پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

بیست‌وچهارمین خبرنامه پُرسا منتشر شد

سه شنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۲۸ ب.ظ

پایگاه خبری رب: اندیشکده تعلیم و تربیت دال در بیست‌وچهارمین شماره از خبرنامه «پُرسا» به امتناع سازمان مدیریت از برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش، کسری بودجه صد میلیاردی دانشگاه فرهنگیان، وضعیت مراکز فنی و حرفه‌ای و کاردانش و انتشار نتایج ارزیابی طرح بازگشایی مدارس در روزهای پنج‌شنبه پرداخته است.

سازمان مدیریت یا وزارت آموزش و پرورش؟

۸اردیبهشت ماه، علی‌اصغر فانی، خبر دریافت مجوز کتبی از سازمان مدیریت را برای استخدام ۵۰۰۰ نیروی جدید اعلام نمود. بر اساس این مجوز آموزش و پرورش مجاز به جذب ۵ هزار نیرو با اولویت‌دهی فرزندان فرهنگیان و مربیان پیش‌دبستانی خواهد بود. نیمه اردیبهشت ماه، خسرو نظری، رئیس وقت برنامه‌ریزی و منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش، از برگزاری حتمی این آزمون در تیرماه سال جاری خبر داد. بطحایی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش، نیز در ۲۷ اردیبهشت گفت که تا دو هفته آینده ضوابط و منابع آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش اعلام خواهدشد و در صورت تأیید و تصویب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد. فردای این صحبت، بطحایی از اختلاف‌نظر جدید میان آموزش و پرورش و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پرده برداشت. به گفته بطحایی سازمان مدیریت بر اساس آیین‌نامه‌ای، بر برگزاری آزمون در آبان ماه تأکید دارد؛ درحالی‌که آموزش و پرورش معتقد به برگزاری آزمون قبل از شهریورماه است. بطحایی در این خصوص تصریح کرد: اصرار داریم آزمون قبل از مهرماه برگزار شود تا دانشجویان بتوانند از مهرماه تحصیل خود را در دانشگاه آغاز کنند.

در روزهای اخیر برخی کش‌ و قوس‌های مطرح‌شده درباره آزمون استخدامی،لغو برگزاری این آزمون در سال گذشته را تداعی می‌کند. آزمونی که قرار بود ۱۷ مرداد سال ۹۳ برگزار شود؛ اما خودداری سازمان مدیریت از صدور مجوز ردیف استخدامی برای آموزش و پرورش -آن هم بر اساس استدلالی غلط- مانع از برگزاری آن شد و امسال نیز امتناع مجدد سازمان مدیریت به دلیلی دیگر، مانع از برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش شده است.

آموزش و پرورش همانند سال گذشته، برای برگزاری این آزمون با مانعی بنام سازمان مدیریت روبرو شده است. اتفاقات پیش‌آمده در روزهای اخیر این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند که آیا آموزش و پرورش استقلال لازم در پیگیری امور خود را دارد یا خیر.


کسری بودجه در کمین دانشگاه فرهنگیان

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در نخستین همایش ملی تربیت معلم با اشاره به رشد ۷۰ میلیارد تومانی بودجه این دانشگاه در سال جدید، گفت: رشد بودجه با انتظاراتی که جامعه از این دانشگاه دارد، سازگار نیست و دانشگاه برای برنامه‌های توسعه خود با یکصد میلیارد تومان کسری بودجه مواجه است. توجه به امور بودجه‌ای این دانشگاه، عنایت ویژه‌ی مسئولین را هم در تخصیص و هم در مدیریت اعتبارات می‌طلبد.

چندی قبل سحرخیز، مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، به انتقاد از این کسری بودجه پرداخت و گفت: هدف اصلی دانشگاه فرهنگیان تربیت معلمان آینده کشور است، بنابراین در محیط‌های شبانه روزی مشی معلمی را به آنها آموزش می‌دهد و انجام این مأموریت نیازمند تخصیص اعتبار است. دانشگاه فرهنگیان نوپاست و به‌جای اینکه دست آن را بگیریم آن را با کسری اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی مواجه ساخته‌ایم؟!

اما رئیس اسبق مرکز برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش از جنبه دیگری این موضوع را تحلیل نمود. وی ضمن انتقاد از کاهش ظرفیت دانشگاه به بهانه کمبود امکانات تصریح کرد: تأخیر و کوتاهی در مساعدت به دانشگاه فرهنگیان به همه‌ی نقشه راه‌های طراحی شده [برای] سند تحول لطمه وارد می‌کند و باید با اختصاص امکانات موردنیاز دانشگاه فرهنگیان بسترسازی لازم برای پذیرش سالانه ۲۵هزار دانشجو را فراهم کرد.

ازآنجاکه یکی از ارکان اصلی پیشبرد اهداف آموزش و پرورش، حضور معلمان کارآمد در کلاس‌های درس است، لذا باید به دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان متولی تربیت و تأمین معلم، در تخصیص منابع نگاه ویژه‌ای نمود و شایسته نیست که به بهانه کمبود اعتبارات، وظایف این دانشگاه را محدود یا تعطیل ساخت.


آموزش فنی و حرفه‌ای زیر ذره‌بین

بر اساس برنامه پنجم توسعه، تعداد دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و کاردانش باید به حدود ۴۸درصد از کلدانش‌آموزان پایه دوم و سوم از مقطع متوسطه دوم برسد. لذا تا پایان برنامه پنجم، باید مقدمات لازم برای هدایت حدود نیمی از دانش‌آموزان به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش فراهم شود. برنامه‌ریزی برای پیشبرد این سیاست نیاز به اطلاع از آمار کنونی حضور دانش‌آموزان در این رشته‌ها دارد. در حال حاضر از مجموع یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز پایه دوم و سوم مقطع متوسطه دوم کشور، ۲۴ درصد در شاخه کار و دانش و ۱۷ درصد نیز در شاخه فنی و حرفه ای مشغول تحصیل هستند (جمعاً حدود ۴۱ درصد). این هنرآموزان در ۷هزار و ۱۰۰ مرکز و در ۴۳ رشته فنی و حرفه‌ای و ۲۶۴ رشته کار و دانش مشغول به تحصیل و مهارت‌آموزی هستند. همچنین ۳۷ هزار نفر به‌عنوان هنرآموز، آموزش این افراد را در طول سال تحصیلی بر عهده دارند.

درحال حاضر درصد حضور فعلی دانش‌آموزان در رشته‌های مهارتی (۴۱درصد) با درصد مطلوب پیش‌بینی‌شده تا پایان برنامه پنجم توسعه (۴۸ درصد) فاصله نسبتاً اندکی دارد. از سویی دیگر بحث «تقویت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای» به‌عنوان یکی از احکام سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز مطرح‌شده است. ازاین‌رو امید است که با تعریف رشته‌های مهارتیِ متناسب با نیازهای روز جامعه، شرایط لازم برای هدایت دانش‌آموزان به این رشته و آموزش مناسب ایشان فراهم گردد.


در انتظار ارزیابی نتایج طرح یک روز بانشاط

طرح بازگشایی مدارس در روزهای پنجشنبه موسوم به «یک روز بانشاط»، به‌صورت آزمایشی از سال تحصیلی ۹۳- ۹۴ در حدود ۲۰هزار مدرسه ابتدایی اجرا شد. حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، اجرای گسترده این طرح را منوط به ارزیابی اجرای آزمایشی این طرح در سال جاری دانست. کفاش در بهمن ماه سال گذشته، از اعلام نتایج پایلوت طرح بازگشایی مدارس در پنج‌شنبه‌ها تا آخر اسفند ماه ۹۳ خبر داد. اما با اتمام سال ۹۳ خبری از انتشار نتایج این طرح نشد.

۲۳اردیبهشت ماه، علی اکبر زاده، مدیرکل اداره فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش از انتشار نتایج طرح کیفیت بخشی روز پنجشنبه (یک روز بانشاط) تا انتهای اردیبهشت خبر داد. سرانجام علی اکبر زاده، چهارم خرداد ماه خبر آماده شدن گزارش توصیفی و آماریِ کیفیت بخشی به روزهای پنجشنبه را اعلام نمود. براساس گفته وی این گزارش به همراه یک بسته پیشنهادی و اینکه این طرح در آینده به چه صورت انجام شود تقدیم شورای معاونین و وزیر آموزش و پرورش شده است.

اجرای محدود و آزمایشی طرح‌ها پیش از اجرای آن‌ها در سطح کلان، کار شایسته‌ای از طرف مسئولین است که به‌نوبه‌ی خود جای تقدیر و تشکر دارد؛ اما عمل به وعده‌ها در زمان معین، موضوع جداگانه‌ای است که تلاش و همت مضاعف متولیان امر را می‌طلبد. ازآنجاکه نتایج این طرح در برنامه‌ریزی برای سال آینده تحصیلی مورداستفاده قرار می‌گیرد، بنابراین لازم است تا در اعلام نتایج ارزیابی نهایی کارشناسی این طرح حداکثر تلاش مصروف گردد.


سایر اخبار

همچنین در روزهای اخیر موضوعاتی اعلام سامانه نظارت بر شهریه مدارس غیردولتی، تدوین دو سند جامعه تربیت و هدایت تحصیلی مطابق با سند تحول بنیادین، اخذ مجوز ۹ رشته جدید در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان، برگزاری آزمون جامع برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، بازنشستگی ۴۰هزار فرهنگی در سال جاری و… مطرح گردید.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی