پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: یوسف منصوری، دانشجوی رشتۀ تاریخ و فلسفه آموزش‌وپرورش دانشگاه تهران از پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد خود با عنوان «تحلیل محتوای پر مخاطب‌ترین فیلم‌های ژانر سینمای کودک از منظر رویکرد تربیت اخلاقی فضیلت‌گرا در بازۀ زمانی بعد از انقلاب اسلامی ایران» دفاع می‌کند. این پایان‌نامه که با راهنمایی دکتر شهین ایروانی و مشاورۀ دکتر نرگس سجادیه نوشته شده است، دوشنبه 30 شهریور 94، ساعت 14 تا 16 با داوری دکتر فاطمه زیباکلام به عنوان داور داخلی و دکتر علی‌رضا رحیمی به‌عنوان داور خارج از گروه ارزیابی می‌شود. گفتنی است این جلسۀ دفاع در اتاق 301 دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه تهران برپا خواهد شد.

منصوری در چکیده‌ای که برای این پایان‌نامه تدوین کرده است، اشاره می‌کند:

رسانه‌ها در هر جامعه‌ای که روی به سوی توسعه داشته باشند دارای نقشی ویژه‌ است. اما این نقش، کمتر از وجهی تربیتی نگریسته شده است. در جامعۀ ایران نیز به جرأت می‌توان گفت رسانه‌ها به ویژه در سالهای اخیر در قامت یک عنصر تربیتی به خوبی نقش ایفا کرده‌اند. در این میان سینما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. از سوی دیگر اینکه این کارکرد تربیتی تا چه حد با مبانی و اصول تربیتی منطبق است و می‌توان آنرا به لحاظ تربیتی موجه دانست محل سؤال است. اساساً بررسی این مسأله که فیلم‌های سینمایی به چه معنا و تا چه میزان دارای عملکرد تربیتی هستند مسأله‌ای است که کمتر مورد توجه پژوهشگران حوزۀ تربیت قرار گرفته ‌است. در این پژوهش گوشه‌ای از این مسأله را مورد تأمل و تحقیق قرار داده‌ایم. در این راستا، با بهره‌گیری از مبانی فلسفۀ اخلاق، به بررسی فیلم‌های سینمایی کودک پس از انقلاب اسلامی پرداخته‌ایم. همچنین با هدف تحدید پژوهش، با ابتناء بر رویکرد اخلاقی «فضیلت‌گرا»  به تحلیل محتوای پرفروش‌ترین فیلم‌های کودک در سه دهۀ بعد از انقلاب اسلامی ایران پرداخته‌ایم. در این بررسی، به طور کلی رأی به عدم انطباق ارزش‌های پرداخته شده در فیلم با اخلاق فضیلت‌گرا داده‌ایم. همچنین در بررسی انسجام محتوایی فیلم‌ها از منظر رویکردهای فلسفۀ اخلاق، به طور کلی، عدم انسجام محتوایی، حاصل بررسی بوده است. در این پژوهش با بهره‌گیری از روش تحلیل محتوای مضمونی – کمی و به طور موازی روش‌ گروه‌های کانونی و روش مشاهده، راه خود را در تحلیل و بررسی فیلم‌ها هموار ساخته‌ایم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی