالی در این نشست، به گزارش یافته‌های پژوهشی با همین عنوان خواهد پرداخت و با نگاه نقادانه به بررسی زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی و چگونگی شکل‌گیری تربیت مدرن در ایران  مبتنی بر اسناد و مدارک موجود پرداخته است؛ سپس پیش‌فرض‌های به‌کارگیری تبارشناسی در تاریخ آموزش و پرورش ایران را بر اساس ویژگی‌های مختص نظام آموزشی ایران مورد نقد قرار می‌دهد.

دکتر عالی در گام اول پژوهش مذکور به این نتیجه رسیده است که مدرن‌شدن آموزش، تربیت سنتی را به حاشیه رانده و ارزش‌های بومی و اسلامی در فرآیند آموزشی حذف گردیده است.

در گام دوم پژوهش، این نتیجه حاصل شده که مورد تأیید قرارنگرفتن  برخی پیش‌فرض‌های رویکرد تبارشناسانه که بر تغییر قدرت از حکومت به نهادهای مدرن در بستر شرایط فرهنگی اجتماعی تأکید می‌کند، به دلیل برخی ویژگی‌های منحصر به نظام آموزشی ایران در عصر مدرنیزاسیون باعث عقیم‌ماندن تبارشناسی در این مفاهیم شده است. دولت‌گرایی، غربی‌گرایی و پهلویسم از جمله این ویژگی‌ها می‌باشد که باید در بررسی نظام آموزشی مدرن در ایران  مورد توجه قرار گیرد.

گفتنی است این نشست، از مجموعه سخنرانی‌های دانشکده روان‌شناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران است که به کوشش معاونت پژوهشی این دانشکده برگزار می‌شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی