پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

خبرهای پربازدید

پایگاه خبری رب: «تئوری انتخاب در مدرسه» کتابی است که علی صاحبی آن را به‌منظور آموزش چگونگی به‌کارگیری نظریۀ انتخاب در مواجهه با دانش‌­آموزان نوشته است. این اثر در 280 صفحه و به بهاء 14000 تومان از سوی «انتشارات سایۀ سخن» به چاپ رسیده است. مخاطبان این کتاب، معلمان، والدین و دیگر بزرگ‌سالانی هستند که با دانش‌­آموزان سروکار دارند و به آن­‌ها نشان می­‎دهد چه‌گونه باید به کودکان بیاموزند تا از یادگیری و مدرسه لذت ببرند و شادی بیش­تری را تجربه کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مبنای اندیشه­‌های طرح‌شده در این کتاب، از «نظریۀ انتخاب» و «واقعیت­‌درمانی» ویلیام گلسر گرفته شده است. گلسر بیش از چهل سال در امور مدارس فعالیت کرده است و ایده­‌ها و نظریه‌هایش را در خصوص مدرسه و کلاس درس به‌طور عملی در مدارس کیفی گلسری و مدارس دیگر آزموده است.

مطابق این نظریه، انسان با نیازهای خاصی به دنیا می­‌آید و به‌طور ذاتی برنامه­‌ریزی شده است تا به ارضای آن نیازها بپردازد. هر یک از رفتارهای انسان، نماینده بهترین تلاش او در هر لحظه برای ارضای این نیازهای فطری یا دستورهای ژنتیک است.

صاحبی، دکترای روان‌شناسی بالینی و عضو هیئت‌علمی مؤسسه ویلیام گلسر در یادداشتی، خطاب به معلمان، عنوان می­‌کند:

«برای ترفیع رشد بهینه دانش‌­آموزان، معلمان باید محیطی در کلاس درس خلق کنند که دانش‌آموزان را به ارضای نیازهای روان­‌شناختی خود؛ یعنی نیاز به عشق و احساس تعلق، نیاز به آزادی، نیاز به قدرت/ ارزش‌مندی و نیاز به تفریح، ترغیب کند».

بر این اساس، یکی از شیوه­‌های کلیدی تهیۀ برنامۀ آموزشی موفق، آن است که فعالیت­‌های انتخابی بزرگ‌سالان یا دانش­‌آموزان، به‌قدری از تنوع و گوناگونی برخوردار باشند که هر روز در مدرسه، تک­تک نیازهای روان‌شناختی دانش‌­آموزان برآورده شود. صاحبی معتقد است اگر شماری از فعالیت­‌ها با در نظر گرفتن این نکته انتخاب شوند، گامی مهم در مسیر خلق و آفرینش یک برنامۀ آموزشی مؤثر و محیط یادگیری کارآمد برداشته خواهد شد.

 نویسنده در ادامه می­‌گوید: «پس از یادگیری و به‌کارگیری آموزه‌­های این کتاب خواهید دید دانش­‌آموزانی که با آن­‌ها سروکار دارید، رفتارهای مسئولانه­‌تری انتخاب می­‌کنند، نیازهایی را که برانگیخته‌­شان می­کند، بهتر می­‌فهمند و درمی‌یابند رفتار و کردار و شادمانی که در سراسر عمر تجربه می­‌کنند، تحت کنترل خودشان است».

کتاب حاضر، در سه بخش مبانی نظری، کاربست تئوری-راه­‌کارهای مداخله­‌ای و ضمایم به شرح زیر تنظیم شده است:

در بخش نخست که شامل سه فصل است، مفاهیم اصلی «نظریۀ انتخاب» مرور شده است. فصل اول کتاب به معرفی «الگوی کلیدی معلم راهبر» می­‌پردازد. این الگو به معلم کمک می­‌کند تا محیط یادگیری خود را از طریق «انتخاب» و نه شانس و اقبال، ایجاد و مدیریت کند. استفاده از راهنمای برنامه­‌ریزی درسی بر بنیاد تئوری انتخاب، یک محیط کیفی و مطلوب برای دانش‌­آموزان ایجاد می‌­کند. هم‌چنین در این الگو معلم به عنوان یک مدیر در کلاس نقش­‌آفرینی می­‌کند.

صاحبی در این باره می‌­نویسد: «اگر با دانش­‌آموزان سروکار دارید، با هر عنوانی، اعم از معلم، مربی، راهنما یا ناظم، در مرحله نخست مدیر هستید، مدیریت در کلاس درس یعنی پیش از هر چیز، برای دانش‌­آموزان محیطی خلق کنیم که به یادگیری علاقه­‌مند شوند و سپس فعالیت­‌ها، استراتژی­‌ها و ساختارهایی فراهم کنیم که یادگیری و عملکرد کیفی را تشویق و تقویت کند».

نویسنده در فصل دوم با عنوان «تئوری انتخاب: فهم بهتر انگیزۀ درونی» به مرور کلی روان‌شناسی کنترل درونی با تأکید بر تئوری انتخاب می­پردازد. او با اشاره به این‌که انسان با تکیه بر اصول روان‌شناسی کنترل بیرونی، دیگر حاضر نیست، بپذیرد زندگی او محصول «انتخاب»های خودش است، بیان می­‌کند یکی از تئوری­‌های روان‌شناسی کنترل درونی که به خوبی چرایی و چه‌گونگی صدور رفتار انسان را تبیین می­‌کند، تئوری انتخاب گلسر است.

نیازهای اساسی ذکر شده، انسان را به خلق دنیایی یگانه، منحصربه­‌فرد و مطلوب که همواره او را از درون برمی­‌انگیزاند، رهنمون می‌شوند. این دنیا تشکیل شده است از ارزش­‌ها، افراد، رفتارها و باورهایی که بیش از هر چیز دیگری برای ما اهمیت دارند. در تئوری انتخاب این دنیا، «دنیای مطلوب» نام دارد.

صاحبی این ایده را در خصوص دانش­‌آموزان این‌گونه بست می­‌دهد: «آن‌چه در دنیای درونی­‌مان قرار می­دهیم، چیزهایی است که حاضریم برای‌شان تلاش کنیم. اگر دوست داریم دانش‌­آموزان بیشتری را برانگیزانیم تا تکالیف مدرسه را با کیفیت بهتر انجام دهند، نیاز داریم محیط­‌های یادگیری ایجاد کنیم که دانش‌­آموزان بیشتری در مدرسه، یادگیری و پرکاری در مدرسه را در دنیای درونی خود قرار دهند. این زمانی اتفاق می­‌افتد که دانش­‌آموزان کشف کنند یادگیری به آن­‌ها کمک می‌­کند با دیگران «پیوند و رابطه» برقرار کنند، احساس «شایستگی و کفایت» کنند، «انتخاب» و گزینۀ بیشتری داشته باشند و همۀ این­‌ها در محیطی رخ دهد که «ایمنی و سلامت» همگان را به دقت تضمین کند».

فصل سوم کتاب در مورد شیوه­‌های برآورده­‌سازی نیازها در کلاس درس بحث می­‌کند. در این قسمت، روش­‌هایی در جهت ارضای نیاز به بقاء، عشق و احساس تعلق، قدرت/ ارزشمندی و پیشرفت و آزادی در کلاس به‌تفصیل بیان شده است.

در بخش دوم کتاب، نویسنده در دو فصل با فرض بر این‌که یک مدرسۀ کیفی یا مدیریت راهبرانه پیش‌روی او قرار دارد، کاربست نظریۀ انتخاب را در ارائۀ راه‌کارهای مداخله­‌ای به‌طور مبسوط شرح می­‌دهد.

در این بخش، فصل چهارم کتاب با عنوان «برخورد با مشکلات انضباطی دانش‌­آموزان در کلاس» به بحث پیرامون برخورد مؤثر با دانش‌آموزان اخلال­‌گر و برخورد با دانش‌­آموزانی که از آن­‌ها خواسته می­‌شود کلاس را ترک کنند، می­‌پردازد و خاطرنشان می­‌کند که همۀ طرح­‌های پیشنهادی این کتاب فقط زمانی مؤثر واقع می­شود که دانش­­آموزان، مدرسۀ خود را جایی ببینند که در آن می‌­توانند نیازهای خود را برآورده کنند و این هدفی است که همواره مدیریت راهبرانه آن را دنبال می­‌کند.

یکی از مفاهیم بسیار مهم جنبش مدارس کیفی، تمایز بین «تدریس» و «مدیریت» است. تشخیص و تمایز گذاشتن بین این دو مفهوم و شاخص­‌های رفتاری هر کدام توسط معلم، در فصل پنجم با عنوان «اکنون در چه نقشی­ام؟ معلم؟ مشاور یا مدیر اجرایی؟» مطرح شده است.

در کتاب حاضر، ضمایمِ «وقتی شرایط برای جلسه مشاوره مهیا نیست»، «نگاهی تازه به موفقیت­‌ها و ناکامی­‌های مدارس از منظر تئوری انتخاب» و «چه‌گونه دانش­‌آموزان را به ارزیابی شخصی یا خودسنجی دعوت کنیم؟»، بخش سوم کتاب را در سه فصل شکل داده‌اند.

فصل ششم در این بخش، نشان می‌­دهد وقتی شرایط برای جلسه مشاوره مهیا نیست، لازم نیست مداخلاتی که برای حل مسئلۀ دانش­آموز انجام می­شود، همواره بر سیاق جلسه مشاوره­ای باشد. نویسنده در این قسمت عنوان می­‌کند: «اگر در برخورد با دانش‌آموزان با کمی مقاومت روبه­رو شدید، از «فرایند» پرسش­گری استفاده و سپس موقعیت را ترک کنید. اجازه بدهید دانش‌­آموز منزلت خود را حفظ کند و شانس مرور ماوقع را داشته باشد تا به درک بهتر موقعیت و رفتار خودش نائل آید.»

 فصل هفتم با عنوان «نگاهی تازه به موفقیت­‌ها و ناکامی­‌های مدارس از منظر تئوری انتخاب» ترجمه مقاله­‌ای از ویلیام گلسر است که وی آن را پس از تجربه موفق خود در به­‌کارگیری تئوری انتخاب در دو مدرسه، نوشته است. پس از این دو تجربه دست‌اول، او دستورالعمل گام­‌به­‌گام چگونگی حرکت به‌سوی یک مدرسۀ کیفی‌شدن را در سه کتاب خود با عناوین: 1. همۀ دانش‌آموزان می­‌توانند موفق شوند 2. مدرسۀ کیفی 3. معلم مدرسۀ کیفی به‌تفصیل آورده است.

 ارزیابی شخصی به عنوان ابزاری که به افراد کمک می‌کند تا مؤثرتر و کارآمدتر دست به انتخاب بزنند در فصل هشتم کتاب، با عنوان «چگونه دانش‌­آموزان را به ارزیابی شخصی یا خودسنجی دعوت کنیم؟» مورد بحث قرار گرفته است. نویسنده در این فصل، انواع گوناگون و شیوهای متنوع خودسنجی را بر مبنای تئوری انتخاب ارائه کرده است.

گفتنی است کتاب­­‌های «تئوری انتخاب»، «مدرسۀ کیفی» و «هر دانش‌­آموزی می­‌تواند موفق بشود» نوشته ویلیام گلسر، به قلم علی صاحبی به فارسی برگردانده شده است. علاقه­‌مندان برای تهیۀ کتاب می­‌توانند با شماره­‌های 02166962456 و 02166496410 تماس حاصل نمایند.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی