پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز برای افزودن متغیرهای متعددی به عنوان متغیرهای ملی، پیشنهاد افزودن سؤالات ملی را به فراخوان گذاشته است.
با وجود آن‌که اطلاعات وسیع و گسترده‌ای از طریق پرسشنامه‌های تیمز و پرلز گردآوری می‌شود ولی به دلیل ویژگی تطبیقی‌بودن و لزوم تناسب داشتن سؤال‌های پرسشنامه برای همه نظام‌های آموزشی و فراگیران، بسیاری از سوالات مفید در پرسشنامه‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.

از طرف دیگر، بسیاری از سوالات مطلوب نظام آموزشی، سؤالاتی هستند که ویژگی‌های بومی و خصوصیت درون‌کشوری دارند و پاسخ به آن‌ها تنها در همان کشور مورد استفاده است.

افزوده شدن سؤالات مرتبط با مسائل آموزش‌وپرورش ایران به پرسشنامه بین‌المللی پیشینه‌ای تیمز و پرلز باعث می‌شود برخی از اطلاعات مور دنیاز برای آگاهی از وضعیت آموزش‌وپرورش ایران به‌دست آمده و با توجه به سایر اطلاعات گردآوری‌شده در این مطالعات، ارتباطات آن با سایر متغیرهای پیشینه‌ای و عملکردی نمونه معرف دانش‌آموزان ایران قابل بررسی شود.

در مطالعات تیمز و پرلز به غیر از کسب اطلاعات در مورد عملکرد دانش‌آموزان که از طریق دفترچه‌ها صورت می‌پذیرد، اطلاعات متعددی در مورد عناصر مختلف بازیگر در بافت آموزشی از طریق پرسشنامه‌های پیشینهای گردآوری می‌گردد. نقش اصلی اطلاعات حاصل از پرسشنامه‌ها، تفسیر بافت آموزشی است که آموزش در آن بافت اتفاق می‌افتد و توجیه عناصر موثر بر یادگیری از طریق بررسی ارتباطات هر یک با یادگیری می‌باشد.

علاوه بر این، نقش مکمل اطلاعات پیشینه ای مربوط به دقیق‌کردن برآورد عملکرد دانش‌آموزان است. در مطالعات تیمز و پرلز سعی می‌شود با در نظر گرفتن عناصر مختلف تأثیرگذار بر عملکرد تحصیلی، پرسشنامه‌های متعددی طراحی شود که از جمله آن‌ها پرسشنامه دانش‌آموزان، پرسشنامه معلمان (یا دبیران ریاضی و علوم در پایه هشتم)، پرسشنامه مدرسه (مدیر مدرسه) و پرسشنامه اولیاء قابل ذکر است که در هر یک از این پرسشنامه‌ها، سوالات متعددی درباره مسائل مختلف تأثیرگذار در جریان آموزش و پرورش پرسیده می‌شود.

از میان متغیرهای متعددی که در این پرسشنامه‌ها مورد توجه هستند می‌توان برای نمونه به وضعیت اقتصادی و اجتماعی، خودپنداره و فعالیت‌های یادگیری در پرسشنامه دانش‌آموزان؛ توصیف دانش‌آموزان کلاس، ویژگی و خصوصیات کلاس و آمادگی تدریس در پرسشنامه معلم؛ ِوضعیت آموزش در مدرسه، منابع و امکانات مدرسه و تعامل خانه و مدرسه در پرسشنامه مدرسه و فعالیت‌های یادگیری قبل از مدرسه، توانایی دانش‌آموزان قبل از شروع مدرسه و امکانات منزل در پرسشنامه والدین اشاره کرد.

بر اساس این فراخوان، بومی‌کردن و ملی‌سازی پرسشنامه‌های تیمز و پرلز از چندین راهکار قابل انجام است که شامل موارد زیر می‌شود:

    تغییر سوالاتی که در طرح اصلی به عنوان سوالات ملی در نظر گرفته شده‌اند
    افزودن سوالات اضافی به متغیرهای اندازه‌گیری شده در مطالعات
    اندازه‌گیری متغیرهایی که در مطالعات مورد توجه نیستند
    اضافه‌کردن گزینه‌های پاسخ‌دهی ملی مربوط به سوالات مطالعات
    اضافه‌کردن سوالات مربوط به سیاست‌گذاری آموزشی در ایران و ناظر به تصمیم‌گیری در نظام آموزشی
    اضافه‌کردن پرسشنامه‌های دیگر در موارد لازم

این مرکز اعلام داشته است از آن‌جاکه فرصت محدودی برای عرضه سؤالات وجود دارد در صورت داشتن پیشنهادی در این زمینه، پژوهشگران و اندیش‌ورزان نظرات خود را به نشانی timss@rie.ir ارسال نمایند. علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت نسخه فارسی سؤالات بین‌المللی پیشینه‌ای تیمز یا پرلز از تارنمای www.timsspirls.ir کمک بگیرند.

گفتنی است تیمز یا مطالعه بین‌المللی روند آموزش ریاضیات و علوم (Trends in International Mathematics and Science Study) و پرلز یا مطالعه بین‌المللی پیشرفت سواد خواندن(Progress in International Reading Literacy Study) از مهم‌ترین و وسیع‌ترین مطالعات تطبیقی در قلمرو ارزشیابی پیشرفت تحصیلی است که عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان بیش از 60 کشور جهان را در دروس ریاضیات، علوم و سواد خواندن، در فواصل زمانی منظم مورد اندازه‌گیری قرار می‌دهد.

مطالعات مذکور از بزرگ‌ترین مطالعات تطبیقی است که وزارت آموزش‌وپرورش ایران در آن شرکت داشته است. جمهوری اسلامی ایران از سال 1370 شمسی به‌طور رسمی همکاری خود را با این انجمن آغاز کرد و تاکنون در شش مطالعه تیمز و نیز در سه مطالعه پرلز شرکت داشته و قرار است در مطالعه تیمز  2015 و پرلز  2016 نیز شرکت نماید.

علاقه‌مندان به شرکت در این فراخوان می‌توانند جهت مطالعه توضیحات بیشتر به پیوند مراجعه کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی