پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

بیست‌وهفتمین خبرنامه پُرسا منتشر شد

جمعه, ۲۶ تیر ۱۳۹۴، ۰۸:۳۷ ب.ظ
پایگاه خبری رب: اندیشکده تعلیم و تربیت دال در این شماره از خبرنامه پُرسا به اجرای سیاست چند معلمی در مقطع ابتدایی، سازوکار نظارت بر مدارس غیردولتی، عناوین کارگروه‌های اجلاس رؤسای آموزش و پرورش و اقدام به‌جای روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پرداخته است.
سیاست های چند معلمی در نوبت پنج و ششم

طبق اعلام دیمه‌ور، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش، در سال تحصیلی ۹۳-۹۴، حدود ۶۰ درصد از دانش‌آموزان کل کشور در این مقطع مشغول به تحصیل بودند که در سال تحصیلی جدید، ۲۱۰ هزار نفر به تعداد دانش‌آموزان مقطع مذکور اضافه خواهد شد. با این افزایش تعداد دانش‌آموز، طبق اعلام مدیرکل دفتر آموزش دبستانی این مقطع با کمبود ۲۰ هزار معلم روبرو است.

یکی از تدابیر وزارتخانه برای حل این معضل، اتخاذ «سیاست چندمعلمی» در پایه‌های پنجم و ششم است. بر اساس این ایده، یک معلم دروس علوم پایه (مثل ریاضی، علوم، تفکر و پژوهش)، یک معلم دروس علوم انسانی (مثل معارف و قرآن، ادبیات فارسی و علوم اجتماعی) و یک معلم هم تربیت بدنی را تدریس خواهد نمود. اداره این کلاس‌ها بر عهده معلمانی خواهد بود که در سال‌های گذشته از مقطع متوسطه به مقطع ابتدایی آمده‌اند.

لازم به ذکر است که وزیر آموزش و پرورش، ۱۷ تیرماه سال جاری، دلیل استفاده از سیاست چند معلمی را افزایش تعداد کتاب‌های درسی در پایه‌های پنجم و ششم ذکر کرده بود.

تربیت و آموزش دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی ظرافت‌های خاص خود را می‌طلبد. از این رو سند تحول بنیادین بر فراهم آوردن تسهیلات و امتیازات متناسب برای جذب و نگهداشت نیروهای کارآمد در دوره ابتدایی و تقویت نگاه تخصصی زیربنایی به این دوره تحصیلی[۱] تأکید کرده است. لذا این سؤال مطرح خواهد بود که آیا معلمینی که سابقاً در مقطع متوسطه تدریس داشته‌اند، برای تدریس در مقطع ابتدایی –هرچند از روی اضطرار- مناسب خواهند بود؟

سقف سوراخ شهریه مدارس غیردولتی!

چندی قبل اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران لیست کلیه مدارس غیردولتی به همراه نرخ شهریه آنها را منتشر نمود. سقف ارقام درنظر گرفته شده برای مدارس غیردولتی شهر تهران به شرح زیر است:

شهریه مدارس غیردولتی 

اما واقعیت این است که همه مدارس غیردولتی خود را ملزم به رعایت سقف اعلام شده نمی‌دانند و رئیس سازمان مدارس غیردولتی نیز در صحبت‌های خود بدان اشاره نموده است. در همین راستا، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران از عزل ۱۲ مدیر متخلف، الزام ۲۲ مدیر مدرسه غیردولتی به بازگرداندن شهریه اضافی به خانواده‌ها و تذکر کتبی به ۶۳ مدیر مدرسه غیردولتی در روزهای اخیر خبر داد. در راستای همین موضوع، مرضیه گرد در مورد اثبات تخلف شهریه ۲۰ میلیونی مدارس غیردولتی گفت: تا وقتی خانواده‌ها شکایتی در خصوص شهریه نکنند، نمی‌توانیم پیگیری کنیم.

به نظر می‌رسد آموزش و پرورش باید از شیوه‌های صحیح و اصولی برای اعمال وظیفه نظارتی خود استفاده نماید. لازم به ذکر است که برخورد با تخلفات مدارس غیردولتی، وابسته به گزارش مردم نیست. لذا آموزش و پرورش موظف است تا با برقراری سازوکار مناسب، نظام دریافت شهریه توسط مدارس را براساس قوانین تنظیم نماید.

اجلاس سی و دوم در راه است

سی و دومین اجلاس سالیانه رؤسای آموزش و پرورش کل کشور، از یازدهم تا سیزدهم مرداد ۹۴ در در سالن اجتماعات برج میلاد برگزار خواهد شد. طبق اعلام تارنمای دبیرخانه دائمی اجلاس، امسال مدیران و رؤسای آموزش و پرورش، در ۱۲ کارگروه به بحث می‌پردازند که «سند تحول بنیادین و برنامه ششم، بازنگری در اقتصاد و معیشت فرهنگیان، توسعه فضای مجازی و سواد رسانه‌ای، برنامه درسی ملی» برخی از عناوین مهم کارگروه‌های دوازده‌گانه هستند.

اما جای چه محورهایی در این کارگروه‌ها خالی است؟ یک معیار مناسب جهت قضاوت پیرامون این موضوع، تطبیق محورها با بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اردیبهشت ماه با معلمان سراسر کشور است. از مقایسه محورهای بیانات ایشان با عناوین کارگروه‌ها، جای محورهایی همچون «تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان»، «آموزش و پرورش و رسانه ملّی» و «نقشه راه اجرای سند تحول» خالی به نظر می‌رسد.

قابل ذکر اینکه تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان در اجلاس ۹۳ به عنوان یکی از کارگروه‌های ۲۲ گانه لحاظ شده بود و مساله رسانه ملی و نقش آن در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش نیز در اجلاس سال قبل در عناوین قرار نگرفته بود.

تقدیر از روابط عمومی آموزش و پرورش

مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش، ضمن رصد اخبار سایت‌ها و روزنامه‌ها در حوزه آموزش و پرورش، آن‌ها را به طور روزانه و در قالب یک فایل منتشر می‌نماید. همچنین این مرکز، گزارش عملکرد خود در سال ۹۳ را به صورت یک جزوه در پایگاه جامع اطلاع‌رسانی این وزارتخانه قرار داد. صرف‌نظر از قضاوت پیرامون محتوای گزارش عملکرد مذکور، اقدامات اخیر روابط عمومی آموزش و پرورش، قابل تقدیر و تشکر است؛ زیرا کارشناسان و پژوهشگران را جهت نقد و ارزیابی آموزش و پرورش یاری خواهد نمود. لذا این قبیل اقدامات می‌تواند الگویی برای سایر معاونت‌های آموزش و پرورش در ارائه گزارش عملکرد سالانه باشد.

۷۴روز گذشت...

طبق اعلام وزیر آموزش و پرورش، پیش نویس نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین در سال ۹۳ به اتمام رسید.

وزیر آموزش و پرورش، دوازدهم اردیبهشت در برنامه نگاه یک قول داده بود که در جلسه فوق‌العاده‌ای که به زودی شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می‌کند، نقشه راه اجرای سند تحول راهبردی این وزارتخانه تصویب شود. اما به رغم گذشت ۷۴ روز از این وعده وزیر، همچنان از قرارگیری این نقشه در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش خبری نشده است.

سایر اخبار

۱)رئیس سازمان نهضت سواد آموزی اعلام کرد:

وجود یک میلیون و ۵۰۰ هزار بیسواد ۱۰ تا ۴۹ ساله در کشور.

۲)مدیر کل دفتر وزارتی آموزش‌ و پرورش:

آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش تابستان برگزار می‌شود.

۳) با رای معاونت حقوقی ریاست جمهوری؛

تکلیف «نظارت و صدور مجوز مراکز پیش‌دبستانی» مشخص شد.

براساس اعلام معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، صدور مجوز، نظارت، تولید و تایید محتوای برنامه درسی مراکز پیش دبستانی به آموزش و پرورش محول شد.

۴)معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش

حدود یک هزار «کلاس کانکسی» در کشور داریم/ قیمت کلاس‌های پیش‌ساخته ۲۰ میلیون تومان است.

۵)وزیر آموزش و پرورش:

سالانه ۱۳۰ میلیون جلد کتاب درسی در کشور چاپ می شود.

پی نوشت:

[۱] راهکار ۱۲-۲ از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

 


 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی