پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: به گزارش سرویس آموزش‌وپرورش عیارآنلاین، در پُرسای چهل‌وسوم به روند اجرای سازمان طرح شهاب، اظهار نظر یکی از اعضای سازمان مدیریت دربارۀ آموزش‌وپرورش و روند استخدام دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان پرداخته شده است.

سازمان مدیریت چه نگاهی به آموزش‌وپرورش دارد؟

هفته گذشته ترکمن، رییس امور آموزش‌وپرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان مدیریت، به استان هرمزگان رفت و از مدارس شهرستان رودان بازدید نمود. در حاشیه این بازدید، ترکمن حداقل تعداد دانش‌آموز برای برپایی هر کلاس درس را ۱۰ نفر اعلام کرد که به گفته وی، این امر در بعضی استان‌ها رعایت نشده است. این عضو سازمان مدیریت معتقد است که در صورت به حدنصاب نرسیدن تعداد دانش‌آموزان برای برپایی کلاس، می‌توان از راه‌های جایگزین مانند «کلاس‌های چندپایه، خرید خدمت از بخش خصوصی و مدارس روستا مرکزی» بهره برد.

لازم به ذکر است چندی قبل وزیر آموزش‌وپرورش نیز در رویکردی مشابه بالا، ضمن طرح «شاخص نسبت میان تعداد دانش‌آموز و معلم»، اعلام کرد که این نسبت در دنیا پانزده دانش‌آموز به ازای یک معلم و در ایران حدود یازده به یک است. به عقیده فانی، برای رسیدن ایران به این حدنصاب، باید در پذیرش نیروی جدید سخت‌گیری نموده تا میانگین تعداد دانش‌آموزان به ازای هر معلم افزایش یابد.

به دلیل پراکندگی بسیار زیاد مناطق جمعیتی و به‌ویژه روستاها در ایران، هرچند کلاس‌ها در برخی مناطق به شاخص‌های ذکر شده در بالا نمی‌رسند، در حال حاضر در مناطق شهری و به‌ویژه کلان‌شهرها،

علاوه بر مباحث بالا، باید پذیرفت که «محدودیت‌های اقتصادی» یکی از عوامل مؤثر بر برنامه‌های آموزش‌وپرورش است؛ لذا در شرایطی که تأمین هزینه‌هایِ برپایی یک کلاس یا ارائه یک خدمت خاص آموزشی مقدور نباشد، می‌توان از راه‌کارهای جایگزین بهره برد؛ اما باید توجه داشت که استفاده از این راه‌کارهای جایگزین، منوط به رعایت اصل کیفیت آموزشی و حفظ عمق حکمرانی نظام سیاسی[۱] است.

طرح «شهاب» یا طرح «شاب»؟!

طرح «شناسایی و هدایت استعدادهای برتر (شهاب)» پس از تأکید مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان، این روزها به یکی از اخبار مهم رسانه‌ها تبدیل شده است. با بررسی اخبار منتشر شده درباره روند اجرای طرح شهاب به نظر می‌رسد که یکی از موانع مهم در افزایش توسعه این طرح، ناکافی بودن منابع مالی آن است. هفته گذشته، معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان وزارت آموزش‌وپرورش با اعلام اینکه ۹۰ درصد اعتبارات این طرح از سوی بنیاد ملی نخبگان تأمین می‌شود، ابراز امیدواری نمود که در سال‌های آتی برای اجرای طرح شهاب ردیف اعتباری مستقلی در نظر گرفته شود.

همچنین به گفته رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای برتر «فعلا در طول سه سال آینده، استعدادهای برتر فقط «شناسایی» می‌شوند؛ لذا هدایت به دوره متوسطه موکول می‌شود که بسته‌های آموزشی خاص خود را دارد». بدین ترتیب گویا به دلیل مسائل مالی، این طرح به‌صورت ناقص و البته محدود اجرا خواهد شد.

گفتنی است که بنا به اصول و سیاست‌های اجرای طرح شهاب، شناسایی و هدایت توأمان و به هم پیوسته در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه جای این پرسش باقی است که تا زمانی که شناسایی یک استعداد برتر با هدایت وی همراه نشود، چه سودی در پی خواهد داشت؟

پایه‌های استخدام دائم در آموزش‌وپرورش سُست می‌شود؟

«دانشجومعلمان باید پس از اتمام تحصیل، ابتدا در آزمون جامع سنجش صلاحیت حرفه‌ای شرکت کرده و به شرط کسب نمره مطلوب، به‌طور دائم وارد عرصه معلمی شوند»؛ این سازوکار، یکی از ایده‌های سرپرست کنونی دانشگاه فرهنگیان است.

بنا بر روش مذکور، نفراتی که موفق به کسب نمره قبولی در آزمون نشوند، موظف به گذراندن دوره‌های تکمیلی قبل از آغاز معلمی خواهند بود. بدین ترتیب درگاهی برای بررسی و تأیید صلاحیت‌های علمی و حرفه‌ای افراد قبل از ورود به معلمی ایجاد می‌شود.

هرچند چنین آزمونی، کیفیت تحصیل دانشجومعلمان را افزایش می‌دهد، اما باید توجه داشت که طبق تصریح دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش «امکان دارد که فردی در هنگام ورود به عرصه معلمی و تدریس، صلاحیت معلمی را داشته باشد، اما در طول زمان، مثلاً پس از ۲۰ سال، صلاحیت تخصصی یا عمومی خود را از دست بدهد». بدین ترتیب صرفِ داشتن تأییدیه آزمون جامع در پایان دوره تربیت معلمی کفایت نخواهد کرد. لذا علاوه بر آزمون جامع در بدو ورود به معلمی، می‌توان نظام‌های سنجش صلاحیت‌ موقتی را نیز تعریف کرد که بر اساس آن شایستگی‌های معلمان به‌طور مستمر سنجش و ارتقا یابد. البته باید توجه داشت که در کنار ارتقای مهارت‌های معلمان باید به تأمین مالی متناسب با مهارت‌های ایشان نیز اندیشید.

سایر اخبار

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش‌وپرورش: ۹۹ درصد اعتبارات آموزش‌وپرورش، مربوط به نیروی انسانی است

سی و هشتمین کنفرانس عمومی دوسالانه یونسکو برگزار شد: سند آموزشی بین المللی تا سال ۲۰۳۰ تصویب شد

وزیر آموزش‌وپرورش: سند تحول بنیادین اشتراک بسیاری با چارچوب آموزش جهانی ۲۰۳۰ دارد

معاون دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش: کنکور، سمی برای تحول بنیادین آموزش‌وپرورش

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی: ۷۵ درصد سوادآموزی به روش آموزش فرد به فرد انجام می‌شود

رئیس مرکز استعدادهای درخشان: تعدیل ظرفیت پذیرش مدارس تیزهوشان/ جذب ۲۳ از ۱۰۰۰ نفر در مدارس استعدادهای درخشان

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای: هنرستان های تخصصی آموزش وپرورش در کشور افزایش می یابد

مسئول دبیرخانه راهبری دینی و قرآن: میانگین نمره درس دین و زندگی چند است؟

معاون آموزش ابتدایی: دسته‌بندی و شناسنامه‌دار شدن مدارس

مدیرکل دفتر امور مناطق کمتر توسعه‌یافته و عشایر وزارت آموزش‌وپرورش: وجود ۸۰۰ مدرسه چادری در کشور/تحصیل عشایر در ۴۲ مدرسه کپری

سرپرست دانشگاه فرهنگیان: انتظار ما از آموزش‌وپرورش مساعدت جدی تری نسبت به دانشگاه فرهنگیان است

مدیرکل حقوقی و املاک وزارت آموزش‌وپرورش: امسال ۵ هزار سند برای آموزش‌وپرورش اخذ خواهد شد



پی‌نوشت:

[۱] بند دوم از سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش‌وپرورش کشور ابلاغی مقام معظم رهبری.

[۲] برای کسب آگاهی بیشتر رجوع کنید به: Levin, B. et Segedin, L. (2011). International Approaches to Secondary Education.Toronto: Higher Education Quality Council of Ontario. شاه‌محمدی، نیره. (۱۳۹۴). شایستگی‌های معلمان ژاپنی. رشد معلم، دوره ۳۳، شماره ۷، ص ۴۰-

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی