پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

بیست و پنجمین خبرنامه پُرسا منتشر شد

پنجشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۴، ۰۴:۱۳ ب.ظ

پایگاه خبری رب: بیست و پنجمین شماره از خبرنامه «پُرسا» که به همت اندیشکده تعلیم و تربیت دال تهیه می شود، در تارنمای عیارآنلاین منتشر شد. این شماره به وصول سهم ۵درصدی آموزش و پرورش از عوارض ساخت و ساز، چالش‌های برگزاری آزمون استخدامی، ارائه و تحلیل آمارهای کنکور۹۴ و سرنوشت استیضاح وزیر آموزش و پرورش پرداخته است.

سهم ۵درصدی آموزش و پرورش از عوارض ساخت و ساز

سهم ۵درصدی وزارت آموزش و پرورش از عوارض ساخت و ساز، یکی از منابع مالی قابل توجه آموزش و پرورش کشور است که مطابق قانون، شهرداری‌ها موظف به پرداخت آن هستند. به عنوان نمونه در سال ۹۲، هزار و رشد بودجه۴۰۰ میلیارد تومان از محل عوارض شهرداری‌ها به آموزش و پرورش اختصاص یافت که این رقم، معادل ۸٫۸ درصد از کل بودجه مصوب وزارت آموزش و پرورش در همان سال است!

در هفتمین شماره از خبرنامه پرسا، به چالش‌هایی درمورد وصول این سهم ۵درصدی اشاره شد. در همین راستا عباسپور، مدیر امور شوراهای آموزش و پرورش، آبان ماه ۹۳ اعلام نمود که «شهرداری مخالفتی با پرداخت سهم آموزش و پرورش از محل عوارض‌ها ندارد و‌ هم‌اکنون سهم آموزش و پرورش نیز پرداخت می‌شود، اما مبلغ پرداخت شده با میزان واقعی فاصله دارد. بنابراین سازوکار این فرآیند باید با همکاری شهرداری طراحی شود».

عباسپور ماه قبل در مصاحبه‌ای به آسیب‌شناسیِ پرداخت عوارض شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: «متوجه شدیم که در وصول حقوق آموزش و پرورش از محل عوارض شهرداری‌ها به هم‌ریختگی وجود دارد و قرائت مشترکی بر روی مواد قانونی وجود ندارد. در حقیقت این مواد قانونی برای شهرداری‌های کشور شفاف نیستند و راه پرداخت نکردن عوارض باز گذاشته شده است». وی راه‌حل این معضل را تدوین آیین‌نامه برای ایجاد فهم مشترک میان شهرداری‌ها و آموزش و پرورش دانست و گفت: «تصمیم گرفتیم تا [برای ایجاد فهم مشترک] آئین نامه مربوطه را تدوین کنیم». وی البته زمان مشخصی را برای نهایی شدن تدوین این آیین نامه تعیین نکرد.

توسعه منابع مالی پایدار غیرنفتی آموزش و پرورش یکی از اهداف پسندیده مسئولین آموزش و پرورش است. با این مقدمه به نظر می‌رسد سهم ۵درصدی آموزش و پرورش از عوارض ساخت و ساز یکی از این منابع مذکور باشد. لذا مسئولین آموزش و پرورش برای تسهیل شرایط وصول این سهم ۵درصدی، حداکثر تلاش خود را به‌کار گیرند.


آزمون استخدامی آموزش و پرورش

بیست‌وهفتم اردیبهشت ماه بطحایی، معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش، اظهار کرد که «مشغول بررسی منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش هستیم و تلاش می‌کنیم اواخر هفته آینده جدول آموزش و پرورش سهمیه، رشته و منابع را آماده و به سازمان مدیریت ارسال کنیم». اما این وعده محقق نشد و بطحایی در یازدهم خرداد ماه نیز مجدداً گفت «در حال مذاکره و گفتگو با سازمان مدیریت هستیم و حداقل تا دو هفته آینده اطلاعیه آزمون استخدامی آموزش و پرورش انتشار می‌یابد».

نکته قابل تأمل اینکه در ۲۳ خرداد یعنی ۱۲ روز بعد از مصاحبه بطحایی، رئیس سازمان مدیریت از جزئیات آزمون استخدامی آموزش و پرورش اظهار بی‌اطلاعی کرد! و در پاسخ به این که قرار بوده آموزش و پرورش جدول سهمیه، رشته و منابع را به سازمان مدیریت ارائه دهد، تصریح کرد: «بنده به آنان خواهم گفت که زودتر این اقدام را انجام دهند!».

اما حداقل مهلتی که بطحایی در خصوص اعلام فراخوان آزمون استخدامی از آن یاد کرده بود، نیز به پایان رسید و خبری از اطلاعیه‌ای در این خصوص نشد.

گفتنی است که متقاضیان استخدام در آموزش و پرورش، پس از موفقیت در آزمون استخدامی باید در دوره آموزشی شرکت نمایند. معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان به عنوان متولی برگزاری این دوره، ۲۳ فروردین در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که این دوره لزوماً باید تا ۱۵ مرداد اجرایی شود و اگر با تأخیر همراه باشد دوره کارآموزی این افرد که باید یک‌ساله باشد ممکن است با مشکلاتی مواجه شود.

هم اکنون با توجه به ابهامات جاری درخصوص برگزاری آزمون استخدامی، این ابهام پیش می‌آید که آیا دوره‌های آموزشی برای پذیرفته شدگان آزمون مذکور در موعد مقرر، آغاز خواهد شد یا خیر؟


فانی باقی ماند…

سرانجام بعد از حدود یک سال پیگیری، طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش، نوزدهم خرداد ۹۴ از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول گردید. پس از این، فانی ۲۴ خرداد برای توضیح به کمیسیون آموزش و تحقیقات فانی مجلس رفت و مشکلات آموزش و پرورش را با اعضای کمیسیون مطرح نمود. ۲ روز بعد از این جلسه، وزیر آموزش و پرورش به همراه رئیس سازمان مدیریت، برای ارائه توضیح در جلسه غیرعلنی مجلس حاضر شد. در این جلسه مقرر شد تا کارگروهی جهت بررسی دغدغه فرهنگیان در سازمان مدیریت تشکیل شود. به‌رغم توضیحات فانی و نوبخت، اما تعداد امضاها به زیر ۱۰ نرسید و نهایتاً هیئت رئیسه استیضاح را اعلام وصول و فانی را جهت حضور در جلسه استیضاح به بهارستان دعوت نمود. در جلسه استیضاح پس از اینکه نظرات موافقین و مخالفین مطرح شد، استیضاح به رای گذاشته شد و سرانجام پس از رأی گیری، علی‌اصغر فانی با ۷۶ رأی موافق، ۱۶۷ رأی مخالف و  ۱۳ رأی ممتنع توانست اعتماد مجدد وکلای ملت را برای سکانداری وزارت آموزش و پرورش کسب نماید.

هرچند که علی اصغر فانی، بر مسند وزارت آموزش و پرورش ابقا شد اما مسائلی نظیر معیشت فرهنگیان، حل مشکلات اقتصادی، اجرای سند تحول و دقت در انتصابات که در سخنرانی‌های موافقان استیضاح گفته شد، نباید به فراموشی سپرده شوند. زیرا مسائل مذکور، معضلات فعلی آموزش و پرورش هستند که لازم است تا دولت و مجلس برای حل آنها کمال همکاری را داشته باشند.


کنکور سراسری تحت سیطره رشته تجربی

آزمون سراسری سال ۹۴، روزهای ۲۱ و ۲۲ خرداد ماه برگزار گردید. حدود ۸۰۰ هزار داوطلب در ۵ گروه آزمایشی به رقابت علمی با یکدیگر پرداختند. در دو نمودار و یک جدول زیر تعداد داوطلبان شرکت در کنکورهای سراسری دو سال گذشته به تفکیک رشته آمده است.


آمار کنکور

آمار کنکور

آمار کنکور


نکته قابل توجه در هر دو نمودار، حضور پرشمار داوطلبان در رشته علوم تجربی است. با توجه به آمار بالای حضور فعلی دانش‌آموزان رشته تجربی، به نظر می‌رسد که در سال‌های آتی نیز تعداد متقاضیان شرکت در کنکور این رشته، بیش از سایرین باشد. با این توضیحات این سؤال مطرح می‌شود که علت گرایش شدید دانش‌آموزان به رشته تجربی چیست؟ آیا مسئولین برای این موضوع تدبیری اندیشیده‌اند؟

زرافشان، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش، اردیبهشت ماه سال جاری ضمن اشاره به بالا بودن تبِ رشته تجربی در میان دانش‌آموزان، هشدار داد که در آینده با حجم زیاد فارغ‌التحصیلان رشته تجربی مواجه خواهیم شد. زرافشان آذرماه گذشته علت این سهم بالای را پالس کوتاه‌مدت و نابهنگام و ضروری بخش بهداشت است. زرافشان افزود که دائم اعلام می‌شود ۵۰۰ هزار فرصت شغلی [موجود] است و همه اولیاء فکر می‌کنند این فرصت شغلی تا ۱۰ سال دیگر پایدار است. عیسی مراد، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، نیز از کسانی بود که در برابر حضور پرشمار داوطلبان در رشته تجربی موضع گرفت و این سؤال را مطرح کرد که آیا واقعا جامعه ما به این همه فارغ التحصیل رشته تجربی در رشته های پزشکی و پیراپزشکی نیاز دارد یا خیر.

دررابطه با موضوع هدایت تحصیلی و انتخاب رشته، راهکار ۳-۲۱ از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر هدایت دانش‌آموزان به سوی رشته‌ها، حِرَف و مهارت‌های مورد نیاز کشور متناسب با استعدادها، علاقمندی‌ و توانایی‌های آنان تأکید دارد. با این حال، برخی از کارشناسان بر این عقیده‌اند که نظام هدایت تحصیلی و انتخاب رشته کنونی با اشکالاتی از قبیل زود هنگام و ناگهانی بودن و عدم آگاهی بخشی به دانش‌آموزان درباره رشته‌ها و مشاغل، روبرو است. طبق نظر کارشناسان، این اشکالات موجب می‌شوند تا دانش‌آموزان براساس معیارهایی نادرست (نظیر اجبار خانواده، آینده‌ی پُردرآمد شغلی) به تعیین -و نه انتخاب- رشته اقدام نمایند.


سایر اخبار

–تغییر ساختار در آموزش و پرورش نیازمند حداقل ۳ سال فعالیت است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هر نوع تصمیمی در آموزش و پرورش باید منطبق بر نظر کارشناسی و یا اقدام پژوهشی باشد، گفت: تغییر ساختار در آموزش و پرورش نیازمند حداقل ۳ سال فعالیت است.

–چه کسانی در جلسه مجلس به عنوان موافق استیضاح صحبت کردند؟


جبار کوچکی‌نژاد، نادر قاضی‌پور، عبدالوحید فیاضی، حامد قادرمرزی، عبدالحسین شیری، سیدمهدی موسوی‌نژاد، محسن علیمردانی و محمود شکری، نمایندگانی بودند که مجموعاً به مدت ۲ ساعت در موافقت با طرح استیضاح فانی در صحن علنی پارلمان سخنرانی نمودند. همچنین سید حسین نقوی حسینی و محمد قسیم عثمانی نیز بعد از صحبت‌های فانی به عنوان موافقان استیضاح سخنرانی نمودند.

–منشور سیاست‌های حاکم بر دانشگاه فرهنگیان در حوزه فعالیت‌‌های فرهنگی و اجتماعی تدوین شد.


-دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اعلام کرد:

کمبود منابع مالی، مهمترین مانع تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

-عضو کمیسیون آموزش مجلس:

استیضاح وزیر تلنگر جدی‌ به دولت برای رسیدگی به وضع آموزش و پرورش است.

– شهریه مدارس غیردولتی تهران چقدر است؟

نرخ شهریه مدارس غیر دولتی در هر دوره تحصیلی در مدارس مناطق مختلف شهر تهران اعلام شد که مقدار آن از یک میلیون ۲۷۹ هزار تومان تا ۹ میلیون ۱۸۳ هزار تومان متغیر است.

-دبیر کل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان:

۷۰۰ هزار نفر عضو اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان هستند.

– معاون آموزش ابتدایی مطرح کرد:

جایگیری پیش دبستانی در آموزش‌های رسمی آموزش و پرورش

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به اهمیت دوره پیش دبستانی در فرآیند علمی آموزی دانش آموزان باید تلاش شود این دوره با کیفیت هرچه بیشتر برگزار شود.

– فانی: مسئله حقوق فرهنگیان به قبل از انقلاب بازمی گردد


وزیر آموزش و پرورش گفت: معترفیم که نسبت به مطالبات و حقوق فرهنگیان باید تلاش شود اما فاصله بین حقوق فرهنگیان و سایر کارکنان برخی دستگاه ها مسئله ای نیست که در ۲ سال اخیر به وجود آمده باشد؛ بلکه خیلی قدیمی است و موضوع حتی به قبل از انقلاب باز می گردد.

– آمار و ارقام شرکت کنندگان در پرسش مهر ریاست جمهوری

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش آمار کامل شرکت کنندگان در پرسش مهر ۱۵ ریاست جمهوری را ارائه کرد که بیش از ۳ میلیون دانش آموز در این برنامه حضور داشتند.

– قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی دائمی شد

-مدیرکل دفتر حقوقی املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش و پرورش:

بیش از ۵۰ درصد اراضی و املاک آموزش و پرورش سند ندارد

-معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت:

منابع کافی برای طرح تحول آموزش و پرورش را در اختیار نداریم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی