پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: کتاب «تأملی بر اخلاق پژوهش در آموزش عالی» نوشتۀ حسن اسلامیان، لیلا فرقانی، فاطمه دانشمند و نازیلا ابراهیمی به کوشش نشر ارسطو و با هم‌کاری سامانۀ اطلاع‌­رسانی چاپ و نشر ایران در پیش‌خوان کتاب­‌فروشی­‌ها قرار گرفت. این کتاب در 182 صفحه می­‌کوشد تا نقشی در راستای گسترش و نهادینه‌کردن اخلاق پژوهش در جامعۀ علمی کشور ایفا نماید. این اثر با مروری بر اصول اخلاقی پژوهش، در صدد است تا یک چهارچوب مشخص و قابل درک را برای اخلاق پژوهش ویژۀ پژوهش­گران، اساتید و دانشجویان ترسیم کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در بین کارکردهای مختلف آموزش عالی، پژوهش از جایگاه ویژه و ارزشمندی برخوردار است؛ چرا که پژوهش‌­ها و یافته­‌های آن، اصلی­‌ترین وسیله برای پیشبرد و ارتقاء علوم مختلف می­‌باشد. در عصر حاضر، توجه به پژوهش در راستای اعتلای سطح علمی، در همه مراکز و مؤسسات آموزشی به طور گسترده و روزافزونی مورد توجه قرار گرفته است اما تحقیق و پژوهش همان طور که می‌تواند در مسیر رشد و اعتلای علمی قرار گیرد، اگر در مسیر نادرست قرار بگیرد، آسیب­‌های جبران­‌ناپذیری را بر جای می­‌گذارد.

اسلامیان در ضرورت توجه به رعایت اخلاق پژوهش بیان می­‌کند: این امر می­‌تواند منجر به پیش‌گیری از آسیب­‌ها و آفت­‌های فعالیت­‌های علمی و پژوهشی شده و بسترساز رشد علمی و اخلاقی در جوامع شود. این مدرّس دانشگاه با اشاره به این‌که امر پژوهش، تنها معطوف به نقش پژوهشگر نمی­‌باشد و با سایر عناصر پژوهش اعم از روش­‌ها، ابزار، شرکت­‌کنندگان و... مرتبط است. وی تأکید می­‌کند رعایت مسائل اخلاقی در ابعاد مختلف پژوهش، امری ارزشی و مهم است که عدم رعایت آن، تبعات و خسارات اخلاقی و فنی بسیاری را در پی دارد. نویسندگان کتاب معتقدند با شناسایی مؤلفه­‌ها و نشان‌گرهای اخلاقی در پژوهش می­‌توان چهارچوبی برای هدایت اخلاقی در پژوهش طراحی کرد.

 کتاب حاضر با نظر به اهمیت فردِ پژوهشگر به عنوان مهم­‌ترین عنصر در پژوهش، از سه زاویه به بررسی وظایف اخلاقی پژوهشگر پرداخته است: وظایف فردی، وظایف در قبال شرکت­‌کنندگان در پژوهش و وظایف مرتبط با انتشار نتایج . علاوه بر این­‌ها، مسئله اخلاق داوری هم موضوعی مناقشه­‌برانگیز و مهم است که زوایای پنهان و آشکار آن در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

 کتاب «تأملی بر اخلاق پژوهش در آموزش عالی» در هفت فصل به شرح زیر، اصول اخلاقی پژوهش را مورد بحث قرار می‌­دهد:

فصل نخست به بیان «کلیات اخلاق پژوهش» اختصاص داده­ شده است. نویسندگان کتاب، این فصل را با ذکر معنا و مفهوم اخلاق آغاز نموده و سپس این مفهوم را از نگاه دین اسلام به مخاطب عرضه کرده­‌اند. آنان در ادامه با اشاره به جایگاه و ابعاد اخلاق در آموزش عالی، به بررسی اخلاق پژوهش به عنوان یکی از ابعاد چهارگانه اخلاق درآموزش عالی می­‌پردازند. چهار بُعد اساسی برای اخلاق در آموزش عالی بیان شده است که عبارت­اند از: اخلاق در مدیریت دانشگاه، اخلاق پژوهش، اخلاق دانشجویی و اخلاق تدریس.

فصل دوم کتاب به «اصول اخلاقی فردی پژوهشگر» می­‌پردازد که از جمله این اصول می­‌توان به مواردی مانند مسئولیت حرفه­‌ای، امانت‌داری، حقیقت­‌جویی، نقدپذیری، تهذیب نفس، شک علمی، ژرف­‌نگری و دقت، آشنایی با روش متناسب با موضوع و ... اشاره کرد.

در فصل سوم، دربارۀ «اصول اخلاقی مرتبط با شرکت­‌کنندگان پژوهش» توضیح داده شده است. بسته به این‌که آزمودنی­‌های پژوهش انسان، حیوان یا گیاه باشد، باید اصول اخلاقی متناسب با آن به کار گرفته شود که این فصل از کتاب به شرح این اصول می­‌پردازد.

«اصول اخلاقی مرتبط با انتشار نتایج پژوهش» در فصل چهارم مورد بحث قرار گرفته است. برخی از اصول مطرح شده در کتاب عبارت­ند از: صداقت، بی­‌طرفی، پای­‌بندی به عنصر زمان، ارجاع و استناد به منابع مورد استفاده، استناد به منابع معتبر، ارسال موازی، ارسال مجدد و ... .

فصل پنجم با پرداختن به «اصول اخلاقی داوری مقالات»، وظایف اخلاقی داوران را یادآوری می‌کند. نویسندگان کتاب ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه داوری مقاله­‌های علمی، مسئولیت­‌های اخلاقی داوران را از دیدگاه پولاک (1995) و بنویس، کرک و هال (2003) بیان می‌کنند.

نویسندگان در فصل ششم، بحث «نوع­‌شناسی دیدگاه­‌های مرتبط با اخلاق پژوهش» را مطرح کرده­اند؛ این دیدگاه­‌ها عبارت­ند از:

الف) دیدگاه­‌هایی که بر اصول اخلاق فردی پژوهشگر تاکید داشته­‌اند.

ب) دیدگاه­‌هایی که بر اصول اخلاق پژوهشی رفتار با شرکت­‌کنندگان پژوهش تأکید داشته­‌اند.

ج) دیدگاه­‌هایی که بر اصول اخلاق پژوهشی مرتبط با ارائه و انتشار یافته­‌های تحقیقات تأکید داشته­‌اند.

در نهایت، کتاب با عنوان‌کردن موازین، مرام­‌نامه و آیین­‌نامۀ اخلاق پژوهش در نظام آموزش عالی کشور در فصل هفتم به پایان می­‌رسد.

علاقه­‌مندان می­‌توانند این کتاب را با بهاء 85000 ریال از طریق تماس با مرکز پخش به شماره‌های 35096146-35096145-051 تهیه نمایند.  

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی