پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: سرویس آموزش و پرورش عیارآنلاین، ارزیابی سیاست خرید خدمت آموزشی از بخش خصوصی، تعداد زیاد متقاضیان شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش و بحران بی‌سوادی در دانش‌آموزان عشایری و اجلاس رؤسای آموزش و پرورش را در این شماره بررسی کرده است.

آیا اجرای بسته حمایتی از مدارس غیردولتی در مناطق محروم موفق بود؟

شهریورماه سال ۹۳، با ابلاغ بسته حمایتی آموزش و پرورش از مدارس غیردولتی، چالش‌ها بر سر چگونگی واگذاری مدارس به بخش خصوصی آغاز گردید. دراین‌بین، بیش از همه خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی برای منتقدان ابهام ایجاد کرد؛ موضوعی که به اذعان کوچکی نژاد، عضو کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس، تاکنون مورد تفاهم مسئولین (دولتی و غیردولتی) قرار نگرفته است. مناظره اردیبهشت‌ماه مدیرکل مدارس غیردولتی با یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات در رسانه ملی نیز شاهدی بر این مدعا می‌تواند باشد.

در سال تحصیلی پیش رو نیز وزارت آموزش و پرورش از سیاست خرید خدمات آموزشی به عنوان یکی از تدابیر مهم خویش برای جبران کمبود نیروی مورد نیاز در مناطق محروم، استفاده خواهد کرد؛ چنانچه به گفته رئیس مرکز منابع انسانی این وزارتخانه، دستورالعمل نهایی خرید خدمات آموزشی به زودی ابلاغ خواهد شد.


همچنان که پیش‌تر نیز ابراز نگرانی شده بود، به دلیل کیفیت پایین‌تر مدارس غیردولتی، احتمالاً سیاست خرید خدمت در مناطق محروم و دوزبانه کارآیی لازم را نداشته باشد. ارزیابی تحصیلِ ۲۰۰ هزار دانش‌آموزی که در سال تحصیلی ۹۳-۹۴ در قالب بسته حمایتی از مدارس غیردولتی ساماندهی شدند، می‌تواند تا حدی به این دغدغه پاسخ دهد. این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش تاکنون گزارشی درباره جزئیات و نحوه اجرای این سیاست و ارزیابی آن منتشر ننموده است.

صف طولانی متقاضیان شرکت در آزمون استخدامی؛ یک نفر از هر ۴۸ نفر

مهلت ثبت‌نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش هفته گذشته به اتمام رسید. به رغم محدودیت‌های اعمال شده در شرایط استخدامی، طبق اعلام سازمان سنجش، ۱۷۸ هزار نفر برای شرکت در این آزمون ثبت نام کردند، این در حالی است که فقط حدود ۳ هزار و ۷۰۰ نفر در سهمیه عادی پذیرفته خواهند شد. به عبارت دیگر از هر ۴۸ نفر متقاضی، فقط یک نفر امکان ورود به وزارت آموزش و پرورش را می‌یابد.

آمار بالای ثبت‌نامی‌ها به آموزش و پرورش این اجازه را می‌دهد تا از میان از متقاضیان، افراد بانگیزه‌تر و مستعدتر را گزینش نماید. لازم به یادآوری است که سرپرست فعلی دانشگاه فرهنگیان از طرفداران این شیوه برای جذبِ معلمان است و اعتقاد دارد که می‌توان دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها را با برگزاری آزمون وروردی و گزینش مناسب، به استخدام آموزش و پرورش درآورد.

البته از وجه دیگری نیز می‌توان به این امر نگاه کرد. آمار ۱۸۰ هزار نفری ثبت‌نام کنندگان از تعداد زیاد دانش‌آموختگان بیکار رشته‌های علوم تربیتی حکایت دارد که به دلیل سیاست انحصار استخدام‌های آموزش و پرورش از دانشگاه فرهنگیان، تشدید نیز شده است. در همین رابطه معاون امور کمیسیون‌های شورای عالی آموزش و پرورش تأکید دارد که «در حال حاضر، بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور، جز در آموزش و پرورش بازار کاری ندارند. ازاین‌رو در صورت انحصار معلمی به دانشگاه فرهنگیان، این عده بیکار مانده و امکانات کشور هدر خواهد رفت». البته در طرف مقابل این دیدگاه، رئیس سابق دانشگاه فرهنگیان، «رویکرد کارآفرینانه به آموزش و پرورش» را نادرست می‌داند که در آن، جذب و تربیت‌معلم فرصتی برای ایجاد اشتغال تحصیل‌کردگان دانشگاه‌ها تلقی می‌شود.

به هر ترتیب، لااقل می‌توان به شرایط فعلی به عنوان یک فرصت نگریست و با سیاست‌گذاری درست، زمینه جذب و به‌کارگیری نیروهای توانمند، جوان و باانگیزه بیرون از دانشگاه فرهنگیان را برای تأمین نیازهای آموزش و پرورش در کوتاه‌مدت و میان‌مدت فراهم نمود. البته ارتقا سطح کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان به عنوان مسیر اصلی جذب نیرو برای آموزش و پرورش باید به طور جدی در دستور کار قرار داشته باشد.

سرانه مدارس؛ از فاصله تا واقعیت؟

بر اساس قانون بودجه ۹۴، مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان به‌عنوان سرانه مدارس، امور تربیتی و پرورشی در اختیار آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت. ۱۳ مرداد ۹۴، وزیر آموزش و پرورش از پرداخت سرانه آب و برق مدارس تا پیش از شروع سال تحصیلی و ۲۶ مرداد از پیگیری برای پرداخت سرانه تا پیش از مهرماه خبر داد. در صورت پرداخت کامل سرانه مصوب، سهم هر مدرسه به‌طور میانگین یک‌میلیون ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود که این رقم صرف هزینه‌های آب، برق، گاز، تلفن، مخارج جاری و البته امور تربیتی و پرورشی مدارس در سال تحصیلی پیشِ ‌رو خواهد شد.

برخی معتقدند که این رقم حتی جوابگوی مخارج جاری مدرسه هم نیست و عملاً هزینه‌های امور تربیتی و پرورشی مدارس را نمی‌تواند پوشش دهد. شواهد میدانی نیز نشان می‌دهد که مدیران مدارس دولتی، مبلغی حدود ۱۰ الی ۲۰ میلیون تومان صرف هزینه‌های جاری خود می‌کنند و لذا ناچار به جبران هزینه‌های مدارس با کمک‌های مردمی هستند. قابل تأمل اینکه گویا مسئولین آموزش و پرورش نیز چندان از این امر بی‌اطلاع نیستند، چنانچه مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران چندی پیش اعلام نمود که کمک خانواده‌ها به مدارس اجباری نیست، اما ضروری است!

«معافیت مدارس از پرداخت هزینه‌های آب، برق و گاز» یکی از پیشنهادهایی است که می‌تواند در کنار پرداخت سرانه، فشار مالی بر مدیران مدارس را کاهش دهد. لازم به ذکر اینکه پیش‌تر نیز در قانون بودجه سال ۹۰ این پیشنهاد لحاظ شده بود.

۹۸ روز گذشت

طبق اعلام وزیر آموزش و پرورش، پیش نویس نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین در سال ۹۳ به اتمام رسید.

وزیر آموزش و پرورش، دوازدهم اردیبهشت در برنامه نگاه یک قول داده بود که در جلسه فوق‌العاده‌ای که به زودی شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می‌کند، نقشه راه اجرای سند تحول راهبردی این وزارتخانه تصویب شود. اما به رغم گذشت ۹۸ روز از این وعده وزیر، همچنان از قرارگیری این نقشه در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش خبری نشده است.

هفته‌ها از اعلام این خبر می‌گذرد، اما نه پیش‌نویس نقشه راه در رسانه‌ها منتشر شده و نه جلسه فوق‌العاده‌ای برگزار گردیده است. با این حساب، اجرای سند باید تا تهیه و تصویب نقشه راه و زیرنظام‌ها متوقف بماند یا بدون آن‌ها آغاز شود!


سایر اخبار


1-     عودت هزینه آزمون استخدامی آموزش و پرورش به افراد ناموفق در ثبت‌نام

رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش گفت: هزینه ثبت‌نام متقاضیانی که «امکان اتمام فرآیند ثبت‌نام» در آزمون استخدامی آموزش و پرورش را نداشتند، به آنها عودت خواهد شد.

2-      فانی برای پاسخ به سؤالات نمایندگان به مجلس خواهد رفت

3-      الزام مدارس ابتدایی بالای ۵۰۰ دانش آموز به اجرای نظام ۳-۳

مدیر کل دفتر ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام ۳.۳ در هشت درصد مدارس کشور اجرا می شود گفت: امسال مدارس ابتدایی بالای ۵۰۰ دانش آموز را به اجرای نظام ۳.۳ ملزم کرده‌ایم.

4-     آیا خانواده ها برای اوقات فراغت فرزندانشان برنامه ای دارند؟

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت:‌ متولی اصلی اوقات فراغت خانواده است و ۱۰۰ درصد اوقات فراغت را باید خانواده مدیریت کند اما هم‌اکنون خانواده‌ها سناریویی برای اوقات فراغت فرزندانشان ندارند.

5-      حضور۱۹هزار روحانی در مدارس

وزیر آموزش و پرورش به وجود قریب به پنجاه هزار واحد آموزشی که درآن نماز جماعت برگزار می شود اشاره کرد و افزود: در این میان ۱۹ هزار روحانی و ۳۰ هزار فرهنگی به عنوان پیش نماز به اقامه نماز جماعت در مدارس می پردازند.

6-     هنرستان‌ها سه ساله شدند

مدیرکل دفتر کار و دانش آموزش و پرورش کشور گفت: امروز دانش‌آموزان فقط به دنبال شغل هستند و دیگر برایشان مدرک مهم نیست، از این رو می‌توان با آموزش مهارت در هنرستان آینده خوبی برای کشور پیش‌بینی کرد.

7-      ضرورت توجه به تشکل‌های دانش آموزی شدت می‌گیرد/برگزاری مجدد دوره‌های تربیت معلم سیاسی

وزیر آموزش و پرورش: یکی از شاخص های مهم تربیت، تربیت سیاسی اجتماعی است و دانش آموز در طول تحصیل خود باید به ابعاد سیاسی اجتماعی بپردازد.

8-     پراکندگی جمعیت دانش آموزی در سیستان و بلوچستان چقدر است؟

مدیر آموزش و پرورش چابهار در قیاس استان سیستان و بلوچستان با دیگر استان‌ها گفت: به طور متوسط در هر ۳۰ کیلومتر یک واحد آموزشی به طوری که در دیگر استان‌های کشور به فاصله (۴کیلومتر) یک ناحیه تا ناحیه دیگر یک واحد آموزشگاهی تعریف شده است.

9-      وزرای آموزش و پرورش ۳۰ کشور به تهران می‌آیند

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش از برگزاری نشست رهبران مدارس ایمن با حضور وزرای ۳۰ کشور در تهران از نیمه دوم مهرماه خبرداد.

10- احکام جدید معلمان از اول مهر صادر می‌شود

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حق الزحمه دریافتی ۹۷۰ هزار فرهنگی کشور متناسب با تلاش آنها نیست ، از صدور احکام جدید حقوق معلمان بر اساس طرح رتبه بندی از اول مهر سال جاری خبر داد.

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی