پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: مرحله جدید دوره‌های آموزشی مؤسسۀ روزگار نو با محوریت «متن‌خوانی» از اسفند ۹۳ آغاز می‌شود. در این دوره‌ها دانشجویان با محوریت اساتید به بررسی تفصیلی کتاب‌های بزرگان تاریخ اندیشه‌ی جهان و بحث و گفت‌وگو پیرامون آن خواهند پرداخت.

رجوع به متون اصلی و «بازگشت به کتاب» شاید تنها راهی است که برای آموختن برای ما باقی مانده است. آن‌چه ما تاکنون برای آموختن آزموده‌ایم، شنیدن روایت پژوهش‌گران و اندیش‌مندان و متفکران از آن‌چه خوانده‌اند و دیده‌اند بوده است. صورت غالب آموزش، «ارائه‌ی گزارشی از پژوهش» است. البته این گزارش صورت‌های مختلفی دارد.

مؤسسه روزگار نو در پنج ترم برگزاری دوره‌های آموزشی تلاش کرد این گزارش، گزارشی فلسفی-تاریخی برای فهم وضعیت کنونی فکر در دوران معاصر باشد. می‌توان غالب درس‌گفتارهای ترم‌های پیشین را نوعی «روایت اندیشه‌ای از تاریخ اندیشه» در حوزه‌های فلسفه و هنر و علم قلمداد کرد. اگرچه مزیت این نحوه‌ی آموزش به نحوه‌ی تدریس رسمی دانشگاهی روشن است، اما هر دو روش چیزی را خواسته و ناخواسته پنهان می‌دارند و آن خود تاریخ اندیشه است!

در روش رسمی دانشگاهی، افکار و آرای تک‌تک «اندیشمندان مهم» در ساختاری بسته گنجانده و ارائه می‌شود. در روش دوم این اتفاق نه برای تک‌تک اندیشمندان، بلکه برای کل اندیشمندان مهم رخ می‌دهد و ما با چینش خاصی از افکار و آرا و آثار فیلسوفان و هنرمندان مواجهیم.

به‌ظاهر این اقتضای هر آموزش فلسفه‌ای است. هر که بخواهد فلسفه‌ای را در طرحی آموزشی بگنجاند چنین می‌شود. اما آیا اصلاً می‌توان اندیشه را آموخت؟ آیا اندیشه آموختنی است؟ آیا می‌توان به سیر اندیشه و فکر و وضع کنونی آن رسید؟ شاید تنها راهی که برای ما باقی مانده است آن است که به سخن خود اندیش‌مندان گوش دهیم و تلاش کنیم محرم آنان شویم. ما قصد داریم این‌بار با هم بخوانیم تا از اساتیدمان «خواندن» بیاموزیم؛ خواندن به‌مثابه حضور در تاریخ اندیشه و هم‌سخنی با اندیشمند.

عناوین متونی که در این دوره از درس‌گفتارهای مؤسسۀ روزگار نو بررسی می‌شود به شرح زیر است:

 

«شاه‌نامه» فردوسی با تدریس استاد یوسف‌علی میرشکاک

«سنجش خرد ناب» کانت با تدریس دکتر محمدعلی مرادی

«حقیقت و روش» گادامر با تدریس دکتر مهدی معین‌زاده

«اخلاق پروتستان و روح سرمایه‌داری» وبر با تدریس دکتر منوچهر آشتیانی

«ساختار انقلاب‌های علمی» کوهن با تدریس دکتر غلامحسین مقدم حیدری

«آثار رمانتیک‌های آلمانی» با تدریس دکتر میثم سفیدخوش

«جمهوری» افلاطون با تدریس دکتر یاشار جیرانی و دکتر شروین مقیمی

«اخلاق» اسپینوزا با تدریس علی خدادادی

«بحران در علم اروپایی» هوسرل با تدریس علی‌نجات غلامی


علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیش‌تر و ثبت‌نام می‌توانند به نشانی roozegareno.net مراجعه کنند یا با شماره ۸۸۸۰۷۱۸۸ تماس حاصل فرمایند. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی