پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: سرویس آموزش و پرورش عیارآنلاین، در شماره سی‌وچهارم از خبرنامه «پُرسا»، به تصویب طرح طبقه‌بندی (رتبه‌بندی( معلمان، عدم تصویب نقشه راه اجرای سند تحول، ورودی‌های جدید دانشگاه فرهنگیان و طرح تعالی مدیریت پرداخته است.


طبقه‌بندی (رتبهبندی) معلمان تصویب شد، اما همچنان سر به مهر ماند!

هفتم مردادماه ۹۴ بود که وزیر آموزش و پرورش از تصویب جزئیات طرح طبقه‌بندی معلمان در هفته‌های پایانی مرداد خبر داد. به رغم گذشت بیش از ۴ هفته از این وعده، شورای توسعه مدیریت جزئیات این طرح را تصویب نکرد. تا اینکه هفته گذشته علی اصغر فانی در شبکه خبر، مجدداً عنوان نمود که جزئیات رتبه‌بندی معلمان، دوشنبه ۹ شهریور در شورای مذکور تصویب می‌شود اما این بار وزیر به وعده خود جامه‌ی عمل پوشید و سرانجام این طرح به تصویب رسید! که به‌نوبه‌ی خود جای تقدیر و تشکر دارد. البته جزئیات افزایش حقوق معلمان همچنان سر به مهر ماند و وزیر آموزش و پرورش صحبت در مورد این موضوع را به موعد صدور احکام (یعنی ابتدای مهرماه) موکول نمود.

لازم به یادآوری است که طرح مصوب شورای توسعه مدیریت، با آنچه که در سند تحول بنیادین تحت عنوان «رتبه‌بندی معلمان» آمده است، تفاوت اساسی دارد. نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، در این باره معتقد است که طراحی و استقرار نظام سنجش صلاحیت معلمی، یکی از پیش‌نیازهای رتبه‌بندی معلمان است و لذا آموزش و پرورش برای اجرای کامل رتبه‌بندی معلمان، ابتدا باید این معیارهای معلمی را تدوین نماید.

سرِ نقشه راه اجرای سند بی‌کلاه ماند!

وعده‌های پی‌در پی وزیر آموزش و پرورش درباره تدوین و تصویب طبقه‌بندی (رتبه‌بندی) معلمان خوانندگان را به یاد نقشه راه سند تحول می‌اندازد. اردیبهشت ماه ۹۴، فانی در رسانه ملی قول تصویب نقشه راه اجرای سند در جلسه فوق‌العاده‌ی شورای عالی آموزش و پرورش را داد، اما با گذشت بیش از سه ماه از این وعده، هنوز خبری از تصویب نقشه راه و انتشار پیش‌نویس آن منعکس نشده است.

هر چند که بدنه فعلی وزارت آموزش و پرورش نشان داده که با شتاب‌زدگی در اجرای برنامه‌های کلان و تأثیرگذار میانه‌ای ندارد، اما از سویی دیگر این عدم شتاب‌زدگی در مواردی ایشان را به ورطه‌ی تعلل و کندی اجرا کشانده است. عدم تصویب نقشه راه سند تحول در حالی که بیش از ۴۴ ماه از تصویب سند می‌گذرد، یکی از همین موارد تعلل است.

سلام دانشگاه فرهنگیان به ورودی‌های جدید

دانشگاه فرهنگیان در آستانه پذیرش چهارمین گروه از دانشجویان جدیدالورود خود، در مقطع کارشناسی قرار دارد. طبق گفته قنبری، معاون امور دانشجویی دانشگاه، امسال از ۶ هزار و ۴۰۸ داوطلب ورود به دانشگاه فرهنگیان آزمون و مصاحبه به عمل‌آمده است که از این تعداد، ۴هزار و ۱۰۰ نفر پذیرفته خواهند شد.

مرور وضعیت پذیرشِ دانشگاه فرهنگیان در سال‌های ۹۱ و ۹۲ نشان می‌دهد که تعداد داوطلبان معرفی‌شده برای مصاحبه، حدود دو برابر تعداد پذیرش نهایی بوده‌اند. این در حالی است که امسال، تنها حدود ۲ هزار نفر بیشتر از ظرفیت برای مصاحبه معرفی‌شده‌اند. یعنی حدود ۵/۱ برابر پذیرفته‌شدگان، دعوت به مصاحبه شدند.

کاهش اختلاف تعداد معرفی‌شدگان به مصاحبه با تعداد پذیرفته شدگان نهایی، دست مسئولین دانشگاه فرهنگیان را برای گزینش شایسته‌ترین افراد می‌بندد و دامنه انتخاب ایشان را محدودتر خواهد کرد. در حالی که با افزایش تعداد دعوت‌شدگان به مصاحبه می‌توان امکان انتخاب گزینه‌های مناسب‌تر را افزایش داد.

در جدول زیر، آمار پذیرش نهایی و معرفی‌شدگان به مصاحبه آمده است[۱][۲]:


دانشگاه فرهنگیان

همچنین معاون امور دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به افزایش تمایل رتبه‌های دورقمی کنکور ۹۴ به تحصیل در این دانشگاه اشاره کرد؛ البته وی جزئیات بیشتری را اعلام نکرده است. ادعای استقبال رتبه‌های برتر از دانشگاه فرهنگیان، موضوع جدیدی نیست؛ باید توجه داشت که تا هنگامی که آمارهای دقیقی از این موضوع منتشر نشود، نمی‌توان درباره استقبال رتبه‌های برتر از دانشگاه فرهنگیان تحلیل جامعی ارائه داد. ضمن اینکه اعلام جزئیات استقبال رتبه‌های برتر از دانشگاه مذکور، موجب ترغیب سایر دانش‌آموزان مستعد برای تحصیل در مراکز تربیت معلم خواهد شد.

پذیرش دانشجو در ۶۴ پردیس دانشگاه موضوع مهم دیگری بود که در صحبت‌های قنبری انعکاس یافت. در این مورد می‌توان گفت که هم‌اکنون ۹۸ واحد پردیس دانشگاه فرهنگیان در کشور فعال است. لذا، ۳۴ پردیس، دانشجو معلم در مقطع کارشناسی نمی‌پذیرد و این بدین معناست که به احتمال فراوان در برخی از مناطق و بوم‌ها، جذب معلم صورت نخواهد گرفت.

طرح تعالی مدیریت مدارس

طرح تعالی مدیریت مدارس ذیل سیاست‌های پنج‌گانه وزیر آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته به‌صورت آزمایشی در سطح ۵ هزار و ۷۰۰ مدرسه به اجرا درآمد. این طرح رویکردهایی نظیر «مدرسه محوری»، «تمرکززدایی»، «ارتقای مدیریت آموزشگاهی» و «توانمندسازی مدیران مدارس» را دنبال می‌کند. طرح مذکور پس از اجرای آزمایشی، مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن مثبت ارزیابی شد. از همین رو مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش خردادماه ۹۴ اعلام نمود که طرح تعالی مدیریت مدارس در سال تحصیلی جدید در سطح ۱۱هزار مدرسه اجرا خواهد شد. البته معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش چندی قبل از پیگیری این طرح در همان ۵ هزار و ۷۰۰ مدرسه خبر داد.

مدیران مدارس بر اساس سند تحول بنیادین، مسئولیت مهمی در فرآیند تربیت و همچنین اداره امور مدرسه‌ها بر عهده دارند.[۳] همچنین با توجه به جمعیت اندک مدیران نسبت به معلمان، سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی برای افزایش عملکرد این قشر، می‌تواند به کیفیت‌ بیشتر تعلیم و تربیت در مدارس منجر شود. لذا طرح تعالی مدیریت ظرفیت خوبی برای تحقق این امر دارد. البته قضاوت درباره میزان موفقیت طرح مذکور، به بیان جزئیات و انتشار گزارش ارزیابی آن وابسته است. البته گویا مسئولین آموزش و پرورش نه در این طرح، که در طرح‌های آزمایشی مشابه نیز (شهاب، بازگشایی مدارس در پنجشنبه‌ها و بودجه‌ریزی عملیاتی) تمایلی برای اعلام دقیق نتایج ندارند و صرفاً به بیان نتایج کلی بسنده می‌نمایند.

سایر اخبار

اصلی ترین مأموریت آموزش وپرورش و مدیران، اجرای سند تحول بنیادین است

دبیر کل عالی آموزش و پرورش بیان کرد: مشارکت پذیری و مشارکت خواهی یک فعالیت نیست، بلکه یک رویکرد است که باید به گفتمان قالب آموزش و پرورش تبدیل شود.

منحصربه‌فرد بودن سند تحول در انرژی، هزینه و وقت صرف‌شده

دکتر جمیله علم ‏الهدی؛ رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت دبیرخانه شوری عالی انقلاب فرهنگی است. وی در گفتگو با «نامه شورا»، نشریه خبری- تحلیلی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، به تشریح تاکید تدوین‌کنندگان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر مبانی نظری و نتیجه ان در حوزه عمل می‌پردازد.

شماره جدید ماه‌نامه «رشد معلم» منتشر شد + دانلود

ماه‌نامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌ رسانی رشد معلم، مجله‌ای است که پژوهش‌ها، مطالعات و تجربه‌های زیسته صاحب‌نظران و معلمان درباره مسائل بنیادی، کاربردی و تحولات آموزش‌وپرورش را برای انجام بهتر فرایند یاددهی- یادگیری به معلمان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ارائه می‌دهد.

آیا دوره یک ساله برای آمادگی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی کافی است؟

رئیس مرکز برنامهریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش گفت: حرفه معلمی طی یکسال به پذیرفتهشدگان آموزش استخدامی آموزش و پرورش داده میشود و میزان دروس ارائه شده در این دوره تفاوتی با دوره چهارساله ندارد.

بررسی الگوهای پذیرش دانشجو معلم در جلسه هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان

ششمین جلسه هیأت امناء به ریاست علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پررورش و حضور حداد عادل، پارسانیا، رستمی، رضایی، حجت الاسلام مهاجری و سایر اعضاء برگزار شد.

اعلام جزئیات مردودی ۴۷ هزار دانش‌آموز در دوره ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش جزئیات مردودی ۴۷ هزار دانش آموز ابتدایی در سال گذشته را تشریح کرد.

واکنش آموزش و پرورش به مغفول ماندن زنگ انشا و کتابخوانی در مدارس

مدیر کل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش گفت: زنگ انشاء و کتابخوانی در مدارس اجرا می شود اما به طور رسمی تبدیل به یک زنگ نشده است؛ چرا که نیاز به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش دارد.

می‌پذیرم که برخی مدارس دولتی به اجبار از خانواده‌ها پول دریافت می‌کنند

مدیرکل پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش گفت:‌ کمک‌ مالی خانواده‌ها به مدرسه باید به حساب مدرسه واریز شود. این پول نباید ‌به‌صورت نقد و چک در وجه حامل باشد، همچنین دریافت کمک‌های مالی اجباری ممنوع است.

جزئیات دیدار فانی با وزرای سابق آموزش و پرورش+تصاویر

وزرای سابق آموزش و پرورش با علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش دیدار داشتند که در این جلسه مباحث و مشکلات آموزش و پرورش مطرح شد و هر یک از وزرا تجارب خود را اعلام کردند.

تا سال ۹۸ باید ۸۵ درصد پذیرش دانشگاه‌ها از طریق سوابق تحصیلی باشد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:‌طبق قانون تا سال ۹۸ باید ۸۵ درصد پذیرش دانشگاه‌ها از طریق سوابق تحصیلی باشد اما تاکنون سهم سوابق تحصیلی به میزان ۲۵ درصد اعمال می‌شود و شورای سنجش‌ و پذیرش دانشجو به صورت جدی به این موضوع ورود نکرده است.

اعتبارات هوشمندسازی مدارس ۳۳ میلیارد است/مقصود وزیر آموزش و پرورش از «گورستان کامپیوتر» در مدارس

رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه موضوع هوشمندسازی مدارس رها نشده است، گفت: اعتبارات هوشمندسازی مدارس در سال جاری ۳۳ میلیارد تومان است.

پی‌نوشت:

[۱] آماری از تعداد مصاحبه‌شوندگان سال ۹۳، پیدا نشد.

[۲] طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در سال ۹۲، نهایتاً حدود ۱۷ هزار نفر در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شدند.

[۳] راهکارهای ۳/۲، ۸/۶ و ۲۲/۲ از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی