پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: به گزارش سرویس آموزش و پرورش عیارآنلاین، در این شماره از خبرنامه پُرسا، به جزئیات طرح رتبه‌بندی معلمان، نقشه راه اجرای سند تحول و تدوین اهداف دوره‌های تحصیلی پرداخته‌ شده است.

اهداف دوره‌های تحصیلی

یکی از اجزای مهم سند برنامه درسی ملی[۱]، «اهداف پایه‌های تحصیلی» است که بر اساس آن می‌توان سرفصل‌ها و میزان لازم برای پرداختن به هر یک از ساحت‌های تربیتی در هر مقطع و پایه را مشخص نمود. اما برنامه درسی ملی مصوب سال ۱۳۹۱ تدوین این اهداف را به بعد موکول کرد و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مکلف شد تا حداکثر ظرف مدت شش ماه از تصویب سند مذکور (یعنی تا پایان شهریور ۹۲)، اهداف دوره‌های تحصیلی را برای بررسی و تصویب به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کند[۲]. با گذشته بیش از ۲ سال از پایان مهلت مذکور اقدامی صورت نگرفت تا اینکه معاون متوسطه دفتر تألیف کتاب‌های درسی، ۲۱ شهریور ۹۴ اعلام نمود که اهداف دوره های تحصیلی تا آخر شهریور ماه ۹۴ رونمایی خواهد شد؛ البته با اتمام شهریور و آغاز سال تحصیلی، باز هم از رونمایی اهداف پایه‌ها خبری نشد.

نکته بسیار مهم این است که بدون تعیین اهداف تحصیلی جدید مقاطع متناسب با رویکرد تحولی، تألیف کتاب‌های درسی نخواهد بود. این در حالی است که بعد از تصویب برنامه درسی ملی، هر ساله کتاب‌های درسی دو پایه از مقاطع تحصیلی توسط آموزش و پرورش تغییر داده می‌شوند و رئیس دفتر تالیف کتب درسی آموزش و پرورشاز هم راستا بودن تغییر کتب درسی با برنامه درسی ملی سخن گفته است. لذا این ابهام جدی باقی است که کتاب‌های درسی در غیاب اهاف جدید تحصیلی بر کدام اساس تألیف و بازنگری می‌شوند؟

طرح طبقه‌بندی معلمان؛‌ افزایش ۱۵ الی ۵۰ درصد امتیاز حق شغل

بالاخره جزئیات و معیارهای طبقه‌بندی معلمان اعلام شد. طبق ضوابط مربوطه، معلمان در چهار طبقه تقسیم و از افزایش حقوق متناسب با آن طبقه بهره‌مند خواهند شد:

جدول ۱- میزان افزایش امتیاز حق شغل متناسب با طبقه مربوطه

رتبه بندی

افزایش حقوق ناشی از اجرای این طرح، بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری (مصوب سال ۱۳۸۶) است که مدت‌ها پیش باید توسط آموزش و پرورش اجرایی می‌شد و به دلایل نامعلوم به تأخیر افتاد. اکنون نیز این طرح با نظام رتبه‌بندی معلمان که مورد تأکید سند تحول است، به خطا معادل گرفته شده است. به عنوان نمونه نظام رتبه‌بندی معلمان منبعث از سند تحول بنیادین و نیازمند تدوین نظام سنجش صلاحیت معلمی بوده و به‌نوعی طرح طبقه‌بندی معلمان را نیز شامل خواهد شد و اهداف وسیع‌تری را نسبت به افزایش حقوق فرهنگیان دنبال می‌کند. سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز بر این موضوع صحه گذاشت و افزود نظام رتبه‌بندی معلمان یعنی نظام بررسی صلاحیت معلمان و ارتقای آنها که تا کنون این اتفاق نیفتاده است.

ضمن تقدیر از وزارت آپ برای اجرای طرح طبقه‌بندی معلمان و افزایش حقوق این قشر زحمتکش، باید از مسئولین مطالبه نمود که نظام جامع رتبه‌بندی معلمان و مقدمات آن را هر چه سریع‌تر طراحی و عملیاتی نمایند.

انعکاس یک اظهارنظر

در هفته‌های گذشته، تدوین نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین به عنوان یکی از موضوعات مورد اختلاف وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شد. از یک‌سو وزیر مدعی بود که پیش‌نویس نقشه راه سند، در اسفند ۹۳ آماده شده است و از سویی دیگر نویدادهم (دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش) اعلام نمود که برنامه‌های زیرنظام‌های سند هنوز نهایی نشده است! این چالش وقتی جدی‌تر رخ نشان می‌دهد که در نظر داشته باشیم که نقشه راه سند تحول همان برنامه‌های زیرنظام‌هاست!

اما در ادامه این قضایا، هفته گذشته دکتر فانی در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش طی سخنانی بر ابهامات موجود در این باره افزود. وی اعلام نمود که زیرنظام های سند بیشتر در حوزه طراحی است و نه اجرا». و ضمن اذعان بر اختلاف میان برنامه‌های زیرنظام‌ها و نقشه راه سند، عنوان کرد که «نقشه راه تهیه شده می‌تواند با خروجی زیرنظام‌ها یکی باشد و در عمل نیز دیده خواهد شد که اختلاف‌ها زیاد نیست!». با توجه به پیشبینی تأمل‌برانگیز فانی، این سؤال مطرح خواهد شد که اگر پیش‌نویس نقشه راه اجرای سند، همان برنامه‌های زیرنظام‌ها نیست، پس چگونه پیش از تدوین و تصویب زیرنظام‌ها رونمایی گردیده است؟ مفاد آن با زیرنظام‌ها چه نسبتی دارد؟

پی‌نوشت:

[۱]برنامه درسی ملی به‌عنوان یکی از زیرنظام‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اواخر سال ۹۱ به تصویب رسید. این سند به‌عنوان نقشه‌ی راهی برای کلیه برنامه‌ریزی‌ها در حوزه‌های متنوع یادگیری در نظام آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

[۲] بخش هشتم از برنامه درسی ملی، حوزه‌های تربیت و یادگیری

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی