پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

پایگاه خبری رب

نهاد خبری تارنمای علوم تربیتی رب

«پایگاه خبری رب» پایگاهی مجازی و غیردولتی‌ است که با سردبیری حبیب‌الله ازغدی به گزینش و پوشش خبرهای علوم تربیتی در ایران می‌پردازد. این پایگاه خبری وابسته به «تارنمای علوم تربیتی رب» بوده و به منزلۀ نهاد خبری این تارنما خبررسانی می‌کند. با ما باشید تا به‌روز، در جریان اخبار رکود یا فراز و فرود «علوم تربیتی» قرار بگیرید.
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید:
https://telegram.me/Rabnews

پایگاه خبری رب: سی‌وهشتمین خبرنامه پُرسا به گزارش سرویس آموزش و پرورش عیارآنلاین، به عدالت آموزشی و وضعیت آن در آموزش و پرورش، توسعه مراکز پیش‌دبستانی و آزمون استخدامی آموزش و پرورش پرداخته است.

عدالت آموزشی یا گلِ سرسبد سخنرانی‌ها!

چندی قبل، نشست دو روزه اعضای مجلس دانش‌آموزی در مشهد مقدس برگزار گردید. این مجلس که از سال ۱۳۸۰ و بر اساس آیین­ نامه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش شکل گرفته، تا کنون اسناد متعددی را تصویب نموده است، از جمله سند شهرک‌های علمی، سند مهندسی فرهنگی و راهکارهای تقویت بصری و مقابله با جنگ نرم و سند جایگاه دانش آموز طراز جمهوری اسلامی ایران. به گفته رئیس کنونی مجلس دانش‌آموزی، هم اکنون تدوین سند عدالت آموزشی در دستور کار این مجلس قرار گرفته است. معاون پرورشی وزیر نیز به‌عنوان یکی از سخنرانان در نشست اخیر مجلس دانش‌آموزی حضور یافت و از ارائه راهکار و هم‌اندیشی‌های لازم از سوی این مجلس به وزارت آموزش و پرورش جهت توسعه عدالت آموزشی سخن گفت.

آبان ماه سال گذشته نیز همایشی با عنوان «توسعه و عدالت آموزشی» با شعار «مشارکت مردم و سیاست‌گذاران برای کاهش فقر آموزشی کودکان» برگزار گردید. متعاقب برگزاری این همایش، دبیرخانه دائمی آن نیز تشکیل یافت. بیانیه پایانی این کنفرانس نیز شامل ۷ خواسته از مردم و سیاست‌گذاران برای کاهش فقر آموزشی کودکان و نوجوانان بود که واپسین بند آن به طراحی سرفصل ویژه جهت توسعه عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان در بودجه ۹۴ اشاره داشت. نکته قابل تأمل آنکه اندکی پس از برگزاری همایش توسعه عدالت آموزشی، در قانون بودجه سال ۹۴، برای نخستین بار ردیفی تحت عنوان «کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های آموزش و پرورش و توسعه عدالت آموزشی» و با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان به تصویب رسید؛ اعتباری که یکی از موارد مهم مصرفش اجرای طرح‌های برون‌سپاری خدمات آموزشی بود.

لازم به توجه است که هر چند مسئولین دولتی و برخی از نمایندگان مجلس در همایش مذکور حضور یافتند، اما پیگیری کنفرانس توسعه عدالت آموزشی از سوی بخش خصوصی صورت گرفت. این همایش ۱۹ و ۲۰ مهرماه امسال نیز با شعار «غنابخشی عدالت‌محور سرمایه انسانی، به‌عنوان جانشین سرمایه نفتی برای تثبیت اقتصاد مقاومتی» تشکیل می‌شود.

پرداختن به مسئله عدالت آموزشی و طرحِ آن در دهه عدالت و پیشرفت، فرصت مغتنمی برای گفتمان‌سازی این موضوع در کشور خواهد بود. البته باید توجه داشت که قرائت از عدالت و عدالت آموزشی باید با مبانی نظام اسلامی و از جمله مبانی نظری سند تحول بنیادین هم‌خوان باشد. ضمن اینکه عدالت آموزشی را نباید به مبارزه با فقر آموزشی تقلیل داد[۱]. از این رو با طرح گفتمان عدالت آموزشی ذیل انقلاب اسلامی، می‌توان به مسائل مهم دیگری (همچون موجودیت مدارس غیردولتی، پرداختن به استعدادهای خاص نظیر تیزهوشان و معلولان جسمی و ذهنی[۲]) و… موضوعیت جدی دارد.

خواب‌های خوش برای توسعه پیش دبستانی‌ها

مطابق اسناد بالادستی، وظیفه هدایت و نظارت بر مراکز پیش دبستانی بر عهده وزارت آموزش و پرورش است[۳]. همچنین بر اساس سند تحول بنیادین، دوره پیش دبستانی رسمی ولی غیراجباری است که البته تعمیم آن به‌ویژه در مناطق محروم و نیازمند با تأکید بر آموزش‌های قرآنی و تربیت بدنی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است[۴].

در همین خصوص در سال‌های اخیر، وزارت آموزش و پرورش توسعه این مراکز را در دستور کار خود قرار داد. طبق گفته فضلی، مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش، افزایش نرخ پوشش پیش دبستانی از ۱/۳۸ در سال تحصیلی ۹۳-۹۲، به ۴/۵۲ در سال تحصیلی گذشته رسید و هدف‌گذاری برای سال تحصیلی پیشِ‌رو، پوشش ۶۵ درصدی کودکان ۶ ساله است.

برپایی مراکز پیش دبستانی، به جهت کسب شایستگی‌های پایه قبل از ورود به مقطع ابتدایی، برای مناطق دوزبانه و محروم بسیار ضروری خواهد بود. هم اکنون حدود ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار نوآموز پیش دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه کشور وجود دارد که سال تحصیلی گذشته قریب به ۳۷ هزار نوآموز تحت پوشش تحصیلی دوره پیش دبستانی قرار گرفتند.

با توجه آمار به نظر می‌رسد که آموزش و پرورش برای پوشش کامل دوره پیش دبستانی در مناطق محروم راه درازی را در پیش داشته باشد. ضمن اینکه برقراری پوشش کامل این دوره به تخصیص اعتبارات بیشتری نیاز دارد. همچنین در کنار توسعه کمی مراکز پیش دبستانی نباید از توسعه کیفی و استفاده از مربیان آموزش‌دیده در این مراکز غافل شد.

آزمون استخدامی در خان چندم؟

آزمون پرماجرای استخدامی آموزش و پرورش، ۲۷ شهریور ماه برگزار شد. در این آزمون که ۱۷۸ هزار نفر متقاضی شرکت در آن بودند، نهایتاً سه هزار و ۷۴ نفر مرد و ۶۳۰ نفر زن پذیرش می‌شوند. طبق اظهارات مدیرکل امور اداری وزارت آموزش و پرورش، با سازمان سنجش تفاهم شده که نتایج این آزمون تا پایان مهر یا اول آبان ماه ۹۴ اعلام شود. البته وزیر آموزش و پرورش ۵ روز پس از این اظهار نظر، در پاسخ به پرسشی درباره اعلام نتایج آزمون استخدامی این وزارتخانه گفت: از سازمان سنجش بپرسید!

به گفته‌ی مدیرکل امور اداری آموزش و پرورش، تلاش بر این است که دوره‌های آموزشی پذیرفته‌شدگان این آزمون، تا اواخر آبان یا اوایل آذر امسال آغاز گردد.

با توجه به توضیحات مسئولین و شواهد و قرائن ماجرا، در صورتی که آموزش و پرورش بخواهد از این افراد در سال تحصیلی آینده استفاده نماید، در خوشبینانه‌ترین حالت دوره‌های آمادگی مربوطه حداکثر ۹ ماهه باشد؛ در حالی که قرار بود یک ساله باشند، اما بنا به تأخیر در برگزاری آزمون و اعلام نتایج عملاً چندین ماه از دست رفته است. ضمن اینکه جزئیات دوره مذکور نیز همچنان اعلام نشده است.

پی‌نوشت:

[۱] جهت کسب آگاهی بیشتر دراین‌باره، رجوع کنید به کتاب نظریه اسلامی تعلیم و تربیت، نوشته دکتر جمیله علم‌الهدی. انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)

[۲] البته این موارد از جهت مثال آورده شده‌اند. برای تعریف مسائل و موضوعات اصلی در بحث عدالت آموزشی از منظر انقلاب اسلامی، به طرح مباحث دقیق و کارشناسی نیاز است.

[۳] بند دوم از سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور ابلاغی مقام معظم رهبری.

[۴] راهکار ۵/۱ از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی