اولین کنفرانس «بازیهای رایانهای: فرصتها و چالشها» در دانشگاه اصفهان برگزار میشود
پایگاه خبری رب: دانشگاه اصفهان با مشارکت بنیاد ملّی بازیهای رایانهای، اولین کنفرانس ملّی «بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها» را در بهمن 1394 برگزار خواهد نمود. این همایش علمی به همراه رویدادهای جانبی آن فرصتی را برای هماندیشی و ارتقاء همکاری میان متخصصان فنی و علوم انسانی کشور و همچنین، نمایش ظرفیتهای صنعت ملّی بازیهای رایانهای به مدیران و سیاستگذاران فرهنگی و اجتماعی فراهم خواهد آورد.
بازیهای رایانهای بهعنوان یکی از قویترین و مؤثرترین رسانههای مجازی، با اقبال بسیار فزایندهای در سالهای اخیر روبهرو بوده است. گسترش ابزارهای هوشمند قابل حمل و نیز کاهش سن استفادهکنندگان از آنها سبب شده است که بازیهای رایانهای بهعنوان دریچهای برای سازماندهی نگرش به دنیای پیرامون، جایگاه ویژهای پیدا کنند. امروزه در صنعت رسانه، استفاده از بازیها نه تنها برای اهداف سرگرمکننده که برای کارکردهای جدیتر مانند تبلیغات، آموزش و درمان نیز مورد توجه قرار گرفته است.
در عین حال، استفاده از بازیهای رایانهای میتواند آسیبهای جدی برای جامعه کاربران به دنبال داشته باشد. آسیبشناسی بازیهای رایانهای امری ضروری است که علاوه بر خانوادهها توجه مسئولین امر را نیز میطلبد. به همین دلیل، اتخاذ رویکردی علمی در بررسی بازیهای رایانهای از دیدگاههای فنی، هنری، اقتصادی، فرهنگی، دینی، اخلاقی، آموزشی، روانشناسی، جامعهشناسی و سلامت، میتواند دستاوردهای مهمی را در پی داشته باشد.
این کنفرانس در بردارندۀ اهداف زیر است:
- بررسی جایگاه ایران در صنعت بازیهای رایانهای
- آسیبشناسی صنعت بازیهای رایانهای ملّی
- بررسی جایگاه علوم انسانی و هنر در توسعهی بازیهای رایانهای
موارد زیر بهعنوان محورهای کنفرانس اعلام شده است:
· فناوریهای مطرح در تولید و توسعهی بازیهای رایانهای
· رویکردهای هوش مصنوعی در توسعهی بازیهای رایانهای
· تحلیل روانشناختی بازیهای رایانهای
· تحلیل جامعهشناختی بازیهای رایانهای
· مدلسازی احساس و هیجان در بازیهای رایانهای
· بازیهای رایانهای و قدرت نرم
· بازیهای رایانهای و پدافند غیرعامل
· شیوههای جذب مخاطب و بازاریابی در حوزهی بازیهای رایانهای
· نقش صنعت بازیهای رایانهای در حوزهی تجارت، اقتصاد و کارآفرینی
· مدلسازی فرایند توسعهی بازیهای رایانهای
· مدل کسب و کار در توسعهی بازیهای رایانهای
· تحلیل زیباییشناختی و تکنیکی بازیهای رایانهای
· اصول هنری طراحی بازیهای رایانهای
· بازیهای رایانهای و ملاحظات حقوقی
· بازیهای جدّی ((Serious Games
· بازینمایی (Gamification)
· بررسی نقش بازیهای رایانهای و ارائهی ایدههای جدید در حوزههای:
· خانواده
· سلامت جسمی و روحی
· فرهنگ، تاریخ و ادبیات
· آموزش
· تبلیغات
· هویتیابی و فرهنگسازی
· توسعهی صنعت گردشگری
· درمان اختلالات جسمی
· توانبخشی شناختی
· ترویج ارزشهای دفاع مقدس
· ترویج آموزههای مذهبی و قرآنی
· کلیهی محورهای مرتبط با ابعاد فنّی و اجتماعی بازیهای رایانهای
برنامههای جنبی اولین کنفرانس بازیهای رایانهای: فرصتها و چالشها از این قرار خواهد بود:
- نمایشگاه دستاوردهای صنعت بازیهای رایانهای ملّی
- رویداد بازیسازی
- کارگاههای آموزشی (در مورد ابعاد مختلف فنی و هنری و اجتماعی توسعهی بازیهای رایانهای)
- مسابقهی لیگ بازیهای رایانهای
تاریخ برگزاری کنفرانس ۳۰-۲۸ بهمن ۱۳۹۴ است و شرکت کنندگان تا 15 آذر 1394 فرصت دارند مقالات خود را در محورهای ذکر شده ارسال نمایند. آخرین مهلت ثبت نام در کنفرانس 10 بهمن ماه 1394 خواهد بود.
علاقهمندان می توانند جهت ارتباط با برگزارکنندگان این کنفرانس به نشانی اصفهان- خیابان هزار جریب- دانشگاه اصفهان- پردیس فنی و مهندسی (ساختمان انصاری) - طبقه اول - اتاق ۱۶۱ مراجعه نموده و یا از طریق تلفکس: ۳۷۹۳۵۶۳۵-۰۳۱ و ۴۰۷ ۷۵۰۰ ۰۹۱۳ تماس حاصل نمایند. همچنین نامه نگاری با نشانی info@cgco2016.ir از دیگر راههای ارتباطی با کنفرانس است. گفتنی است زمان پاسخگویی از ساعت ۹ تا ۱۴ شنبه تا چهارشنبه اعلام شده است.